دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
ای مرد، آیا امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب هستید؟

امام علی(ع) آنقدر عظیم است که گفتن از هر ویژگی ایشان به ده‌ها جلد کتاب نیاز دارد؛ اما کتاب «فرزند کعبه» می‌تواند شروعی باشد کم‌حجم و گامی باشد مفید با هدف آشنایی نوجوانان با امیر مؤمنان(ع).

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اطلاعات تاریخی را از منابع مختلف می‌توان دریافت کرد. بعضی دوست دارند به سراغ کتابخانه بروند، در قفسه کتاب‌های تاریخی بگردند، کتابی قطور را ورق بزنند و خود را در دنیای مستندات غرق کنند، بعضی دیگر دوست دارند پای صحبت‌های یک مورخ و استاد تاریخ بنشینند و اطلاعات تاریخی را از آنها به صورت شفاهی دریافت کنند و برخی افراد نیز می‌خواهند راحت‌تر و خودمانی‌تر از تاریخ سر در بیاورند.
مثلا وقتی در اتاق نشسته و دارند به گنجشک‌های توی حیاط نگاه می‌کنند، کتابی را بردارند، باز کنند، صفحاتش را ورق بزنند و در داستانی تاریخی بچرخند. کوچه‌های خاکی شهرهای تاریخی و آداب و رسوم مردمان قدیم را وقتی بشناسند که دارند قصه زندگی یک شخصیت را می‌خوانند. دوست دارند هر کجا که هستند، در خیابان و مترو و محل کار و اتاق خانه، آن کتاب را بردارند و بخوانند و موضوع و اطلاعاتش را به راحتی بفهمند.
بنابراین بهترین گزینه مطالعه برای چنین افرادی، ادبیات داستانی است که ایده و طرحش را از دل تاریخ وام گرفته است: کتابی مثل «فرزند کعبه». این اثر را محسن نعماء نوشته و انتشارات کتاب جمکران برای نوجوانان منتشر کرده است.
در این اثر برهه‌های زندگی امام علی(ع) برای نوجوانان طوری بیان می‌شود که صرفا ذهن‌شان درگیر روایت داستانی و شخصیت امیر مؤمنان(ع) و ماجراهای زندگی ایشان می‌شود: نه مرور پشتِ سر هم زمان‌ها و مکان‌های روی‌دادن اتفاق‌ها و محتوای سندهای تاریخی.
کتاب «فرزند کعبه» به فصل‌های مختلف تقسیم شده و هر کدام از آنها، راوی داستانی کوتاه است درباره امام علی(ع). فهرست عناوین فصل‌های این اثر عبارت‌اند از: فرزند کعبه، به‌جای پیامبر(ص)، پهلوان خیبر، انار، همچون ابرهه، همچون پیامبر(ص)، شتر، دیدار با پیامبر(ص)، یهودی، قضاوت، قاصد، دزد، امیرِ همه، راهب، مسیحا و مرد ناشناس.

در فصل «فرزند کعبه»، نویسنده روایت‌گر شوق مُثرِم‌بن‌رعیب، راهب و زاهد شهر یمامه است که در معبد کوچکش راز و نیاز می‌کند و منتظر است به تنها آرزوی خود برسد؛ آن هم دیدار با یکی از اولیای صالح و نیکوی خداوند که بتواند با آن بنده صالح سخن بگوید. این آرزو محقق می‌شود زمانی‌که جوانی خوش‌سیما را می‌بیند که حضرت ابوطالب(ع) است. راهب مژده به دنیا آمدن پسری برگزیده را به ایشان می‌دهد. در ادامه ماجرای رفتن فاطمه بنت‌اسد(س) به درون کعبه و به دنیا آمدن امام علی(ع) درون خانه خدا را می‌خوانیم.

در فصل «به‌جای پیامبر(ص)» تصمیم شوم اشراف مکه برای به قتل رساندن پیامبر اسلام(ص) برای مخاطب تعریف می‌شود و فداکاری بزرگ حضرت علی(ع) برای بودن در بستر پیامبر. این فصل با گردهم‌آمدن چهل نفر از اشراف و بزرگان مکه در دارالندوه، خانه‌ای در کنار کعبه آغاز می‌شود. آنها می‌خواهند نقشه‌ای بزرگ طراحی کنند تا حضرت محمد(ص) را به قتل برسانند. در بخشی از متن این فصل می‌خوانیم: «هوای اتاق، دم است. بوی تند شراب یا بوی میوه و بوی عرق بدن، درهم آمیخته شده است. هیچ‌کس حرفی نمی‌زند. همه سرها را پایین انداخته‌اند و در فکر فرو رفته‌اند. همه به یک چیز می‌اندیشند؛ محمد(ص) و آیین جدیدش. آیینی که در ابتدا طرفداری نداشت اما اینک عدۀ زیادی از مکیان و غیرمکیان به آن گرویده‌اند.».

فصل‌های دیگر این کتاب نیز قصه‌ای دارد خواندنی درباره برهه‌های زندگی امام علی(ع)؛ به این صورت که در هر فصل، بخشی از ابعاد شخصیت بزرگ ایشان بر مخاطب روشن می‌شود. البته که امام علی(ع) آنقدر عظیم است که گفتن از هر ویژگی ایشان به ده‌ها جلد کتاب نیاز دارد؛ اما کتاب «فرزند کعبه» می‌تواند شروعی باشد کم‌حجم با ۱۲۴ صفحه که با هدف آشنایی نوجوانان با امیر مؤمنان(ع) نوشته و تولید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها