شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
خانه‌مان را چگونه بسازیم که همه نیازهایش از انرژی‌های طبیعی تامین شود؟

کتاب «طراحی ساختمان صفر انرژی» شیوه ساخت بنایی را که همه‌ نیازهای خود را از انرژی‌های طبیعی می‌گیرد، تشریح می‌کند.

مقدی خدابخشیان، مترجم و  ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ اﺻﻔﻬﺎن درباره این کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، گفت: کتاب «طراحی ساختمان صفر انرژی» با عنوان فرعی «راهنمای معماری اقتصادی» در 12 فصل به یک موضوع روز و شناخته شده، می‌پردازد؛ موضوعی که خیلی به کارمان می‌آید. کتاب «راهنمای معماری اقتصادی،طراحی ساختمان صفر انرژی» نوشته «توماس هوتمن» توسط دکتر مقدی خدابخشیان، نگار امین الرعایایی، سوگل خسروی شاد و مجید موزون منتشر شد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی، ساختمان و بقیه‌ صنعت‌ها به استفاده از انرژی‌های پاک و موجود در زمین مثل انرژی خورشیدی، بادی، زیست انرژی و ... روی آورده‌اند. این کتاب به چگونگی ساخت یک ساختمان خودکفا که همه‌ نیازهای خود را از انرژی‌های طبیعی می‌گیرد، می‌پردازد و این چگونگی از انتخاب زمینِ ساختمان تا هزینه‌ها و دستگاه‌های مدیریت ساختمان صفر انرژی همه را برای شما توضیح می‌دهد.

این مترجم افزود: «ساختمان انرژی صفر» به‌عنوان رویکردی فراتر از صرفه‌جویی، در جهت حل بحران‌های امروزی منابع و انرژی، چشم‌انداز برخی شهرهای بزرگ دنیا را در نیمه قرن ۲۱ رقم می‌زند. کشور ایران با دارا بودن قابلیت‌های فراوان از نظر انرژی‌های تجدیدپذیر که منشأ اصلی حیاتِ اینگونه از ساختمان‌ها است، می‌تواند بستری مناسب جهت محقق کردن آنچه امروزه به ساختمان انرژی صفر معروف است، باشد.

وی گفت: توجه به میزان و قیمت ذخایر انرژی فسیلی در کشور باعث شده است تا این بحران جهانی در ایران کمتر محسوس باشد. درحالی‌که توجه به عمر این ذخایر و تجدیدناپذیر بودن آن‌ها موجب حرکت به سمت رویکردهای کارا در زمینه انرژی و در رأس انرژی صفر شده است.

خدابخشیان در پایان گفت: آنچه می‌تواند جهت دسترسی به چنین ایده‌ای راهگشا باشد، علم کافی و اطلاعات مناسب در زمینه طراحی است. کتاب حاضر نقشه‌ راهی است برای رسیدن به ساختمان انرژی صفر با فصول مختلف شامل معرفی و بررسی دیدگاه‌های مالکان و سازندگان، تحویل، اصول و مفاهیم اولیه انرژی، طراحی منفعل با ایستا و ... که می‌تواند گاهی مؤثر در جهت ارائه‌ اطلاعات لازم  به متخصصان امر ساختمان باشد. ساخت آینده‌ای با آسمان پاک و آبی و زمینی سبز برای دانشجویان وظیفه ما متخصصان امروز ساختمان است.

یادآوری می‌شود، کتاب «راهنمای معماری اقتصادی، طراحی ساختمان صفر انرژی» نوشته «توماس هوتمن» ازسوی مقدی خدابخشیان، نگار امین‌الرعایایی، سوگل خسروی‌شاد و مجید موزون توسط معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) در سال 1399 منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها