پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
هفت‌سین فلسفه‌ زندگی است/ ژرف‌کاوی و رازیابی تک‌تک سین‌ها

کتاب «نوروز و فلسفه‌ هفت‌سین‌» بیان‌کننده‌ این است که هفت‌سین یک فلسفه‌ زندگی بوده در درازای تاریخ ایران هرگاه از آن غفلت شده، بازتاب خوبی دریافت نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نوروز و فلسفه‌ هفت‌سین‌» با پژوهش و نگارش دکتر محمدعلی دادخواه از سوی نشر کلاس به چاپ بیست‌وچهارم رسید.

به گفته‌ برخی این کتاب پاسخ به هزاران سال پرسشی بوده است که نسل‌های گوناگون داشته‌اند و برپایه‌ واقعیت‌های عینی و علمی با برداشت‌های نیاکان ما در تمدن ایران هماهنگ و همسو است. کتاب بیان‌کننده‌ این است که هفت‌سین یک فلسفه‌ زندگی بوده در درازای تاریخ ایران هرگاه از آن غفلت شده، بازتاب خوبی دریافت نشده است.

نویسنده‌ کتاب در دو بخش جداگانه‌ کتاب اول و کتاب دوم کوشیده است فلسفه نوروز و  هفت‌سین را رمزگشایی کند. کتاب خواننده را به ژرف‌کاوی و رازیابی تک‌تک سین‌ها فرامی‌خواند که هر یک از این نمادهای بزم و رزم ایرانی بر این انگیزه بر خوان نوروزی راه می‌یابند و سرانجام به بازگویی فلسفه زندگی می‌پردازد. از چاوش نوروزی و سروش چهارشنبه‌سوری تا وادی سین و سفره هفت‌سین و در سبزه‌زار سیزده همه و همه در این کتاب توضیح داده شده است.

از آنجا که تاکنون داستان‌هایی درباره‌ی «هفت‌شین» در سفره‌های نوروزی شنیده شده، بخشی از کتاب نگرشی به همسانی هفت‌سین و هفت‌شین دارد.

در فصل‌ها و بخش‌های گوناگون کتاب ابیات و چکامه‌هایی از سرایندگان نامدار ایران؛ مولوی، حافظ و سعدی آمده است که به فراخور متن‌ها مطرح شده‌اند؛ خواندن نثر و گاهی چندبیتی چکامه گیرایی نوشته‌ها را بیش‌تر می‌کند و این‌گونه مخاطب از خواندن متن‌های طولانی خسته نمی‌شود.

در یک نگاه کلی هفت سین در سفره خوان نوروزی هر کدام نمادی را دربردارد: «سنجد»، گام نخست سفره هفت سين به نشانه ورود به سرزمين خرد و نداي خردگرايي و دعوت به اندیشه است. گام دوم، «سيب»، راهيابي به شهر سلامتي و نماد صحت، سلامت شخص و جامعه است، سومين قدم، «سبزه» رسيدن به ساحل ايثار و مفهوم آن صلاي از خودگذشتگي و ايثار است. پايه چهارم «سمنو»، دست‌يابي به خانه توانايي و نيايش قدرت و مبارزه با ضعف است. گام پنجم، «سير»، نماد و نشانه مناعت طبع كه شايسته است انسان همواره با قناعت بر جهان بنگرد. شاخه ششم، «سركه»، نماد پذيرش ناملايمات و پذيرش واقعيت‌هاي حيات است و گام هفتم، «سماق»، نماد و نشانه صبر، بردباري و شرط دست‌يابي به پيروزي و نشستن بر اريكه كاميابي، مبارزه و مقاومت است.

به گفته‌ نویسنده‌ کتاب، اگر تنها به سین پنجم سفره‌ هفت‌سین، یعنی «سیر»، که نماد سیرچشمی و پاک‌دستی است توجه کنیم، درمی‌یابیم که جامعه‌ ‌ما تا چه‌اندازه به آموزه‌های این سفره‌ پندآموز نیاز دارد.

دادخواه با یادآوری اینکه خوشبختانه نسل نو و کسانی که جویای ژرفای تمدن ایران هستند به این آموزه‌ها توجه دارند گفت: «بایسته است که سازمان‌ها و افرادی که در پیوند با فرهنگ هستند توجه بیش‌تری به این موضوع داشته باشند. خوشبختانه به‌تازگی کانون وکلای دادگستری، کهن‌ترین نهاد مدنی ایران، مصوبه‌ای راگذرانده است که باید همه‌ساله در 15 اسفند سفره‌ هفت‌سین در صحنِ سرای کانون وکلا گسترده و برپا شود و امید می‌رود شهرداری‌های سراسر کشور به این موضوع توجه بیش‌تری داشته باشند و هرگاه سفره‌ی نوروزی را می‌گسترانند به معرفی نمادها و پندآموزی سفره‌ی هفت‌سین نیز بپردازند.»

از این کتاب تاکنون 50‌هزار نسخه چاپ و با استقبال دوستداران و پژوهندگان روبه‌رو شده است. در چاپ بیست‌‌وچهارم کتاب با شمارگان یک‌هزار بخشی درباره‌ خواص داروگیاهی‌های نمادهای هفت‌سین افزوده شده است.

کتاب «نوروز و فلسفه‌ی هفت‌سین»(چاپ 24)، در 490 صفحه، به بهای 200 هزارتومان از سوی نشر کلاس به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها