شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
کرمان دیاری پرفراز و نشیب با وقایع تلخ و شیرین/از کاوش‌های شهداد تا درفش پنج هزار ساله

استان کرمان یکی از زیباترین و پربیننده‌ترین اماکن تاریخی ایران به شمار می‌رود. این استان که از لحاظ گردشگری دارای ارزش ویژه‌ای است، در بیستمین مجموعه کتاب‌های گردشگری استان‌ها با نام «کرمان» معرفی شده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- در این کتاب اطلاعاتی که در رابطه با این استان آمده چنین است: «نام کرمان در دوره‌های قبل از اسلام کرمانه و کرمانیا بوده است. سابقه سکونت انسان در این دیار کهن به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد؛ دیاری که در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود شاهد وقایع تلخ و شیرین فراوانی بوده و از تمام مشکلات و فتنه‌ها، به همت مردم مقاوم و سخت‌کوش خود، با سربلندی و پیروزی عبور کرده است.» (صفحه 2)

«کرمان با داشتن زمین‌های کویری و بیابانی و فرسایش‌های مختلف ارتفاعات، مرکز بسیار مناسبی برای اکوتوریسم و ژئوتوریسم (گردشگری جغرافیایی و گردشگری زمین‌شناسی) است و گردشگران می‌توانند از پدیده‌های منحصر به فرد و زیبای استان بازدید کنند.»

آشنایی با غذاهای محلی استان کرمان

«کرمانی‌ها با غذاهای محلی مانند آبگوشت مُتَنجنه (انواع سبزیجات و برگه میوه خشک)، آش کله‌جوش، بزقرمه (نخود، کشک و گوشت)، حلیم بادمجان، چگمال، اُماچ و قاتق از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند و شیرینی‌هایی مانند کلمپه، حاج بادام، برشتو، حلواپسته، فالوده کرمانی، زبون میرزا، قُوَّتو و نان پر با آنها همراه می‌کنند.»



«کاوش‌های شهداد صنایع دستی گرانبهایی عرضه کرد که قریب به 5000 سال پیش از این، مردم هنرآفرین این خطه به عنوان تحفه کرمان به جهان عرضه می‌کردند و ارزشمندترین آنها درفش 5000 ساله‌ای است که هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. قرن‌ها پیش از این نیز پارچه‌های بافت راین به کشورهایی چون مصر و هندوستان صادر می‌شد و قالی کرمان، زینت‌بخش کاخ شاهان و بزرگان روزگار بوده است. در میان صنایع دستی این استان فرش، پته و گلیم شهرت بسیار زیادی دارند. همچنین چاقو و تفنگ‌سازی، کاغذسازی، بادبزن‌های دستی، پوشش کوزه و حصیر از برگ‌های نخل، کنده‌کاری مس، معرق‌کاری، کاشی‌کاری و شال‌بافی نیز نمونه‌هایی از هنر دستان مردم کرمان را به نمایش می‌گذارند.» (صفحه 19)

استان کرمان دارای 23 شهرستان و 71 شهر است که با جاذبه‌ها و مناطق گردشگری منحصر به فرد، همه ساله در ایام نوروز پذیرای میهمانان و مسافران نورزی است.



برخی از مهم‌ترین فهرست جاذبه‌های گردشگری که در این کتاب نیز به آنها اشاره شده است، چنین است:

♦ غار تاریخی ترنگ
♦ ارگ تاریخی خبر
♦  منطقه هنزا
♦ خانه بهادرالملک
♦ حمام بهرامجرد
♦ ارگ بردسیر
♦ بقعه پیر برحق
♦ برج تاریخی نگار
♦ میل نادری (در مسیر زاهدان-کرمان)
♦ قیصریه زرتشتیان
♦ خانه تاریخی آرشام
♦ ارگ بم
♦ خرابه‌های شهر قدیمی دقیانوس
♦ مقبره میرحیدر
♦ قلعه اسفندقه
♦ برج‌های دوقلوی گلنار
♦ قلعه تاریخی انار
♦ خانه فخری
♦ یخدان راور
♦ مجموعه وکیلی
♦ کاروانسرای چاه‌کوران
♦ خانه صاحب‌الزمانی
♦ کاروانسرای کبوترخان
♦ خانه باقری
♦ قلعه بیاض
♦ چهاربرج 
♦ حمام تیکدر
♦ برج جلال‌آباد
♦ حمام گنجعلی‌خام
♦ مقبره مشتاقیه
♦ باغ شاهزاده
♦ باغ هرندی
♦ خانه آل طه
♦ حمام قدیمی کوهبنان
♦ آرامگاه آخوند
♦ قلعه تاریخی منوجان
 
راهنمای واحدهای تقسیمات کشوری استان براساس آخرین تغییرات، نقشه مرکز استان، اسامی هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای استان از دیگر اطلاعاتی هستند که در صفحات پایانی این کتاب برای گردشگران نشان داده می‌شوند.

چاپ نخست کتاب «کرمان» تالیف مژگان سبزیان در 24 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات کامل چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها