دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲
موسيقي اقوام ايراني توسط «بهمن كاظمي» تدوين شد

بهمن كاظمي، پژوهشگر و دبير شوراي پژوهش موسيقي مقامي و محلي فرهنگستان هنر، از تدوين و چاپ پنج كتاب درباره موسيقي اقوام ايراني خبر داد. اين متون حاصل 34 سال تحقيق و پژوهش است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بهمن كاظمي مي‌گويد: قبل از اينكه خواندن و نوشتن را فرا بگيرم به واسطه شرايط محيطي يعني متولد شدن در كرمانشاه با موسيقي آشنا ‌شدم و از همان كودكي موسيقي سنتي را آموزش ديدم.

در مقطعي اين علاقه آگاهانه‌تر شد و با سفر به مرزهاي ايران چون تالش، گرجستان، تركمنستان و مناطق خوزستان ادامه يافت. وي حين سفر از محضر استادان به‌نامي مانند نعمت‌الله معتمدي، ميرعلي مكرمي،حاتم عسگري و ابراهيم سپهري بهره ‌برده است.

كاظمي در 21 سالگي مقدمات الكترونيك را آموخت و با مقوله صوت و فيزيك اصوات آشنا شد و با فراگيري اين علم به بازسازي صفحات قديمي پرداخت. وي اين كار را از مناطق كرمانشاه، ايلام و كردستان آغاز كرد و بيشتر بر مسايل سنتي موسيقي متمركز ‌ماند و اين فعاليت را تا سال 75 ادامه ‌داد. 

اين محقق در ادامه فعاليت خود هشت قوم ايراني «تالش»،«آذري»، «لر»،«كرد»،«عرب»،«بلوچ»،«تركمن» و «فارس» را شناسايي كرده و مي‌گويد اين كار تاكنون انجام نشده و مردم نمي‌دانند ايران چند قوميتي است. 

كاظمي طي پنج سال يعني از سال 78 تا 83 با حضور مداوم در بين اقوام و فيلمبرداري با دوربين دي‌وي‌كم حدود سه هزار نوار از انواع موسيقي مانند لالايي، كودكان، نغمه‌هاي كار، حماسي، آوايي، آييني، ‌عزا، مذهبي و خانقاهي را جمع‌آوري كرده و سپس براي ادامه تحصيلات به مالزي رفت و طي پنج سال، دو تمدن بزرگ چين و هند را از نظر موسيقي مورد بررسي قرار داد. وي سه ماه است كه به ايران باز گشته و به عنوان دبير شوراي پژوهش موسيقي مقامي و محلي در فرهنگستان هنر مشغول به همكاري است.

كاظمي34 سال به تحقيق و پژوهش در موسيقي اقوام ايراني پرداخته است. وي گفت:در مقاطعي برخی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتي به من قول همكاري داده ولي به دليل محدوديت اعتبار مالی عقب‌نشيني كرده اند. تمام فعاليت اين پژوهشگر با هزينه شخصي انجام مي‌شود و در اين بين با نظر مساعد علي معلم دامغاني، رئيس فرهنگستان هنر، بخشي از تحقيقات وي در پنج جلد كتاب «موسيقي قوم كرد»، «موسيقي ايلام»، «موسيقي تالش» هر سه به همراه لوح فشرده تصويري، كتاب «گلبانگ سربلندي» مباني تحليل و بررسي آوازهاي ايراني و «سلسله موي دوست» حاوي عكس از سوي موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري «متن» منتشر خواهد شد.

كاظمي، درباره اين عناوين بيان داشت: كتاب «گلبانگ سربلندي» تحليل و بررسي حدود 600 صفحه موسيقي از صفحات دوره قاجار است كه اشعار آن بيرون انتخاب و سبك‌هاي آوازي و خواننده‌هاي آن شناسايي و درباره هر كدام توضيح داده شده است. براي كتاب مقدمه  اي نوشته شده از پيشينه آواز تا اجزاي آن و شرايطي كه يك خواننده خوب لازم دارد.

كاظمي ادامه داد: كتاب «سلسله موي دوست» حاوي 300 قطعه عكس است كه از بين 60هزار قطعه عكس انتخاب شده. اين اثر حكايت و روايت تصويري از هفت قوم موسيقايي است. در واقع اين كتاب مردم‌شناسي موسيقي اقوام ايران است.

وي افزود: در كتاب «موسيقي قوم كرد» موسيقي اين قوم تقسيم بندي و حتي استان‌هايي كه قوميت كرد در آن ساكن‌اند در كتاب بررسي شده اند. به عنوان نمونه بخشي از اين اقوام در خراسان، برخي در غرب و بخشي در شرق كشورند. تمام تفاوت‌ها و تشابهات موسيقي و انواع سبك‌ها چون لالايي، شادماني و عزا به همراه آوانگاري در اين اثر توضيح داده شده است.

كاظمي تصريح كرد: كتاب «موسيقي تالش» چارچوب نظري دارد. در اين اثر محدوده‌هاي جغرافياي اين قوم شناسايي و ويژگي موسيقي به لحاظ وقايع تاريخي و جغرافيايي بررسي شده اند. بعد از اينكه بحث نظري تمام مي‌شود وارد گونه‌هاي موسيقي شده و آن را تقسيم‌بندي كرده ‌است.

وي در ادامه افزود: در طول زندگي براي تحقيق و پژوهش در حوزه موسيقي اهداف متفاوتي داشتم؛ يك زمان ذوق يادگيري بوده كه هنوز هست و زماني حفظ و نگهداري اين گنجينه‌ها. با توجه به رشته اصلي‌ام هميشه به دو بخش توجه داشته ام. نخست جهاني شدن و دوم ساختار سياسي حكومت‌ها. در شرايطي كه جهاني شدن مي‌خواهد فرهنگ بومي را از بين ببرد و يك فرهنگ واحد را به جهان تحميل كند جمع‌آوري اين نغمه‌ها لازم و ضروري است. 

كاظمي در سال 80 ، كتاب «هويت ملي در ترانه‌هاي اقوام ايراني» را به همراه لوح فشرده منتشر كرده كه در آن ترانه‌ها و بار هويتي  هشت قوم شناسايي شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط