-
بازار داغ کتابهای فلسفی در ایران در گفتوگو با محمد فضلی:
فلسفه زیر سایه عرفان
محمد فضلی تأکید میکند که فلسفه در ایران هیچگاه از بطن عقلانیت انتقادی و مستقل شکل نگرفت و همواره یا در جایگاه خدمتکار دین و عرفان باقی ماند یا در حاشیه سنتهای معنوی و الهیاتی گم شد. این همراهی تاریخی، فلسفه ایرانی را از امکان استقلال و ایفای نقش نقادانه و مولد در جامعه محروم ساخته است.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در ایران در گفتوگو با رضا ماحوزی:
اولویت عقلگرایی بهداشتی دکارتی-کانتی در ایران
رضا ماحوزی : حتی با گذر نسل جدید از «عقلگرایی سنتگرایانه ضدمدرن» و طلب «فردگراییهای آزاد از روایتهای کلان»، جامعه ایران کماکان «عقلگرایی بهداشتی دکارتی-کانتی» را بر دیگر سویههای عقلگرایی دویست سال اخیر ترجیح میدهد زیرا نتایج تلخ آن سویهها را چشیده است.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با حسین شیخرضایی؛
فلسفهخوانی در زمانه بحران معنا
حسین شیخ رضایی معتقد است: توجه روزافزون مردم به فلسفه، نشانگر جستجوی آنها برای معنا و راهکارهای عملی در زندگی است، نه صرفاً مباحث انتزاعی. او تأکید میکند که «فلسفههایی برای زندگی» به دلیل پرداختن به همین دغدغههای انضمامی و نیاز به معنایابی در جامعه، با استقبال چشمگیر مواجه شده و به پناهگاهی فکری بدل گشتهاند.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با سعید ناجی؛
جایگاه مغفول فلسفه آماتور در ایران
سعید ناجی با اشاره به تفکیک فلسفه به دو شاخه آکادمیک و آماتور، معتقد است فلسفه به معنای دوم، یعنی روی آوردن فردِ سوالمند به فلسفه برای پاسخ به پرسشهای بنیادین خود، در ایران جایگاه درخوری ندارد. به گفته او، این شاخه اصیل و دانشمحور که سقراط با محوریت گفتگو آن را ترویج میکرد، برخلاف رویکرد آکادمیکِ حافظهمحور، عمدتاً به فراموشی سپرده شده است.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با محمد اصغری؛
فلسفه راهی برای ارضای نارسیسیسم فرهنگی نیست
اصغری: امروز برخی برای کسب پرستیژ و بهظاهر روشنفکری سراغ فلسفه میروند، بیآنکه با جدیت به عمق آن وارد شوند
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با باقر طالبی دارابی؛
در ایران فلسفهفروشی، از فلسفهورزی پیشی گرفته است!
طالبی دارابی: در ایران، فلسفه دیگر تنها یک عرصه فکری نیست؛ به کالایی تبدیل شده که اغلب برای نمایش پرستیژ اجتماعی و نه جستجوی حقیقت خریداری میشود و رشد بازار کتابهای فلسفی کلاسیک و مضاف، بیش از آنکه نشانهای از عمق فکری جامعه باشد، حکایت از رونق نوعی تجارت فرهنگی دارد.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با جلال پیکانی؛
فلسفهخوانی، فلسفهدانی نیست
هر سال شمار زیادی کتاب فلسفی در ایران منتشر و خریداری میشود، اما خواندن آنها الزاماً به فهم عمیق فلسفه نمیانجامد. فلسفهخوانی لزوماً به فلسفهدانی و فلسفهدانی لزوماً به فلسفهورزی منجر نمیشود.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با البرز حیدرپور؛
از مارکسزدگی تا مولویزدگی
طیف غالب روشنفکران ما، با مداحی درباره آرمانهای خودساخته و دگرساخته، کسب و کاری راه انداختهاند و بسیاری از این سلبریتیهایی که آنها ساختهاند، از نیچه گرفته تا فوکو و دریدا و آدورنو و هایدگر و مابقی، حکم امامزادههایی را دارند که اگر دردی را شفا نکنند، نان و عنوانی را عطا میکنند.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با سید جواد میری:
ذهن متافیزیکی ایرانیان از دید اقبال لاهوری
از منظر علامه اقبال، رویکرد متافیزیکی، هستیشناختی و فلسفی، به نوعی خمیرمایه اصلی تفکر ایرانی را تشکیل میدهد. این اقبال و توجه به مباحث فلسفی در ایران، دارای ریشهای تاریخی، بسیار قدرتمند و استوار است.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با علی معظمی؛
جامعه ما زاینده پرسشهای فلسفی است
توجه به فیلسوفان در محافل روشنفکری ایران، بیشتر به دلیل تأثیرات سیاسی و اجتماعی آنهاست و نه به خاطر آراء فلسفی متمایزشان.
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با سعید تقوایی ابریشمی؛
زوال اندیشه فلسفی در ایران
شاید از فلسفه کاری که اصحاب ایدئولوژی انتظار دارند ساخته نباشد، اما آنقدرها هم که عقل سلیم عمومی میپندارد، بیخاصیت و بیدستوپا نیست!
-
بازار داغ کتابهای فلسفی در گفتوگو با حمیدرضا محمدی؛
نگاه ماکسیمالیستی به فلسفه نداشته باشیم
حمیدرضا محمدی میگوید: فلسفه میتواند نردبان مهمی برای صعود به بحثهای بنیادی مرتبط با مسائل عینی جامعه باشد. اما نکته مهمتر نه در بالا رفتن از نردبان که در این نکته نهفته است که پس از بالا رفتن از نردبان، آن را به کناری نیفکنده و دوباره از آن پایین آمده و با نگاهی دقیقتر به مسائل انضمامی بپردازیم.