دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
سومین نشست کتابخوان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در قم برگزار شد

سومین نشست از سلسله نشست‌های کتابخوان اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه با همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، خانه مطبوعات و به میزبانی خبرگزاری رسا همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(یبنا) در قم، به‌مناسبت سی‌اُمین هفته جمهوری اسلامی ایران سومین نشست از سلسله نشست‌های کتابخوان اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، خانه مطبوعات و به میزبانی خبرگزاری رسا با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین پیشاهنگ، فعال رسانه‌ای، حجت‌الاسلام علی حاج‌آخوند، دبیر فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدرضا مظاهری سیف نویسنده، نریمانی مدیر روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های استان قم، فخرالدین یوسف‌پور، مدیر خانه مطبوعات قم، یونس عزیزی، داستان‌نویس و دبیر سلسله نشست‌های کتابخوان اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.
 
یونس عزیزی دبیر سلسله نشست‌های کتابخوان اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به اهالی فرهنگ و رسانه به‌ویژه کتابدارن نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به میزبانی قم به معرفی مجموعه داستان «گوساله سرگردان» اثر مجید قیصری پرداخت و گفت: «گوساله سرگردان» داستان یک گروه شناسایی در روستاهای کردستان است که به همراه یک بلدچی کرد پیش می‌روند تا پایگاه دشمن عراقی را شناسایی و فتح کنند. با مشکلاتی که پیش می‌آید، فرمانده‌ی گروه تصمیم به بازگشت می‌گیرد و در این میان یکی از افراد گروه را برای شناسایی پایگاه و موقعیت‌های اطراف آن به همراه بلد‌چی کرد در مخفی‌گاه برجا می‌گذارد.
 

این نویسنده افزود: جوان به جا مانده متوجه گاو و گوساله‌ای می‌شود که بدون چوپان و آزادانه در همه‌جای روستای می‌چرخند و کسی با آن‌ها کاری ندارد. بلد‌چی برایش حکایت می‌کند که گاو و گوساله به شخصی به نام «ماموستا» تعلق دارد که شبی خانه‌اش در آتش می‌سوزد و خود نیز در آتش جان می‌سپارد. همه‌ اهالی روستا، مرگ وی و پس از آن جسد بی‌جانش را می‌بینند اما زمانی که برای دفن می‌روند، جسدی وجود نداشته است.
 
عزیزی اضافه کرد: مردم اعتقاد پیدا می‌کنند که این گاو و گوساله نظرکرده‌اند و نباید به آن‌ها کاری داشت. یک روز عصر عراقی‌ها به گاو حمله کرده، آن را کشته و می‌برند و گوساله، همه‌جا در پی مادر خویش سرگردان می‌شود. مردم از هراس این ماجرا روستا را تخیله می‌کنند و جوان حیران و آشفته در روستای خالی برجا می‌ماند.
 
حجت‌الاسلام محمدحسین پیشاهنگ در این نشست به معرفی کتاب «کتابخانه نیمه شب» اثر مت هیگ با ترجمه محمدصالح نوری‌زاده پرداخت و بیان کرد: این کتاب داستان دختری است که به دلیل افسردگی شدید در یک نیمه شب تاریک خودکشی می‌کند و وارد یک کتابخانه می‌شود که در آنجا می‌تواند تمامی حسرت‌های خود را در زندگی برطرف کرده و به نوعی به زندگی بر می‌گردد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی کتاب دیگری پرداخت و افزود: کتاب «اخلاق رسانه، آزادی بیان و الزامات دموکراسی» اثر کارل فاکس و جو ساندرز با ترجمه محدثه عقبایی است که بحث اخلاق رسانه را مطرح می‌کنند؛ امری که از موضوعات حوزه اخلاق کاربردی است و امروزه بحث‌های زیادی روی آن وجود دارد.
 
در ادامه حاج‌آخواند دبیر فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا به معرفی کتاب مورد نظرش پرداخت و بیان کرد: کتاب «الفبای جریان‌شناسی» اثر محمد مهدی زارع که به کوشش جمعی از فعالین خبرگزاری رسا نوشته شده است، تلاشی است برای شناساندن جریان‌های فکری که برای اهالی رسانه موضوع مهمی قلمداد می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به ضرورت شناخت جریان‌های فکری، افزود: شناخت جریان‌های فکری موجود امری لازم و ضرورتی غیرقابل انکار است، باید گفت خواستگاه جریان‌شناسی، علم جامعه‌شناسی است.
 
دبیر فرهنگی خبرگزاری رسا ضمن توجه دادن به این کتاب، بیان کرد: در این کتاب مطالب نو و بدیعی آمده که یکی از بخش‌های مهم آن مباحثی درباره رهبری و نقش آن در جریان‌ها است.
 

در ادامه این نشست نریمانی مدیر روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های استان قم با معرفی کتاب «آداب کتاب خواری» اثر احسان رضایی، گفت: این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت های نویسنده در باب کتاب خواندن است و مخاطب آن مخاطب‌های خاصی هستند و تمامی تجربیات نویسنده از کتابخوانی در آن نگاشته شده است.

محمدرضا مظاهری سیف دیگر مهمان این نشست بود که به معرفی کتاب پرداخت. وی درباره کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» گفت: هسته اصلی این کتاب مقاله‌ای بود که در دهه 80 نوشته شد و در آن سال‌ها سوالات بسیاری درباره اینکه آیا اگر ما به هر چیزی فکر کنیم همان اتفاق در زندگی ما خواهد افتاد یا خیر؟ در پایان این کتاب این مطلب را ذکر کرده‌ام که ریشه قانون جذب در جادوگری قرار دارد؛ در واقع قانون جذب یکی از قوانین جادوگری به حساب می‌آید.
 
به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست کتاب «راز رسانه» از سوی کارشناسان فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های استان قم دورخوانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها