چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸
«کلاغ‌های کاغذی» در آسمان کتاب

سومین مجوعه شعر بهروز قزلباش با عنوان «کلاغ‌های کاغذی» شامل یک شعر بلند سپید با درون‌مایه عاشقانه و موضوعاتی نظیر مرگ و زندگی، توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبشهت منتشر و روانه بازار نشر شد.

بهروز قزلباش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره شعر «کلاغ‌های کاغذی» گفت: «کلاغ‌های کاغذی» یک شعر بلند سپید است که در آن چند کولاژ تصویری به کار رفته. بخشی از این تصاویر مربوط به تصاویر ماندگار و رسوب کرده در ذهن من از زمان جنگ و حضور در مناطق جنگی است. اما بخش دیگر آن تصاویر کودکی من و کشف جهان از ذهن کودکی‌ام و تماشای جغرافیای زنجان و آذربایجان از دید یک کودک است.

قیزباش با تاکید بر تولد دخترش به عنوان بهانه سرودن این شعر بلند اظهار داشت: سال ۱۳۷۷ همزمان با تولد دخترم زهرا، شعر «کلاغ‌های کاغذی» را سرودم، تمام این تصاویر و بخش‌ها در قالب گفتگوی فلسفی پدری با دختر نوآمده‌اش بیان شده است. البته این سروده پس از ۱۰ سال به چاپ رسید.

وی یادآور شد: می‌توانم بگویم از آن‌جایی که بهانه سرودن این شعر تولد دخترم بوده، موضوع اصلی مطرح شده در آن عشق و زندگی است.

این شاعر در ادامه به تعریف شعر در حکمت نظری اشاره کرد و گفت: می‌دانیم در حکمت نظری شعر، موضوعی استنباطی و غیرتجربی است. در شعر بلند من نیز تمام این موضوع‌ها ذهن مرا درگیر کرده بود و من سعی کردم از لابه‌لای تصاویر و کلمات آن‌ها را در شعر جاری و زنده کنم.

وی با تاکید بر این امر که از ابتدا خواننده این شعر تمام تصاویر و پرسش‌های فلسفی را به صورت منسجم می‌بیند، توضیح داد: در تصاویر مرتبط با جنگ و کشته شدن افراد به این موضوع اندیشیدم که اگر این افراد زنده بودند، زندگی‌شان ارزشمندتر بود یا نه. از سوی دیگر تولد دخترم با تصاویر مرگ، ادامه حیات، عشق و زندگی گره می‌خورد و با دخترم درباره تمام این موضوع‌ها و پرسش‌ها صحبت می‌کنم و این‌که سرنوشت تو نیز از تمام این تصاویر پر خواهد بود.

این شعر همراه با تصاویر و طرح‌های گرافیکی محمدعلی سپهر افغان منتشر شده است. همچنین مونتاژ موازی سه موضوع زندگی، عشق و مرگ در این سروده دیده می‌شود. البته به گفته شاعر این مسئله از ابتدا تا انتها به صورت منطقی رعایت نشده و به نسبت موقعیت شعر تغییر کرده است.

قزلباش با تاکید بر این موضوع که شعر بخشی از فرهنگ عمیق و کهن ایرانیان به شمار می‌رود، در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر این‌که در حال حاضر مخاطبان چه اندازه از شعر استقبال می‌کنند، اظهار داشت: شعر یکی از بزرگ‌ترین انواع ادبی در دنیا به حساب می‌آید. در نتیجه مخاطبان شعر باید شعر را جدی‌تر دنبال کنند. اما وضعیت حاضر نشان می‌دهد که حتی واژه‌های فارسی به کار گرفته شده توسط فردوسی نیز در حال پاک شدن از خاطره جمعی ماست.

وی در توضیح علت این امر گفت: اساسی‌ترین مشکل در این زمینه توزیع نامناسب ادبیات و محصولات ادبی در کشور ما است. این بدین معنا نیست که افراد کتاب نمي‌خوانند بلکه کتاب به درستی به دست مخاطب آن نمی‌رسد. از سوی دیگر آموزش و پرورش ما در آموزش ادبیات سهل‌انگاری می‌کند. این سهل‌انگاری در انتخاب شعر برای کتاب‌های فارسی و تشکیل کلاس‌های مفید انشا نویسی دیده می‌شود.

این شاعر در پایان یکی دیگر از دلایل این امر را آشکار نشدن ارزش ادبیات برای کودکان و نوجوانان خواند و افزود: این امر کودکان و نوجوانان را از مطالعه ادبیات باز داشته و پیرو آن شعر نیز مهجور واقع شده است.

«کلاغ‌های کاغذی» سروده بهروز قزلباش، در 60 صفحه و شمارگان 1500 نسخه توسط موسسه انتشاراتی هنر رسانه اردیبهشت منتشر شده است.

پیش‌تر از این شاعر مجموعه شعرهای «در باغ لیلی» (مجموعه غزل و مثنوی) توسط نشر همسایه و «گزیده ادبیات معاصر شماره 124» توسط نشر نیستان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط