شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
چوارپەڕ (مجموعە رباعی‌ کردی) حبیب‌اللە بخشودە شاعر ایلامی منتشر شد

چوارپەڕ(مجموعە رباعی‌ کردی) سروده حبیب‌اللە بخشودە شاعر و پژوهشگر ایلامی با حمایت مالی حوزه هنری استان در نشر زانا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام  کتاب چوارپەڕ (مجموعە رباعی‌ کردی) سروده حبیب‌اللە بخشوده، در 90 صفحە، در قطع رقعی، به همت نشر زانا با مدیریت ظاهر سارایی و حمایت مالی حوزه‌ی هنری استان ایلام چاپ و منتشر شده است.
 
حبیب‌الله بخشوده، از شاعران نام‌آور ایلام است که علاوه بر استادی در سرودن شعر فارسی و چاپ چند مجموعه در آن زبان، شاعر کردی‌گوی توانمندی است و غزلیات زیبایی از او بر ذهن و زبان دوستداران شعر کردی جاری است.وی در یکی دو سال اخیر، همتش را بر سرایش رباعی به زبان کردی تمرکز کرده و این کتاب حاصل آن کوشش‌ های شاعرانه ی اوست.
 
انتشار مجموعه‌ای مستقل در قالب رباعی پیش از این در حوزه‌ی زبانی کردی جنوبی کمتر صورت گرفته و پس از انتشار مجموعه‌هایی از «محمد مرادی‌نصاری» و «بابک دولتی» این مجموعه شاید سومین اثر مستقل در این حوزه باشد.
 
سه  شعر از این مجموعه :
بارم دانه، بارم دانه‌ێ گەنمە
باخێ دامەو خانگ سەردێ سەنمە
ئشکەفت نمرچ چک چووڵێ دیتە
ئەو ئشکەفتە منم ک بێ تو مەنمە
٭
حاڵ دڵ م خەراوە دەریا خانم
تافە، لاوە، شەتاوە، دەریا خانم
م لنج فرەێ دە شوون ت گەردیمە
مەردی بکە، دی بیاوە دەریا خانم
٭
شاباز وە داڵ وت ک چەن ساڵێ تر
ماگەس ک بکەی لانە دە قەێ یاڵێ تر
داڵ ئێ قسە ئژنەفت و چگە لەێ چرووێ
نیشتە سەر مرداڵەێ ِ یەێ داڵێ تر
 
«حبیب اللّه بخشوده» در سال 1348 در شهر «ایلام» متولد شد. تحصیلاتش را تا پایه دیپلم در زادگاهش گذراند و دانشنامه کارشناسی را از دانشگاه تربیت معلم کرج اخذ نمود. از سال1370به استخدام آموزش و پرورش درآمد،سپس تحصیلات تکمیلی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد و در همان رشته از دانشگاه شهید چمران اهواز کسب نمود و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی است. بخشوده فعالیت‌های خود را به طور جدی از سال 1369 شمسی و با همکاری در مطبوعات و فعالیت در انجمن‌های ادبی آغاز نمود. در کارنامه اجرایی او،کارشناسی کتاب و فعالیت‌ های ادبی اداره ی کل آموزش و پرورش و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، داوری جشنواره های ادبی، حضور در نشست های نقد و بررسی و... دیده می‌شود.
 
از بخشوده تاکنون کتاب های:
صدای آبرنگ ها(مجموعه دوبیتی)
به رنگ هنوز(بررسی محتوایی ساختار شعر سپید دفاع مقدس)
پرندگان بی‌پرند(مجموعه نثر ادبی)
چیزی شبیه ابر(مجموعه شعر و نثر ادبی)
دخترم باران(مجموعه شعر)
شه‌هید ئه‌سر(مجموعه شعر فارسی و کُردی عاشورایی)
مدیترانه(مجموعه شعر)
‏باران بر گورهای کهنه اریب می بارد‏.(مجموعه شعر)
منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها