چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
بازاریابی در کتابخانه‌ها چیست؟

کتاب «درآمدی بر بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» مخاطبان را با مفاهیم کلیدی، بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی و چهره‌ها و سازمان‌ها، همچنین چهره‌های معروف بازاریابی ایرانی و خارجی آشنا می‌کند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - کتاب «درآمدی بر بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» در چهار فصل مخاطبان را با مفاهیم کلیدی بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی و چهره‌ها و سازمان‌ها آشنا می‌کنند. این کتاب دو پیوست با عناوین «کاربرگ‌های انجمن کتابداری امریکا برای برنامه بازاریابی» و «استاندارد بازیابی و روابط عمومی برای کتابخانه‌های عمومی ایران» دارد.

سمیه سادات آخشیک، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی و نویسنده این کتاب معتقد است؛ در کتاب‌های درسی دوره کارشناسی جای خالی متنی که بتواند مفاهیم اصلی بازاریابی رابه دانشجویان معرفی کند، احساس می‌شد. نویسنده کتاب هدف از نگارش این اثر را دو دغدغه عنوان می‌کند؛ یکی اینکه دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی متنی برای درس‌های بازاریابی در اختیار ندارند و نکته دوم این است که مطالعه متون گسترده این حوزه و رسیدن به دریافتی مناسب از آن‌ها برای دانشجویان به‌ویژه در مقطع کارشناسی سردرگم‌کننده است و ممکن است نتیجه مطلوب را نداشته باشد.

کتاب «درآمدی بر بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» در بخش مفاهیم کلیدی مخاطبان را با مفاهیمی مانند «بازاریابی»،» «محصول»، «بازار» و «ارزش، مشتری»، «نیاز، خواسته و تقاضا»، «تبلیغ» و «قیمت‌گذاری» آشنا می‌کند. در فصل دوم این کتاب به خوانندگان درباره عناوینی مانند «سودمندی و معایب برنامه بازاریابی»، «کاربرد تکنیک‌های بازاریابی»، «پیشنهادهایی برای پیاده‌سازی بازاریابی»، «تاریخچه بازاریابی و مفهوم بازرایابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» توضیح می‌دهد. فصل سوم درباره رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی صحبت می‌کند و از مفاهیمی مانند انواع رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی، حریم خصوصی، افزایش تعامل با کاربر و رهنمودهای انجمن کتابداری امریکا برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌گوید.

فصل چهارم و پایانی این کتاب به آشنایی مخاطبان با چهره و سازمان‌ها می‌پردازد. در این کتاب با چهره‌هایی مانند «فلیپ کاتلر»، نویسنده بازاریابی و مشاور و استاد بازنشسته آمریکایی، «مالکوم مک دونالد»، مالک مک دونالد و «کوین لین کلر» و احمد روستا پدر بازاریابی نوین ایران آشنا می‌شوید. مخاطب این کتاب دانشجویان مقطع کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابداران کتابخانه‌های عمومی و همه افرادی هستند که می‌خواهند در حوزه بازاریابی فعالیت کنند.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «درآمدی بر بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» را نشرچاپار در ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است. این کتاب به قلم سمیه سادات آخشیک در ۲۵۸ صفحه به رشته تحریر درآمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها