شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
شعرهای جدید صاعدی در راه است

عبدالعظیم صاعدی، شاعر، مجموعه شعر «روزهای جیوه‌ای»، «پرسه در پاییز»، «پاییز میهن من است» و «صبح پشت پنجره» را توسط انتشارات هنر و رسانه اردیبهشت در دست انتشار دارد.\

صاعدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب افزود: حدود 15 سال پیش چاپ نخست «پرسه در پاییز» منتشر شد و سال‌هاست که چاپ آن به پایان رسیده اما به دلیل مسائل مالی نتوانستم دوباره آن‌را منتشر کنم. اما این روزها چاپ دوم این مجموعه شعر را با افزودن چند شعر جدید به آن توسط انتشارات هنر و رسانه اردیبهشت در دست دارم.

وی با تاکید بر زبان شعری تاثیرگذار در این مجموعه ادامه داد: دفتر نخست این مجموعه در قالب سپید و دفتر دوم آن شامل دوبیتی، غزل و مثنوی است. در این مجموعه پاییز از وجوه مختلف و متنوعی مانند پاییز عمر، پاییز طبیعت، پاییز اخلاق، پاییز سیاست و پاییز جهان در این مجموعه پرداخته شده است.

صاعدی از مجموعه شعر دیگری با عنوان «پاییز میهن من است» به عنوان ادامه مجموعه «پرسه در پاییز» یاد و تصریح کرد: در این مجموعه شعرها اجتماعی‌تر و سیاسی‌تر شده‌اند اما زبان شعری و روال آن همانند مجموعه پیشین است و شامل دو دفتر، یکی شعرهای سپید و دیگر شعرهای موزون می‌شود.

انتشارات هنر و رسانه اردیبهشت، مجموعه شعر دیگری با عنوان «صبح پشت پنجره» در قالب سپید و با موضوع عاطفی را از این شاعر در دست انتشار دارد.

پیش‌تر مجموعه شعر «باغ پیراهن تو بود» از این شاعر منتشر شده بود. صاعدی «صبح پشت پنجره» را به نوعی جلد دوم مجموعه پیشین خود می‌داند.

مجموعه شعر «روزهای جیوه‌ای» دیگر مجموعه در دست انتشار صاعدی است که در توضیح آن اظهار داشت: «روزهای جیوه‌ای» عنوان روی جلد است اما عنوان مجموعه زیرنویس "قصه‌هایی از شکل‌پذیری چند شعر" را دارد تا خواننده متوجه شود این کتاب شامل قصه و شعر به صورت همزمان است.

وی ادامه داد: در این کتاب ابتدا هر قصه، خاطره و اتفاقی که زمینه‌ساز سرایش شعر بوده را بیان کرده‌ و پرداخته‌ام. این خاطرات در زمینه‌های مختلف مانند خاطرات سیاسی، مبارزه‌ای و مذهبی هستند. به عنوان مثال خاطرات خصوصی من از شهید مطهری و زمانی که در دانشکده الهیات تدریس می‌کرد، بخشی از خاطرات این کتاب را شامل می‌شود. در ادامه هر داستان و خاطره، قطعه شعر و یا شعرهای سروده شده در ارتباط با آن را در این کتاب گنجانده‌ام.

صاعدی درباره کتاب دیگرش با عنوان «بلبل به غزل‌خوانی، حافظ به غزل‌گویی» و توضیح چگونگی آن تشریح کرد: این کتاب شامل مقدمه، اشعار حافظ و ترجمه تمام لغات به کار گرفته شده در دیوان حافظ است. موسسه انتشارات رسالت قلم چاپ این کتاب را در دست دارد. در مقدمه این کتاب اثبات کرده‌ام حافظ از شاعران عارف است و مهم‌ترین خصیصه او نیز همین عارف بوده‌اند. اما گاه برخی روشنفکرنماها سعی در پنهان کردن این وجه از شخصیت حافظ داشته‌اند.

وی در پایان درباره بخش‌های دیگر کتاب تصریح کرد: پس از مقدمه دیوان حافظ گنجانده شده و در انتها تمام لغات را به ترتیب حروف الفبا و معنا و شاهد مثال آورده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط