یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
طب سنتی چین قدمتی هزاران‌ساله دارد/ داستان‌هایی از اطبای معروف در تاریخ

کتاب «طب سنتی چین» با هدف بررسی تحولات، مبانی کلاسیک طب سنتی،‌ جایگاه آن در دوران معاصر و تاثیری که چهره‌های بزرگ طب سنتی چین در بقا و محبوبیت آن در جهان داشته‌اند، نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «طب سنتی چین» به‌قلم لیائو یوچون نوشته شده است. نویسنده این‌کتاب می‌گوید سنگ بنای طب سنتی چین چنان محکم است و در زندگی مردم آن کشور چنان نقش پررنگ و مهمی دارد که در دوران معاصر، علوم پزشکی مدرن نتوانسته جایگزین آن شود.

طب سنتی چین که قدمتی هزاران‌ساله دارد، یکی از چهار رکن اصلی تمدن چین باستان است و زمانی شکل گرفت که علوم پیشرفته وجود نداشتند. تمامی نظریات، تجربیات و تکنیک‌های طب سنتی چین نشئت‌گرفته از مبدائی واحد به نام سنت است. لیائو یوچون می‌گوید تاریخ طب سنتی در چین با فراز و فرودهای بی‌شماری روبه‌رو بوده و آنچه امروزه تحت عنوان طب سنتی در چین شناخته می‌شود در واقع طب سنتی معاصر است که در مقایسه با طب سنتی باستان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

کتاب «طب سنتی چین» با هدف بررسی تحولات، مبانی کلاسیک طب سنتی،‌ جایگاه آن در دوران معاصر و تاثیری که چهره‌های بزرگ طب سنتی چین در بقا و محبوبیت آن در جهان داشته‌اند، نوشته شده است.

کتاب پیش‌رو یک‌مقدمه، ۸ فصل و «گاهشمار: تاریخچه اتفاقات مهم در روند توسعه طب سنتی چین در دوره معاصر» دارد. عناوین ۸ فصل کتاب به‌ این‌ترتیب است: «رویکرد طب سنتی چین»، «مبانی کلاسیک طب سنتی چین»، «نظریه بنیادین طب سنتی چین»، «درمان‌های درونی و بیرونی در طب سنتی چین»، «مواد شفابخش»، «داستان‌هایی از اطبای معروف در تاریخ»، «طب سنتی چین و پرورش حیات» و «میراث و توسعه طب سنتی چین».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم: «تائو هُنگ‌جینگ در کتاب خود اشاره می‌کند که تفرقه در چین مانع پیشرفت داروسازی و اتحاد عامل توسعه این‌علم بوده است. در سال ۶۵۷م، در دوران سلسله تانگ، سو جینگ از امپراتور درخواست می‌کند که مجموعه مواد شفابخش را گردآوری مجدد کند تا آشفتگی در اسامی گیاهان و توضیحات ناقص آن‌ها برطرف شود. امپراتور به بیست عالم، ازجمله خودِ سو جینگ، دستور گردآوری مجدد مجموعه مواد شفابخش را صادر می‌کند. در سال ۶۵۹، دولت از کتاب مجموعه جدید مواد شفابخش رونمایی می‌کند. این‌کتاب اولین دارونامه جهان بود که ۸۳ سال قبل از انتشار دارونامه نیولانبرگ (۱۵۴۲م) در اروپا، نوشته شده بود.»

کتاب «طب سنتی چین» در۱۵۱ صفحه مصور، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۵۸ هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها