چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
«پانزده قدم تا داستان‌نویسی»

کتاب «پانزده قدم تا داستان‌نویسی» شامل مکتوب کارگاه‌های داستان‌نویسی، نمونه تمرین نوآموزان و بررسی داستان‌هایی از نویسندگان بزرگ به قلم لیلا راهدار منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب حاصل تجربه‌های لیلا راهدار بر مبنای کارگاه‌های برگزارشده آموزش داستان‌نویسی وی در دو دهه اخیر است. وی دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه و از نویسندگان حوزه ادبیات داستانی است که از وی کتاب‌هایی همچون «جاده فرودگاه»، «دهلیزهای بی‌آواز»، «شب خیس» و «پری‌ماه» منتشر شده است.

گرچه کتاب‌های مشابه دیگری در این زمینه با ساختارهای متفاوت و بیشتر با هدف آموزش نویسندگی نوشته شده است اما وجه امتیاز این کتاب با آنها در این است که نویسنده به مکتوب کردن کارگاه‌های داستان‌نویسی پرداخته و هیچ نظریه یا شیوه ادبی خاصی ابداع نکرده است بلکه برای آشنایی نونویسان با مبانی داستان و بر اساس تعاریف مشخص داستان‌نویسی است که با استفاده از تمرین‌های هنرجویان، فصل‌بندی مناسب و ارائه تمرین‌های کاربردی و نیز زبان ساده و صمیمی آن شیوه استفاده آسان شده است.

منابع، تمرین‌ها، مثال‌ها و فضا برای انجام تمرین‌های مشابه توسط خواننده کتاب و توضیح و تعاریف ارائه شده در هر فصل کاملاً مرتبط و کاربردی است و برای استفاده از این اثر می‌توان به فهرست مراجعه کرد. همچنین در پایان کتاب داستان‌های کوتاهی که بیشتر به عنوان نمونه نام آنها در کتاب ذکر شده با علامت * مشخص شده است.

این کتاب بر اساس ۱۵ جلسه با عنوان‌های توجه به جزییات، تفسیر معناشناختی فضا، دیالوگ قسمت اول، دیالوگ قسمت دوم، تک‌گویی یا مونولوگ، فرق داستان با دیگر انواع ادبی چیست؟ داستان‌نویسی در ایران، پیرنگ، پیرنگ جلسه دوم با اشاره به اپیزود و فلاشبک، نقطه اوج در داستان و ارتباط تعلیق و پیرنگ با نقطه اوج در داستان، سوژه یا ابژه، وحدت عمل، زمان و مکان، شخصیت‌پردازی در داستان، کشمکش و سبک، مکتب و ژانر تنظیم شده است.

نشر فرهنگ عامه اخیراً این کتاب را در ۱۹۴ صفحه و با بهای ۱۷۸ هزار تومان عرشه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها