سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
ضرورت مناسب‌سازي منابع كتابخانه‌‌ها براي ناشنوايان

يزدان منصوريان، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم گفت: براي خدمت‌رساني به ناشنوايان بايد منابع مكتوب كتابخانه‌ها بر اساس دايره واژگاني اين قشر بازتوليد و مناسب‌سازي شوند./

اين استاديار كتابداري دانشگاه تربيت معلم تهران به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: ناشنوايان گروه خاص در ميان كاربران كتابخانه‌ها هستند كه بايد به اتخاذ تدابير ويژه براي استفاده آسان آنان از منابع اطلاعاتي اقدام شود تا معلوليت ناشنوا مانع دسترسي وي به كتاب‌هاي موردنيازش نباشد. با توجه به ويژگي سني و تحصيلات ناشنوايان بايد برنامه‌ريزي خاص انجام شود؛ به عنوان نمونه كودكان ناشنوا دايره واژگاني محدودتري نسبت به ساير همسالان دارند و معناي بسياري از لغاتي را كه مي‌خوانند، درك نمي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي بايد بر اساس توانمندي مخاطبان به بازنويسي كتاب‌هاي موجود در كتابخانه بپردازيم. همچنين لازم است، كتابداران تخصصي و آشنا به روانشناسي و زبان اشاره خدمت‌رساني بخش ناشنوايان را بر عهده بگيرند.

منصوريان ادامه داد: مشكلات كاربران خاص كتابخانه‌ها از نظر جسمي، شنوايي و معلوليت حركتي نبايد مانع استفاده آن‌ها از كتابخانه باشد. بازنويسي و ساده‌نويسي كتاب‌هاي بخش ناشنوايان در تشويق هرچه بيشتر آن‌ها به مطالعه موثر است. 

همچنين، مينو رجبي‌نيا، مسوول بخش تخصصي ناشنوايان كتابخانه حسينيه ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اين مطلب كه هنوز در كشور ما شرايط استفاده كافي ناشنوايان از امكانات كتابخانه‌هاي عمومي شنوايان فراهم نيست، خاطرنشان كرد: هنوز كودكان ناشنواي ايراني در انزوا به سر مي‌برند و با كتاب‌هاي غيردرسي و اصولا محيط آموزشي به نام كتابخانه ناآشنا هستند. در چنين شرايطي بايد مسوولان فرهنگي كشور و نهاد كتابخانه‌ها با همكاري سازمان بهزيستي و آموزش و پرورش براي آشتي دادن ناشنوايان خصوصا كودكان با كتاب و كتابخانه برنامه‌ريزي كنند.

رجبي‌نيا تاكيد كرد: متاسفانه در كتابخانه‌هاي مدارس ناشنواي كشور كتاب‌هاي مناسب‌سازي شده براي كودكان وجود ندارد و مخاطبان اصلي اين كتابخانه‌ها مربيانند.

وي افزود: قسمت ناشنوايان كتابخانه حسينيه ارشاد، سال 1385 در بخش كودكان و نوجوانان تاسيس شد. تاكنون فعاليت‌هاي گسترده‌اي در اين قسمت انجام شده كه از آن جمله مي‌توان به مناسب‌سازي كتاب‌هاي ناشنوايان به دليل محدوديت دامنه واژگان آن‌ها، آموزش زبان اشاره به كتابداران براي برقراري ارتباط بهتر با ناشنوايان، راه‌اندازي كتابخانه سيار، برپايي نمايشگاه نقاشي و آشنايي دانش‌آموزان ناشنوا با علم نجوم اشاره كرد.

اكنون بيش از 500 عنوان كتاب مناسب‌سازي شده براي كودكان ناشنوا در كتابخانه حسينيه ارشاد موجود است و 250 دانش‌آموز نيز عضو كتابخانه سيار حسينيه ارشادند كه تاكنون 2335 عنوان كتاب امانت گرفته‌اند. عضويت در اين كتابخانه براي ناشنوايان رايگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط