چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
چاپخانه‌ها باید براساس آلایندگی درجه‌بندی شوند

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ چاپخانه‌ها باید براساس میزان آلایندگی درجه‌بندی شوند، آن‌هایی که درجه بالایی دارند قاعدتا باید از محیط شهر خارج شوند.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت پسماندهای فاضلاب چاپخانه‌ها، عنوان کرد: یکی از کارهایی که در مجلس یازدهم شروع شد و دنبال می‌شود مدیریت آب‌ها و فاضلاب‌ها است، انواع فاضلاب‌ها با دسته‌بندی صنعتی و از نوع آلودگی هم دسته‌بندی متنوعی دارند، باید به شکل مشخصی برای آن‌ها تصفیه‌خانه در نظر گرفته مدیریت شود.

وی افزود: خصوصاً فاضلاب‌هایی که حاوی فلزات سنگین و آلاینده‌های شیمیایی مثل صنعت چاپ هستند، باید مدیریت شوند به‌طوری که در محیط زیست جذب نشوند و تصفیه شوند. پیشنهاد مشخص این است که اگر سازمان محیط زیست یا فعالان صنعت چاپ در این حوزه آیین‌نامه مشخصی دارند، بیاورند، ما هم کمک می‌کنیم تا به تصویب برسانیم.

وی با بیان اینکه باید به صنعتگران کمک کنیم، گفت: صنعت چاپ و نشر، تضمین‌کننده هویت فرهنگی هستند؛ بنابراین باید از فعالان این حوزه‌ها حمایت شود، اما در عین این حمایت، باید ملاحظات زیست محیطی هم رعایت شود و برای آن‌ها راهکاری اندیشیده شود.

محمدبیگی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حضور چاپخانه‌داران در شهرک‌های صنعتی به کاهش این آلودگی‌ها کمک می‌کند، عنوان کرد: چاپخانه‌ها باید براساس میزان آلایندگی درجه‌بندی شوند، آن‌هایی که درجه بالایی آلایندگی دارند قاعدتاً باید از محیط شهر خارج شوند، اما مسئله اینجا است تعداد زیادی چاپخانه کوچک داریم که در این دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرند و باید برای آن‌ها راهکارهای جدیدی تدوین شود.

به‌گفته وی، مسئله اینجا است که فلزات سنگین سرطان‌زایی دارند، به شدت آلایندگی ایجاد می‌کنند و منجر به افزایش بار بیماری‌های صعب‌العلاج سرطان و ناباوری می‌شوند و به همین دلیل باید برای حذف آن‌ها تمهیداتی اندیشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها