دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
معرفی کتاب «نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا»

کتاب «نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا» یکی از دستاوردهای علمی بخش پژوهش چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فجر است که توسط صادق رشیدی و فاطمه عظیمی‌فرد، در حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی گردآوری و ترجمه شده و در سال ۱۴۰۱ از سوی انتشارت نمایش به چاپ رسیده است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هژیر فتحی: کتاب «نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا» یکی از دستاوردهای علمی بخش پژوهش چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فجر است که توسط صادق رشیدی و فاطمه عظیمی‌فرد، در حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی گردآوری و ترجمه شده است  و در سال ۱۴۰۱ از سوی انتشارت نمایش به چاپ رسیده است. این کتاب در ۱۰۷ صفحه و با قیمت ۶۵هزار تومان در حوزه هنرهای نمایش وارد بازار کتاب شده است.

کتاب مذکور شامل پنج فصل و هر فصل حاوی پنج مقاله توسط افراد مختلف درباره تحلیل‌ها و رویکردهای نظری متفاوت درحوزه هنرهای نمایشی می‌باشد. فصل اول کتاب، مقاله‌ای است که توسط خانم آگنیشکا کارچ با عنوان «تئاتر مردمی: تأثیر نظریه برشت بر تولید و اجرای تئاتر ۱۷۸۹ توسط تئاتر خورشید آریان منوشکین» به نگارش درآمده است. و به معرفی آریان منوشکین و نظرات و آراء او در زمینه تئاتر مردمی و الگوبردار او از برشت پرداخته است.

فصل دوم کتاب مقاله‌ای است بر پایه مطالعات نظری اخیر با عنوان «همدلی در درام مدرن: اپرای سه‌پولی» که با بررسی اپرای سه‌پولی برتولت برشت رویکردی پیرامون تئاتر و علوم اعصاب را بیان می‌کند. این مقاله توسط الیزابت وینس نوشته شده است.

لیزا بیکلینگ مقاله فصل سوم این کتاب را با عنوان «میخائیل چخوف، معنویت و تئاتر شوروی» به رشته تحریر درآورده است. وی در این مقاله به بررسی آثار میخائیل چخوف، کارگردان دومین تئاتر هنری مسکو در سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۸ پرداخته و سیستم بازیگری او را مورد تحلیل قرار داده است.

«نظریه فضای خالی در تئاتر و روانکاوی» عنوان مقاله‌ای است که در فصل چهارم این کتاب توسط اسلدانا میلیشویچ و تاتژانا دادیچ دینولوویچ به نگارش درآمده است. در چکیده این مقاله این‌گونه بیان شده است که ایده فضای خالی بر پایۀ نظریۀ تحقیق در حوزه تئاتر، روانشناسی، فلسفه و نظریه فضا تعریف شده است. به‌رغم اینکه مفروضات نظری «ژاک لکان» از حوزه روانکاوی گرفته شده است، درک فضای خالی تئاتر بر اساس نظریه‌های کارگردان انگلیسی پیتر بروک میسر بود.

مقاله پنجم در فصل پنجم این کتاب با عنوان «مطالعه‌ای در باب آرمانشهر ساخت‌گرای وسولد میرهولد» توسط ودیم شرباکوف نوشته شده است. نویسنده در این مقاله به بیان خصوصیات و آراء میرهولد در باب بیومکانیک و تولیدات ساخت‌گرای او پرداخته است.

تحلیل‌ها و رویکردهای نظری در حوزه هنرهای نمایشی صرفاً به توصیف ساختار و اصول کلی آن‌ها محدود نمی‌شود، بلکه از گفتمان‌های دیگر مانند فلسفه، نظریه‌های اجتماعی، سیاسی و ادبی در تحلیل و تفسیر و فهم آن استفاده می‌کند. این فرایند با ورود مطالعات تئاتر و اجرا به حوزه مطالعات بین رشته‌ای در محافل علمی و فضاهای دانشگاهی تحول جدیدی را در پژوهش‌های مرتبط با هنرهای نمایشی ایجاد کرده است و وجود چنین کتاب‌هایی را در حوزه نظری مطالعات تئاتر ایجاب می‌کند.

کتاب «نظریه و عمل درباره کارگردانی، بازیگری و اجرا» نوشته صادق رشیدی و فاطمه عظیمی‌فرد در ۱۰۷ صفحه و با قیمت ۶۵هزار تومان از سوی انتشارات نمایش وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها