شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۰
افتتاح هم‌انديشي بين‌المللي دين و همزيستي مسالمت‌آميز

افتتاحيه همايش «هم‌انديشي بين‌المللي دين و همزيستي مسالمت‌‌آميز» صبح امروز (21 آذر) در مركز مطالعات بين‌المللي ديني انجام شد. مقالات ارايه شده در اين هم‌انديشي در قالب كتاب منتشر و در جريان برگزاري اين مراسم توزيع شدند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در مراسم افتتاحيه كه علاوه بر شركت‌كنندگان داخلي، ميهمانان خارجي از كشورهاي آلمان،‌ ژاپن، ‌هند و مالزي نيز حضور داشتند، يونس نوربخش، رييس مركز مطالعات ديني و دبير علمي هم‌انديشي، با بيان اين كه «نقطه مشترك و هدف اصلي اين هم‌انديشي، همزيستي است» افزود: كتاب‌ها و مقالات بسياري درباره مفهوم همزيستي موجود است، مفهومي كه درك آن خيلي مهم است. 

رييس مركز مطالعات ديني تصريح كرد: در مقوله همزيستي نقش دين در طول تاربخ بسيار تاثيرگذار بوده است. در حالي كه از ديدگاه سكولاريسم، دين صورت خشن دارد، دين از سوي اسلام‌گرايان صورت صلح و روشني دارد و هميشه براي تعهد و پايبندي به اجتماع ضروري است. 

سپس آيت‌الله عميد زنجاني «استاد گروه حقوق دانشگاه تهران»‌ گفت: بعد از جنگ جهاني اول، چهره خشني از اسلام توسط عثماني مطرح شد و سپس برخي از كشورهاي اسلامي موضوع همزيستي مسالمت‌آميز را مطرح كردند. در آثار ادبي و سياسي دهه‌ اول قرن 20 مقارن با آزادي مصر نيز كتاب‌هايي با عنوان همزيستي مسالمت‌آميز چاپ و منتشر شدند.

نويسنده كتاب «اسلام و همزيستي مسالمت‌آميز» افزود: همزيستي دوشاخه دارد. در شاخه برون‌مرزي دولت‌ها و ملت‌ها حضور دارند و در شاخه درون‌مرزي گروه‌هاي مخالف داخلي فعالند. 

آيت‌الله عميد زنجاني اظهار داشت: در قرآن آيات بسياري درباره همزيستي مسالمت‌آميز آمده است و واژه‌هاي درباره دعوت به گفت‌وگو و شرايط آن وجود دارد.

«هم‌انديشي بين‌المللي دين و همزيستي مسالمت‌‌آميز» امروز و فردا در مركز مطالعات ديني با سخنراني صاحب‌نظران ايراني و خارجي جريان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط