شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

لرستان - برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان برای مطالعه در ایام نوروز کتاب‌هایی را پیشنهاد کردند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): تعطیلات نوروز و هوای بهاری فرصت خوبی است تا در کنار دید و بازدید عید سری به کلمات بزنیم و میهمان آرامشی شویم که آن‌ها به ما هدیه می‌کنند.

بسیاری از افراد لیستی از کتاب‌هایی دارند که قصد خواندن آن‌ها را دارند؛ اما فرصت مناسبی برای این کار پیدا نمی‌کنند. تعطیلات نه چندان کوتاه عید نوروز را می‌توان یکی از بهترین فرصت‌ها برای مطالعه و حتی یادگیری دانست. در این زمان مطالعه کتاب‌های متفاوت می‌تواند بسیار سودمند باشد. اگر جزو آن دسته کتابخوان‌هایی هستید که هنوز نمی‌دانید برای خواندن باید سراغ کدام کتاب بروید، معرفی کتاب از سوی افراد مختلف می‌تواند در انتخاب کتاب برای خواندن کمک‌کننده باشد.

برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان کتاب‌هایی را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد دادند.

سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با اشاره به اینکه شهدا الگوهایی بودند که فراتر از زمان خود حرکت کرده و با بررسی زندگی آن‌ها می‌توان بر بسیاری از مسائل و مشکلات غلبه کرد افزود: تبیین زندگی شهدا و آثاری که مربوط به شهدا هستند ضروری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان کتاب را یکی از مولفه‌های مهم در جامعه دانست و گفت: برای ترویج فرهنگ و همچنین دستیابی به پیشرفت ضروری است که فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه توسعه یابد.

راستخانه مطالعه کتاب «اسم تو مصطفاست»؛ زندگی‌نامه داستانی شهید مصطفی صدرزاده به روایت همسرش، سمیه ابراهیم‌پور و قلم راضیه تجار را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

راضیه تجار با قلم شیوا و زیبای خود داستان زندگی این شهید بزرگوار را از زبان همسرش نوشته است. از زمانی که مصطفی و سمیه که یکی زاده شمال و دیگری زاده جنوب بود با هم در تهران آشنا شدند و پیمان عشق بستند تا زمانی که روح یکی آنقدر بزرگ شد تا دیگر در پوست خودش نگنجید و به معراج رفت.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان همچنین مطالعه کتاب «آن مرد با باران می‌آید» را پیشنهاد می‌دهد. این کتاب رمانی در حال و هوای انقلاب اسلامی و نوشته وجیهه سامانی است. داستان آن درباره حوادث و اتفاقات چهارماه پایانی انقلاب در سال ۵۷ است؛ به طوری‌که روایت داستان از مهر سال ۵۷ آغاز و تا ۲۶ دی‌ماه که فرار شاه بوده به پایان می‌رسد.

آن مرد با باران می‌آید داستان زندگی یک خانواده متوسط و یک گروه نوجوان را در ماه‌های پایانی پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌کند. وقایع داستان حول این گروه نوجوان می‌چرخد که در رأس آن‌ها نوجوانی به نام «بهزاد» قرار دارد. بهزاد پسری از جنس آدم‌های معمولی دور و بر ماست. کم سن و سال و بی‌دل و جرات است که نسبت به اتفاقات اطرافش بی‌توجه است. اصراری هم به شجاعت و قهرمانی ندارد؛ اما بر اثر حسادت و رقابت با دوستش، بی‌اختیار قدم در راهی می گذارد که اتفاقات تلخ و شیرین و فراز و فرودهایش، کم کم او را به یک «بزرگ‌مرد» تبدیل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

احسان کرم‌زاده، مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان با بیان اینکه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مثابه گنجینه‌ای تمام‌نشدنی و ظرفیتی گسترده برای فرهنگ و ادب کشور تلقی می‌شوند افزود: کتاب «دا» یک نمونه خوب برای معرفی و گسترش فرهنگ و ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی است که مطالعه برای ایام نوروز پیشنهاد می‌شود.

«دا» از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس و جزو ادبیات جنگ هشت‌ساله ایران و عراق است. خاطرات زهرا حسینی از نخستین روزهای جنگ و حمله عراق به خرمشهر است. این کتاب اثری رئالیستی است که خاطرات جنگ تحمیلی را از زبان زنی که در جنگ حضور داشته است، بیان می‌کند. «دا» خاطراتی از جنگ است، اما عناصر داستانی زیادی نیز در خود دارد از همین‌رو شکل و شمایل رمانی بلند را نیز پیدا کرده است. این کتاب تاکنون به زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی و اردو ترجمه شده است و ترجمه آن به زبان‌های اسپانیایی و عربی نیز در فرآیند انجام قرار گرفته است. همچنین حسین میرزایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز مطالعه کتاب «دا» را برای این ایام پیشنهاد داد.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

امیرعباس نظری‌زاده، مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد کتاب «قوی سیاه»؛ اندیشه‌ورزی پیرامون ریسک نوشته نسیم نیکولاس طالب ترجمه محمدابراهیم محجوب را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.

نسیم نیکولاس طالب با کتاب «قوی سیاه» می‌خواهد به مردم کمک کند تا درباره ناشناخته‌ها فکر کنند، به ویژه درباره آن دسته از رویدادها که نمی‌توانیم تصور کنیم اتفاق می‌افتند، اما اتفاق افتادن آن‌ها می‌تواند هزینه بسیار زیادی برایمان داشته باشد؛ رویدادهایی نادر، اما با تأثیری عظیم. در واقع نسیم نیکلاس طالب سعی می‌کند نوع نگاه و شیوە اندیشیدن ما را تغییر دهد و الگوهای رایج را به چالش بکشد. اهمیت این کتاب در این است که شکنندگی دانش ما را نمایان می‌کند و نشان می‌دهد آموختن ما از تجربیات و مشاهدات با چه محدودیت‌های شدیدی روبه‌روست. به شکلی که تنها یک مشاهده کافی است تا موضوعی را که برای مدت زیادی همه باور داشتند حالا برای ما بی‌اعتبار شود. نظریه مطرح شده در این کتاب بعدها به عنوان نظریه قوی سیاه معروف شد. قوی سیاه رویدادی است، مثبت یا منفی، که محال پنداشته می‌شود، اما وقوعش پیامدهای عظیمی به دنبال دارد.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

وحید والی‌زاده مرادی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان لرستان کتاب تاریخ کشتی ایران و جهان از آتن تا آتن نوشته محمدرضا قیاسیان را در ایام نوروز برای علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های ورزشی به‌ویژه علاقه‌مندان به رشته کشتی پیشنهاد می‌دهد.

نگارنده در فصل نخست کتاب با عنوان «کشتی پهلوانی» با اشاره به تاریخ کشتی در ایران از عهد باستان تا سال ۱۳۸۴ (تاریخ نشر کتاب) به شرح رابطه بین کشتی با ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای پرداخته است. در فصل‌های دوم و سوم کتاب، چگونگی پیدایش کشتی در جهان و سابقه حضور این ورزش در المپیک باستان تا المپیک نوین بررسی شده است، هم‌چنین به سابقه حضور کشتی ایران در المپیک و مسابقات جهانی، اعضای تیم‌های اعزامی، شرح کشتی‌ها و عناوین و رتبه‌های آنان اشاره شده ضمن آنکه اطلاعاتی در قالب شرح مسابقات، خاطرات، عکس‌هایی متنوع از اجرای فنون، معرفی کشتی‌گیران شرکت‌کننده، و.... فراهم آمده است.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

بهرام دلفان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان که علاوه بر مقالات متعدد بیش از پنج کتاب منتشر شده دارد مطالعه کتاب «باورهای گیاه‌درمانی مردم لرستان» که اثر نگاشته شده خود نیز است را با توجه به اهمیت انتقال باورهای ارزشمند گذشتگان به آیندگان در درمان بیماری‌ها را توصیه می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین مطالعه کتاب «جغرافیای لرستان؛ پیشکوه و پشتکوه» که نویسنده آن ناشناس بوده به کوشش سکندر امان‌اللهی بهاروند را پیشنهاد می‌دهد.

این کتاب حاوی اطلاعات جالبی درباره برخی آثار باستانی لرستان از جمله پل «شاپوری پل کشکان»، «پل دختر»، پل «گاومیشان»، قلعه خرم‌آباد، عمارت صخره‌ای «کبکان»، دژ تاریخی «مُنگره» و … است و اشاره مؤلف به فروش اشیای عتیقه نیز جالب است.

لرستان یکی از مناطق باستانی ایران است که در چند هزار سال گذشته، همواره شاهد تمدن های درخشانی بوده است، آثار دهات، شهرها، جاده‌ها، پل‌ها و دژهای باستانی، همه گواه بر این مدعاست، اما با این حال، لرستان هنوز ناشناخته مانده و مسلم است شناخت آن و یا هر منطقه دیگر از این سرزمین پهناور، نیاز به مطالعه همه جانبه و همکاری متخصصین رشته‌های مختلفی چون باستان‌شناسی، تاریخ، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، جغرافیا و … دارد.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

سیدمحمد طباطبایی مدیرکل اوقاف و امورخیریه لرستان تلاقی بهار طبیعت و بهار قرآن را برای قرائت حتی روزانه چند آیه از قرآن را موثر دانست و افزود: در این ایام دختران دوره دوم متوسطه می‌توانند کتاب «ترگل» نوشته عماد داوری دولت‌آبادی را مطالعه کنند. در این کتاب ۲۰ دلیل عقلی و روانشناسی برای حجاب مطرح می‌شود و کتاب با زبانی ساده و منطقی سئوالات مربوط به این فریضه دینی را پاسخ می‌دهد. این کتاب برگرفته از سخنرانی‌های آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی است که با زبانی شیوا و بیانی رسا به سوالات و دغدغه‌های مربوط به حجاب پاسخ داده‌اند؛ البته این کتاب به تمام کسانی که به دنبال جواب منطقی برای فریضه حجاب هستند برای مطالعه پیشنهاد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

مرتضی شیروانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان کتاب «جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان» نوشته شهردار فقید خرم‌آباد علی‌محمد ساکی را برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد. علی‌محمد ساکی در خرم‌آباد منشا خدمات پرشماری در عرصه‌های گوناگون عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شد که از آن جمله می‌توان به ساخت مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های مختلف در این شهر اشاره کرد. ترجمه‌های سفرنامه‌های دوراند، فریا استارک، هنری راولینسن و آرنولد تالبوت ویلسون در جنوب غربی ایران، تصحیح گلشن مراد، کریم خان زند، تاریخ ایران بین سال‌های ۱۷۷۹–۱۷۴۷، جان پری از جمله دیگر آثار علی‌محمد ساکی هستند که منتشر شدند.

مهران امیری، مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان کتاب مجموعه «فرهنگ جبهه» به همت سیدمهدی فهیمی را پیشنهاد می‌دهد. مجموعه کتاب «فرهنگ جبهه» از معدود آثاری است که در حوزه دفاع مقدس به شکل دائره‌المعارف تهیه شده است. در واقع همه جوانب بشری و انسانی حضور رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس در شئون رفتاری، گفتاری و نوشتاری به صورت مستند در این مجموعه آورده شده و مولفان، نویسندگان، فیلمنامه‌نویسان و کلیه کسانی که بخواهند کاری در حوزه دفاع مقدس انجام دهند، می‌توانند به این آثار مراجعه کنند.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

سیدعماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان کتاب «وقتی مهتاب گم شد» تالیف حمید حسام شرح زندگی سردار شهید علی خوش‌لفظ را برای این ایام پیشنهاد می‌دهد. وقتی مهتاب گم شد قصه نیست. داستان پردازی و اسطوره‌سازی هم نیست، بلکه واقعیتی است شبیه اساطیر. واقعیت زندگی و رزم مردی که «خود واقعی اش» را در «شبی که مهتاب گم شد»، پیدا کرد سردار شهید علی خوش‌لفظ پس از سال‌ها تحمل درد و رنج ناشی از مجروحیت و صبر در برابر دوری یاران و دوستان، ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۹۶ آسمانی شد و به کاروان عظیم شهدا پیوست. او به تعبیر هم‌رزمانش «علی خوش رفیق» بود.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان

علی سالاروند، مدیرکل محیط زیست لرستان مجموعه کتاب‌های دانستنی زیست محیطی برای همه که شامل ۹ جلد کتاب با عناوین آب، هوا، خاک، زباله، جنگل و مرتع، تنوع زیستی، دانستنی‌های زیست محیطی برای زنان، دانستنی‌های زیست محیطی برای همه و دانستنی‌های زیست محیطی برای زنان روستایی به منظور آموزش آموزشگران حوزه کودک و نوجوان است را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.

سالاروند همچنین کتاب قهرمان محیط زیست و کتاب تخصصی مدیریت پسماند پزشکی ویژه کارکنان علوم پزشکی محیط زیست دانشکده های بهداشت را نیز برای مطالعه در این ایام پیشنهاد می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان


نبی الله شمسی‌فر مدیر مخابرات منطقه لرستان با اشاره به اینکه بی‌تردید نهج‌البلاغه، جامع‌ترین کتاب پس از قرآن است که می‌تواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید، افزود: مطالعه در ایام نوروز یا مطالعه کتاب‌هایی است که پیرامون نهج‌البلاغه نوشته شده و خواننده را با ویژگی‌ها و جذابیت‌های این کتاب بیشتر آشنا می‌کند می‌تواند زمینه انس با نهج‌البلاغه را بیشتر در افراد ایجاد کند.

شمسی‌فر همچنین رمان «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی را نیز پیشنهاد می‌دهد. این اثر یکی از مهم‌ترین آثار بزرگ علوی از نویسندگان برجسته ادبیات فارسی است. چشم‌هایش به زندگی یک مبارز سیاسی به نام استاد ماکان و نقاشی مرموز او از چشم‌های یک زن، می‌پردازد. طرح کلی داستان با کنار هم قرار دادن قطعات پراکنده یک ماجرا نوشته شده است.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان


سرهنگ کریم فاخری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان مطالعه آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی را انسانی‌ترین قوانین برای سلامت افراد جامعه در ایام نوروز دانست و افزود مطالعه این کتاب را پیشنهاد می‌دهم.

بخش اول پیشنهاد مطالعه نوروزی مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها