سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کتاب «فلسفۀ علم» به چاپ ششم رسید

چاپ ششم کتاب «فلسفۀ علم» تألیف نیکلاس کاپالدی با ترجمه علی حقّی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «فلسفۀ علم؛ تکامل تاریخی مفاهیم علمی و پیامدهای فلسفی آن‌ها» درباره فلسفه علم و مبتنی بر علم فیزیک است، و همه شواهدی که نویسنده آورده از این علم گرفته شده است. این اثر نیکلاس کاپالدی مدرس رشته فلسفه در دانشگاه تولسا، به زعم مترجم برای خواننده نوپای «فلسفه علم» از کتاب‌های همانندش در فارسی ساده‌تر است، به‌طوری که اگر خواننده در حد کتاب‌های دبیرستانی با فیزیک آشنایی داشته باشد، این کتاب را مفید و دلپذیر خواهد یافت.

نویسنده کتاب مذکور از ضرورت تاریخ علم برای فلسفه علم آگاه بوده است و از همین رهیافت در سراسر این کتاب استفاده کرده است. تاریخ علم را می‌توان بر پایه هر یک از علوم تجربی بازسازی و تحلیل کرد و می‌توان گفت که تاریخ‌های علم ماده‌های بی‌شکل‌اند و فلسفه‌های علم صورت‌هایی‌اند که این ماده‌ها پذیرای آن‌ها می‌شوند، و در اینجا بنای بازسازی بر فیزیک گذاشته شده که مادربزرگ فناوری پرشتاب امروز است.

نیکلاس کاپالدی در کتاب خود، پیامدهای فلسفی برخی مفاهیم برجستۀ علمی را با رویکرد تاریخی و عمدتاً بر پایۀ مفاهیم نظری به خواننده می‌نمایاند. تاریخ علم، در دست فیلسوف علم، مانند مادۀ خام در دست هنرمند است. در این کتاب، کل تاریخ علم فیزیک و دانش‌های وابسته به آن، از یونان باستان تا قرن بیستم میلادی، بازسازی و تحلیل شده است. فیزیک، در میان علوم تجربی، علمی است که مبانی تجربی و ملموس قوی‌تری دارد و همواره فیلسوفان علم را به خود جلب کرده است.

کتاب «فلسفه علم» در چهارده فصل؛ فلسفه علم چیست؟، تاریخ مختصر اندیشه‌های علمی از دوران باستان تا رنسانس، فرانسیس بیکن، انقلاب کوپرنیکی، جانشینان کوپرنیک: براهه، برونو و کپلر، گلیله، رنه دکارت، جهان پیش از نیوتن، آیزاک نیوتن، تحلیل هیوم از علیت، علم و نظریه علمی در قرن نوزدهم، انیشتین، نظریه کوانتوم و چکیده‌ای از پرسش‌های عمده در فلسفه علم تدوین شده است که هر فصل به‌طور کامل فلسفه علم را معرفی کرده و تکامل تاریخی مفاهیم علمی و پیامدهای فلسفی آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

چاپ ششم این کتاب در ۴۰۷ صفحۀ وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۲۹۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • H. K IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    تموچین ( بعد از گذشت 50 سال ) با استفاده از تجربیات وضعیت اجتماعی طبقاتی و زیر نظام فئودالیسم نخستین با حفظ سنت های عشیره ای با بهره برداری از نیروهای انسانی و اقتصادی مردم... شد نامدار ( چنگیز خان ) _ ما به موارد مثبت و منفی با یک دیدگاه ساختاری طرف هستیم که از اندرز شروع شده است و این یعنی علم فلسفه، فیزیک و نقش آن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها