پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
معرفی قصه‌گویان راه‌یافته به مرحله منطقه‌ای جشنواره «نهال امید» آذربایجان‌غربی

برگزیدگان بخش صحنه‌ای و دیجیتالی در مرحله استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی با رقابت 41 نفر در سطح استان آذربایجان غربی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، آیین اختتامیه استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی؛ فاطمه نیکبخت، معصومه حیدرپور، داور؛ کتابداران و جمعی از کودکان و نوجوانان روز چهارشنبه ۴ آبان ماه، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی این استان برگزار شد.
 
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ضمن گفت: هنر دیرپای قصه‌گویی، علاوه بر روشی برای سرگرمی و تفریح، شیوه‌ای اثربخش برای آموزش و یادگیری است و همواره چون رودی حیات‌بخش در بستر زندگی بشر جریان داشته است؛ قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان باعث افزایش سطح هوشی اجتماعی آن‌ها و نقش اساسی در شکل‌دهی به شخصیت آن‌ها دارد و کثرت قصه‌های قرآنی و اختصاص یافتن سوره‌ای در قرآن به نام «قصص» نشان‌دهنده‌ اهمیت قصه در انتقال حقایق، اصول فرهنگی و اعتقادی است.
 
وی ادامه داد: دومین دوسالانه قصه‌گویی با عنوان «نهال امید» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» و با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی و تشویق و بهره‌مندی از توانمندی های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضا، در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود.
 
معصومی افزود: برگزاری همزمان این این رویداد فرهنگی در سراسر کشور، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی، حرکت بزرگی برای تعمیق فرهنگ قصه‌گویی بین خانواده های ایرانی و گامی برای بالندگی ادبیات کهن ایران اسلامی است.
 
وی افزود: در مرحله استانی این جشنواره که تا 20 شهریورماه ادامه داشت، 133 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، از این تعداد 58 اثر مربوط به بخش صحنه‌ای و 75 اثر مربوط به بخش دیجیتال بود؛ که پس از بررسی اولیه، در نهایت 41 اثر به مرحله استانی جشنواره راه یافتند. از این تعداد 2۰ اثر در بخش صحنه‌ای و 21 اثر نیز در بخش دیجیتال داوری خواهند شد و امروز در این آئین، ۱۲ نفر ( ۶ نفر در بخش صحنه‌ای و ۶ نفر دربخش دیجیتال) پس ازداوری به مرحله منطقه‌ای راه خواهند یافت؛ مرحله منطقه‌ای و ملی نیز در آبان‌ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.
 
معصومه حیدرپور، داور این جشنواره گفت: قصه‌گویی، نقاشی با کلمات است و قصه‌گو هنرمند نقاشی است که خیال و اندیشه را میهمان جان شنوندگانش می‌کند، قصه‌گویی در کشور م اسابقه‌ای بس دیرینه و قدیمی دارد و در جهان پیشرفته  امروز هم هنر قدیمی قصه‌گویی جایگاه با ارزشی دارد؛ پرداختن به مقوله قصه و قصه‌گویی بسیار مهم و ضروری است.
 
وی ادامه داد: قصه، قصه‌گو و مخاطب سه عامل عمده در فرآیند قصه‌گویی هستند؛ هریک از این عوامل به نوبه خود و با ویژگی‌های خاص خود نقش اساسی در فرآیند قصه‌گویی ایفا می‌کنند و نبود هرکدام به معنای حذف قصه‌گویی است.
 
همچنین در این مراسم، بیانیه پایانی هیأت داوران مرحله استانی دوسالانه قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان آذربایجان‌غربی به منظور اعلام نفرات برتر این مرحله ازسوی فاطمه نیکبخت قرائت شد و شهلا قلی‌نژادی آذر، الناز شفایی، کویستان درویشی، محسن ملک‌زاده، آرام محمودی و شادی پاکزاد به‌عنوان نفرات برگزیده بخش صحنه‌ای معرفی و تقدیر شدند.
 
در بخش دیگری از این مراسم، آیدا مجاور، شادی ارجمندپور، رقیه میرزایی، منصور قربانی، گلچین روشن رو و میترا عزتی به‌عنوان ۶ نفر برتر بخش قصه‌گویی دیجیتالی جشنواره در این مرحله معرفی شدند، تقدیر از هیئت داوران بخش پایانی این آئین بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها