یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
امیدواریم همه شاخص‌‌ها در دومین نمایشگاه مجازی کتاب رشد داشته باشد/زمستانه کتاب برگزار نمی‌شود

یاسر احمد‌وند، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را مهمانی فرهنگی و بانشاط اهالی قلم و نشر دانست و گفت: امید‌واریم حداقل رشد 20 درصدی، شاخص‌های مختلف نمایشگاه را در مقایسه با دوره قبل شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز یکشنبه (26 دی‌ماه) با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، و حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

یاسر احمد‌وند در این نشست، درباره برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه نوید‌بخش مهمانی فرهنگی و با نشاطی است که میزبانان آن نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، تصویر‌گران، مصححان نمونه‌خوان‌ها، گرافیست‌ها، بدنه حوزه نشر فعالان حوزه چاپ، عرصه ترویج، تولید و توزیع است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خدمت‌‌گذار این مهمانی در خدمت مردم شریف و فرهنگ دوست کشومان است.
 
وی افزود: امید‌وارم استقبال و بهره‌مندی ارزشمند مخاطبان از سراسر کشور، اتفاق ارزشمند و شگرف فرهنگی دیگری را رقم بزند. سال گذشته استقبال قابل توجه و ارزشمندی رقم خورد، امید‌واریم امسال نیز این اتفاق تکرار شود و توجه بیشتری از سوی مردم را شاهد باشیم.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نشانه‌های عبور از دوره رخوت ناشی از مشکلات پدید‌‌آمده از شیوع ویروس کرونا در حوزه فرهنگ را مشاهده می‌‌کنیم. خوشبختانه در سال 1400تعداد کتاب‌های منتشر شده، رشدی قریب 19 درصدی در مقایسه با سال 1399 را تجربه کرده است. امید‌واریم شبیه این رقم در استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران حادث شود و حداقل رشد 20 درصدی، شاخص‌های مختلف نمایشگاه را در مقایسه با دوره قبل شاهد باشیم.
 
احمد‌وند گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، پیوندی بین ارائه خدمات بین شرکت ملی پست، عرصه پشتیبانی مالی از سوی بانک صادرات و عرصه فرهنگی از سوی ناشران است. این اتصال بین حوزه خدمات، مالی و فرهنگی با حلقه تکمیلی حوزه رسانه می‌تواند نوید‌بخش اتفاقات بزرگ دیگری در کشور باشد.
 
وی افزود: تلاش‌های ارزشمند و ارزنده‌ای برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام شده است. مشکلات زیر‌ساختی، ارائه خدمات در حد مقدورات و پیش‌بینی‌ها و توانایی‌ها تدارک شده تا نمایشگاه بهتر و مطلبو‌تری را تجربه کنیم. از همه نهاد‌های خصوصی دعوت می‌کنم سهمی برای یارانه خرید کتاب همکاران خود اختصاص دهند. امید‌وارم این دعوت به حضور  گسترده‌تر و خرید بیشتر از نمایشگاه منجر شود.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب موثر‌ترین ابزار فرهنگی، پرمخاطب‌ترین کالا‌ی فرهنگی در کشور است. زنجیره تامین محصولات فرهنگی درکشور به نوسازی نیاز دارد. چراکه برخی  حلقه‌ای تامین، دچار اختلال است؛ از‌جمله در ترویج، عرضه و رسانه. برگزاری نمایشگاه کتاب، تلاشی است برای بهبود زنجیره کالا‌های فرهنگی به‌ویژه کتاب و امید‌واریم این نمونه قابل تاکثیر به محصولات فرهنگی دیگر باشد.
 
احمد‌وند گفت: از رسانه‌ها دعوت و تقاضا می‌کنم در پوشش حداکثری و ترغیب مردم برای مراجعه، حضور و خرید از نمایشگاه مجازی کتاب و رونق این کار بزرگ فرهنگی که همه در اثر‌بخش بودن آن اتفاق نظر داریم، مشارکت داشته باشند.

در ادامه این نشست، مهمانان به پرسش اصحاب رسانه پاسخ دادند. 

احمد‌وند در پاسخ به پرسش خبرنگار‌(ایبنا) درباره بهره‌مندی سیاست‌گذاران از اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای تعریف سیاست‌ها فرهنگی در حوزه نشر بیان کرد: نکته صحیحی است که داده‌های نمایشگاه، کمک‌کننده قابل توجهی به حوزه نشر باشد. تلاش دوستان در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران براین بوده که این داده‌ها و آمار‌ها پردازش شود. بخش‌ داده‌کاوی در موسسه شکل گرفته و اگرچه با تاخیر، اما در دو‌ماه گذشته تاکید براین بود که پردازش دقیق‌تری از آمار نختستین نمایشگاه مجازی و فروش فصلی و استانی مجازی دست پیدا کنیم. چند جلسه مشترک درباره ارائه آمار برگزار شده و تلاش می‌کنیم از ابزار‌های نوین استفاده کنیم تا آمار و پردازش آ‌ن‌ها به کمک نشر بیاید. فکر می‌کنم، همزمان یا بعد از برگزاری نمایشگاه بتوانیم نتایج اولیه و در ادامه قطعی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.     
  
زمستانه کتاب برگزار نمی‌شود
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا درباره برگزاری طرح زمستانه کتاب بعد از نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این طرح را نخواهیم داشت؛ با توجه به اینکه در میانه فصل زمستان هستیم، مصلحت نیست، هر دو رویداد یعنی دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب و زمستانه کتاب را پیش‌ ببریم؛ کتاب‌فروشان می‌توانند همراهی کنند و در فضایی که برای کتاب و کتابخوانی ایجاد می‌شود، تخفیف‌هایی را پیش‌بینی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها