چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۴
روش‌هاي مذاكره موفق

روش مذاكره و مهارت‌هاي مذاكره در كتابي با عنوان«مذاكره پيش‌‌انديش، روشي نوين» تاليف «آلن پكرلامپرور» و «اورلين كولسون» با ترجمه فهيمه روبيول و آزاده مومني منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر به بررسي چگونگي مذاكره،‌ تبحر و مهارت‌هاي مذاكره و اشخاصي كه با آنها مذاكره انجام مي‌گيرد، مي‌پردازد.

تاكيد اين كتاب بر روش مذاكره مورد نظر بر سه باور اساسي استوار است. نخست اين كه مذاكره جزئي مكمل و درهم تنيده با زندگي فردي و حرفه‌اي ماست و دوم،‌ تبحر در مهارت‌هاي مذاكره در بطن هماهنگي اجتماعي فردي و جمعي ما قرار دارد. در آخر نيز حتي اگر اهل مذاكره و از نوع مادرزادي آن نباشيم، به‌يقين مي‌توانيم به يكي از آنها مبدل شويم چرا كه مذاكره قابل فراگيري است.

در بخشي از مقدمه اين اثر آمده است:  چه به صورت رسمي يا تلويحي، مذاكره در سطوح مختلفي حضور دارد،‌ حتي اگر برخي بخواهند اين موضوع را ناديده بگيرند. بايد گفت كه هركس ابتدا با خود وارد مذاكره مي‌شود. هر يك از ما، به طور مداوم و پيوسته با انگيزه‌هاي متناقض خود روبرو مي‌شويم بايد همواره آنها را با هم سازگار كنيم.»

به عقيده نويسنده اين اثر،‌ روزي به سر نمي‌رسد كه مذاكره نكنيد. با خانواده‌تان، در محل كارتان، در عرصه‌هاي اجتماعي و عمومي و در نشست‌هاي بين‌المللي، مذاكره در همه جا حضور دارد. اگر به نحوي شايسته به كار گرفته شود، به نتيجه رسيدن برنامه‌ها را ميسر مي‌سازد، پيوندها را استحكام مي‌بخشد، حل كشمكش‌ها را آسان مي‌كند و به تصميم‌گيري‌ها سرعت مي‌بخشد. بنابراين آگاهي از نحوه مذاكره كردن، مهارتي اساسي و ضروري است. اگرچه هيچ فردي، مذاكره كننده به دنيا نمي‌آيد،‌ اما مي‌تواند مذاكره كننده خوبي شود.

اين اثر در هشت فصل با عنوان‌هاي «پرسش كردن پيش از مذاكره»، «آماده‌سازي مذاكره پيش از اجراي آن»، «انجام كارهاي ضروري پيش از كارهاي بديهي»، «بهينه‌سازي، ارزش مشترك پيش از تقسيم نمودن آن»، «گوش دادن پيش از سخن گفتن»، «پذيرفتن و درك احساسات پيش از حل مشكل»، «تعمق در روش،‌ پيش از مواجهه با پيچيدگي» و «رسمي كردن توافقنامه پيش از خاتمه» به رشته تحرير درآمده است.

از ديگر مباحث اين اثر مي‌توان به «رابطه‌هاي شخصي بين افراد حاضر در سر ميز مذاكره،‌ براي ارائه اطلاعات سخن بگوييد، ده اصل ساختاري براي پيشروي، آمادگي قبل از اقدام، ائتلاف پيش از هر مشاركت، اهميت رابطه، گوش دادن فرا دادن موثر، درك كردن، نقش احساسات در مذاكره و مرحله مذاكره در چارچوب يك اختيارنامه» اشاره كرد. 

چاپ  نخست كتاب «مذاكره پيش‌‌انديش، روشي نوين» از سوي نشر شيرازه در شمارگان 1000 نسخه، 328 صفحه و بهاي 60000 ريال بر پيشخان كتاب فروشي‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها