دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کتاب «انرژی جایگزین در خاورمیانه» منتشر شد

کتاب «انرژی جایگزین در خاورمیانه» نوشته جودت بهجت با ترجمه عسگر قهرمانپور توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ نخست کتاب «انرژی جایگزین در خاورمیانه» نوشته جودت بهجت به‌تازگی با ترجمه عسگر قهرمانپور بناب از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

از زمان طلوع عصر نفت، قیمت‌ها همواره نوسان داشته و تابع بی‌ثباتی بوده است و شدت و حدت و در واقع عمق تغییر چنین بی‌‏ثباتی‌ای، در سال‌های گذشته بی‌‏سابقه بوده است. در آغاز سال 2020، یک بشکه نفت بیشتر از 60 دلار فروخته می‌شد. چند ماه بعد، قیمت تگزاس اینترمیدیت، شاخص قیمت‏‌گذاری نفت خام سبک ایالات متحده، برای نخستین‌بار در تاریخ به حد منفی نزول یافت. فروشندگان مجبور شدند برای مشتریان پول نفت ناخواسته را برگردانند. چند ماه بعدتر، قیمت‌ها به دلیل پیشرفت جهانی در مهار کووید 19 و از سرگیری انواع فعالیت‌های مختلف، کاهش یافت. جنگ اوکراین و تحریم‌های اقتصادی غرب بر نفت و گاز طبیعی روسیه، دغدغه‌های اتکا بر سوخت‌های فسیلی و امنیت انرژی را دو چندان کرد.

هدف این کتاب، تهیه و تدوین متونی است که موضوعات سیاسی، زیست‌‏محیطی و فنی را در رابطه با سیاست‌‏های پیشنهادی مختلف برای پاسخ به تغییرات آب‌‏و‏هوایی تشریح کند. تمرکز ما عمدتاً بر علم تغییرات آب‌‏و‏هوایی یا بر جزئیات فناوری نیست، هر‏چند گزارش‌‏هایی از آخرین دستاوردها ارائه می‌‏شود تا به ارزیابی کارآمدی گزینه‌‏های مختلف کمک بکند؛ بلکه تمرکز اصلی ما معطوف به سیاست‌‏گذاری در رابطه با کشمکش‌‏ها بر سر اینکه کدام راهبرد تعقیب شود، است.

کتاب حاضر، به منطقه‌‏ای در جهان توجه می‌‏کند که در آن منطقه، منازعات مرتبط با انرژی فراگیر و از حیث ژئوپلیتیکی مهم هستند، این منطقه خاورمیانه است؛ منطقه‌‏ای که در موارد زیادی، تغییر سریع سیاسی در جریان است. این امر به نوبه خود می‌‏تواند به کشف مسیرهای جدید در رابطه با انرژی بینجامد. اگر‏چه نفت و گاز به سلطه خود ادامه می‏‌دهند، اما این منطقه منابع انرژی تجدیدپذیر بسیار عظیمی دارد که اکنون در حال کشف‌‏شدن قرار دارند و درعین‏‌حال برخی کشورهای منطقه به انرژی هسته‌‏ای به‌‏عنوان گزینه جدید انرژی نگاه می‌‏کنند.

کتاب حاضر انگیزه این تغییرات را بررسی می‏‌کند. این تغییرات شامل آگاهی فزاینده _ از اینکه تقاضا برای انرژی افزایش خواهد یافت _ می‌‏باشد؛ چرا‏ که اقتصادها گسترش می‌‏یابند و تغییرات آب‌‏و‏هوایی بر انرژی لازم برای شرایط هوایی و نمک‌‏زدایی برای هدایت سهم چشمگیری از نفتی که به‌‏طرز دیگری کشف می‌‏شود، تأثیر می‌‏گذارد. افزون بر این، پیامدهای آب‌‏و‏هوایی گسترده جهانی در تکیه مداوم بر سوخت‌‏های فسیلی نشان می‌‏دهد که با توجه به این احتمال که این منطقه به صادرکننده اصلی انرژی مشتق از خورشید تبدیل می‌‏شود (چه در شکل برق یا سوخت ترکیبی که باعث استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر می‌‏شود) تنوع، امری معقول و منطقی خواهد بود.

جودت بهجت متولد 1960 در قاهره مصر، استاد علوم سیاسی و فارغ‌التحصیل دانشگاه آمریکایی قاهره است و از دانشگاه دولتی فلوریدا در آمریکا مدرک دکتری ‏گرفته است. او از 1995 تا 2009 مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه پنسیلوانیا بود و در سال 2006 تا 2007 موفق به دریافت جایزه ویژه پژوهشی از این دانشگاه شد. بهجت از متخصصان نامدار حوزه انرژی است و آثارش به زبان‌های عربی، روسی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، ژاپنی و فارسی ترجمه شده است. پیش‌تر از او کتاب امنیت انرژی به چاپ رسیده است.

کتاب «انرژی جایگزین در خاورمیانه» با 310 صفحه، شمارگان 100 نسخه و قیمت 150 هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها