سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
بازخواني آراي استدلالي درچه‌اي پس از 99 سال

مدير موسسه مجمع ذخاير اسلامي از آغاز چاپ مجموعه‌اي از تاليفات فقهي «آيت‌الله سيد محمدباقر بن مرتضي درچه‌اي اصفهاني» در مجموعه‌اي با عنوان «ميزان‌الفقاهة» خبر داد كه ديدگاه‌هاي فقه استدلالي شيعه را بازگو مي‌كند.\

حجت‌الاسلام سيدصادق حسيني اشكوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه نگارنده اين مجموعه از استادان مرحوم آيت‌الله بروجردي و از علماي طراز اول اصفهان بود، گفت: تاليفات متعددي در فقه و اصول فقه از وي بر جاي مانده است كه اكنون از سوي خاندانش در اصفهان نگهداري مي‌شود.

وي كه نظارت بر چاپ اين مجموعه را نيز برعهده دارد، عنوان داشت: مجمع ذخاير اسلامي، بخش فقهي اين آثار را كه حدود 15 جلد مي‌شود، منتشر خواهد كرد. در اين مجموعه مباحث گوناگوني جاي دارند كه از آن ميان مي‌توان به بيت، مكاسب محرمه، طهارت، صلاة، خمس، ذكات، حج و مباحث متفرقه‌اي نظير شرك و بحث‌هاي رجالي مختصر، اشاره كرد.

دبير انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌هاي خطي قم با تاكيد بر اين كه عمده مباحث اين مجموعه را مباحث فقهي و استدلالي تشكيل مي‌دهند، يادآور شد: «آيت‌الله سيد محمدباقر بن مرتضي درچه‌اي اصفهاني» سال 1264 هجري قمري متولد شد و سال 1342 دار فاني را وداع گفت. وي از شاگردان مرحوم شيخ انصاري بود و بخشي از مباحثات اين كتاب نيز حواشي بر مطالب شيخ انصاري‌اند. از آنجا كه پس از وفات شيخ انصاري تاكنون، آثار و آراي او در حوزه‌هاي علميه و دروس خارج فقه تدريس مي‌شوند، مضامين اين كتاب در درك و يادگيري اين دورس و گسترش تاليفات تاثير به‌سزايي خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سيدصادق حسيني اشكوري مخاطبان اصلي اين كتاب را استادان حوزه‌هاي علميه و افرادي برشمرد كه در حوزه فقه عميق شيعه(فقه استدلالي) مطالعه و پژوهش مي‌كنند. وي اظهار داشت: اكنون سه جلد از اين مجموعه زير چاپ است و انتظار مي‌رود تا پايان سال جاري چاپ و انتشار مجموعه 15 جلدي «ميزان‌الفقاهة» پايان يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط