سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
خاطره‌سازی با «ضد خاطرات» در نوروز / با «کوزیمو روندو» عصیان بر فراز درختان را  در عید تجربه کنید

گلستان- سید مهدی جلیلی سنزیقی، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی گلستانی، فهرست پیشنهادی خود را برای مطالعه عموم دوستداران فرهنگ مطالعه در ایام نوروز سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

سیدمهدی جلیلی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، ضمن تبریک نوروز باستانی و آرزوی سالی نیکو برای عموم مردم، فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را بدون اولویت به دوستداران فرهنگ کتاب‌خوانی برای مطالعه در نوروز به شرح ذیل عنوان کرد.

«پنج داستان»، اثر جلال آل احمد

کتاب «پنج داستان» نام یکی از مجموعه داستان های مشهور جلال آل احمد است که نخستین بار در سال ۱۳۵۰ شمسی منتشر شد. سه داستان اول کتاب به هم مربوط هستند و هرکدام به چند ماجرا از زندگی راوی داستان که پسربچه‌ای به‌نام عباس است می پردازد.

داستان اول با عنوان گلدسته‌ها و فلک که فصل شروع مجموعه است و من ارتباط خوبی با آن برقرار کردم، شرح بازیگوشی‌ها و کنجکاوی‌های کودکانه عباس است. حس کنجکاوی کودکانه مدام او را تحریک می‌کند که از گلدسته نیمه‌کاره مسجد کنار مدرسه بالا برود و برای رسیدن به این هدف، خطراتش را هم به‌جان می‌خرد و حتی از فلک‌شدن ناظم مدرسه هم ترسی به خود راه نمی‌دهد و وقتی موفق می‌شود، مجازاتش را هم به‌راحتی می‌پذیرد.

راه‌یافتن و رفتن به بالای گلدسته تمام ذهنش را پر کرده و برایش به‌صورت یک هدف درآمده است که البته این داستان مقدمه‌ای برای شناخت خانواده عباس است تا در داستان‌های دوم و سوم با آشنایی به شخصیت‌ها، سراغ آنها برویم.

در مجموع خواندن مجموعه آثار زنده یاد جلال آل احمد را به مخاطبان خبرگزاری پیشنهاد می‌کنم.

خاطره‌سازی با «ضد خاطرات» در نوروز / با «کوزیمو روندو» عصیان بر فراز درختان را  در عید تجربه کنید

«بارون درخت نشین»، اثر ایتالو کالینو

رمان «بارون درخت نشین» معروف ترین اثر ایتالو کالوینو، نویسنده ایتالیایی است که در سال ۱۹۵۷ منتشر شد و در همان سال انتشارش موفق به دریافت جایزه ادبی ویارجو، از جوایز ادبی ایتالیا شد.

قهرمان این رمان، بارون کوزیمو روندو، پسری است که از سنت‌های کهنه و قیدهای بی‌چون و چرای اجتماعی می‌گریزد و شیوه‌ای از زندگی را برای خود انتخاب می‌کند که کوچکترین شباهتی با زندگی مردمان عادی ندارد. کوزیمو زمین سفت و آشنای زیر پایش را رها می‌کند و به زندگی روی درختان می‌رود، او به نوعی از دنیای آدم‌های عادی فرار می‌کند و دنیای نویی را برای خودش می‌سازد.

به باور بسیاری از صاحب نظران، بی‌شک یک شاهکار ادبی است و از برترین آثار ایتالو کالوینو محسوب می‌شود. کالوینو در این کتاب خیلی سمبلیک و استادانه بر سنت‌های کهنه و نخ‌نمای جامعه شوریده و نوید تحول داده است.

«ضد خاطرات»، اثر آندره مالرو

کتاب «ضدخاطرات» در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار منتشر شد و شرح مهم‌ترین تجربیات شخصی مالرو از سفرهای دور و دراز و اتفاقات زندگی پر فراز و نشیبش و شرح مهم ترین گفتگو ها و شنیده هایش است.

آندره مالرو هرچه گفته خود تجربه اش کرده است. مالرو در این کتاب به شرح خاطرات خود می پردازد اما شیوه روایت کردنش خطی نیست. او در این کتاب خاطرات را بر اساس اهمیتشان بازگو می کند و وقایع را بدون ترتیب زمانی شرح می دهد و در دل ماجرایی ماجرای دیگری را شرح می دهد و به همین دلیل بوده که آن را ضد خاطرات نامگذاری کرده است.

«تتبّعات»، اثر میشل دومونتی

میشل دو مونتنی یکی از تأثیرگذارترین چهره های دوره رنسانس بود که به تنهایی باعث محبوبیت مقاله به عنوان یک شکل ادبی شد. مونتنی در سال ۱۵۷۲ به منظور اختصاص دادن زمانش به اوقات فراغت، خواندن و تأمل بازنشسته شد و در همان زمان «تتبعات» را با الهام از ایده هایی که در کتابهای موجود در کتابخانه‌اش بود و از تجربه خودش یافته بود نوشت.

در مجموع «تتبعات» گزیده‌ای از مقالات مونتنی و از جمله آثار بی‌نظیر و شخصی در تمام ادبیات به شمار می‌رود و بینشی جذاب از ذهن خردمند رنسانس را ارائه می‌دهد و در عین حال به لذت و روشنگری خوانندگان مدرن می‌پردازد.

خاطره‌سازی با «ضد خاطرات» در نوروز / با «کوزیمو روندو» عصیان بر فراز درختان را  در عید تجربه کنید

«داستان‌های سقوط و پرواز» اثر بن لوری

این اثر شامل چندین داستان کوتاه است با ویژگی‌های خاص قلم بن لوری که میان مرز خیال و واقعیت حرکت می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی داستان‌های بن لوری بی‌زمان و بی‌مکان بودن است. داستان‌هایش در هرجایی اتفاق می‌افتند و هیچ جا. شخصیت‌ها مانند بیشتر افسانه‌ها و حکایات کلاسیک عامیانه؛ بی‌نامند و عنصر خواب در اغلب آن‌ها مهم است.

در این داستان‌های هرچند مدرن با مؤلفه‌های دشوار با عنصری دیگر مواجه می‌شویم، به حکایات و افسانه‌های عامیانه تن می‌زنند و به حرف آمدن و حضور حیوانات در این داستان‌ها به‌وفور به چشم می‌آید، اما همان‌ها هم از قواعد داستان خارج نمی‌شوند.

آدم‌های داستان‌های لوری مفهومی رهاتر از معمول دارند؛ اما دغدغه‌ها و درگیری‌هایی که این قهرمانان غیرعادی را می‌جنباند کاملاً محسوس است. کشش و کوشش و احساس تعلق، ارتباط و شکست و همه هم احساس آشنای دویدن در جست‌وجوی هویت، رسیدن و گاه بازماندن. با خواندن داستان‌های بن لوری حس می‌کنیم که در جهان تنها نیستیم و تازه وقتی کتاب را زمین می‌گذاریم داستان‌ها آغاز می‌شوند.

«برادران کارامازوف» اثر فئودور داستایوفسکی

کتاب «برادران کارامازوف»، رمانی جاودان و تاثیرگذار است که برای اولین بار در سال ۱۸۸۰ منتشر شد و خواندن آن را با ترجمه پرویز شهدی پیشنهاد می‌کنم.

با وجود آنکه رمان در قرن نوزدهم نوشته شده اما بسیاری از عناصر مدرن در آن دیده می‌شود و داستایوفسکی این رمان را با بسیاری از تکنیک‌های ادبی ترکیب کرده و اثر سرشار از شخصیت پردازی و تحلیل‌های عمیق روان‌شناختی است.

داستایوفسکی سه سال از عمر خود را صرف نوشتن این اثر ماندگار کرده است و تا به امروز درباره این اثر بسیار نوشته شده و بی‌شک در آینده هم نوشته خواهد شد و باید آن را خواند تا به رازهای ماندگاری‌اش پی برد.

خاطره‌سازی با «ضد خاطرات» در نوروز / با «کوزیمو روندو» عصیان بر فراز درختان را  در عید تجربه کنید

«هیچکس مثل تو مال این‌جا نیست» اثر میراندا جولای

کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. میراندا جولای، تمامی استعدادهای خارق العاده خود را در خلق این مجموعه ی جذاب، روح بخش و پراحساس به کار گرفته و توانسته به لحظات به ظاهر بی‌اهمیت، قدرت و گیرایی به خصوصی ببخشد.

در این داستان های خیره کننده، مواجهه‌ای دوستانه، یک سوءتفاهم و یا آشکار شدن یک موضوع ممکن است دنیای شخصیت ها را زیر و رو کند. جولای با توانایی و تسلطی مثال زدنی از خصوصیات، منطق و آرزوهای عجیب و غریب حاکم بر زندگی هر یک از کاراکترها پرده برمی‌دارد.

کتاب «هیچکس مثل تو مال اینجا نیست»، اولین اثر نویسنده‌ای است که ایده‌هایش را به شکلی فوق العاده بدیع و هیجان انگیز بر روی کاغذ ثبت می‌کند.

دیوان اشعار طالب عاملی

طالب آملی یکی از شاعران مشهور فارسی زبان در قرن یازدهم هجری در سبک هندی است و از ویژگی‌های شعر طالب، آوردن تشبیهات تازه و استعاره های لطیف با عناصر فرهنگ اسلامی و تصاویر گوناگون است و نفوذ فرهنگ ایرانی و تصویرسازی های دل انگیز او و رنگ ویژه ای را که با هنرمندی به شعرش بخشیده از دیگر ویژگی های شعر طالب است.

کتاب «کلیات اشعار ملک‌الشعرا طالب آملی» شامل قصاید، قطعات، ترکیب‌بندها، مثنویات، جهانگیرنامه، غزلیات، رباعیات» بوده که طاهری شهاب تصحیح و تحشیه آن را انجام داده و انتشارات سنایی آن را منتشر کرده است.

خاطره‌سازی با «ضد خاطرات» در نوروز / با «کوزیمو روندو» عصیان بر فراز درختان را  در عید تجربه کنید

به گزارش ایبنا، سیدمهدی جلیلی سنزیقی، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی، متولد دهم مرداد ماه ۱۳۵۴ در گنبدکاووس با اصالتی آذری و ساکن گرگان است. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی که تا به امروز از وی آثاری چون شرح احوال، آثار و اندیشه امام عبدالقاهر جرجانی روانه بازار نشر شده است.

سید مهدی جلیلی تا به امروز ویراستاری بیش یکصد عنوان کتاب، صفحه آرایی بیش از ۵۰ عنوان کتاب و طراحی جلد حدود ۱۰ عنوان کتاب را در کنار دبیری علمی یا داوری بیش از ۴۰ جشنواره و رویداد ادبی را برعهده داشته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا نیکوزاده IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    بسیار ممنون به یک راهنما واسه خوندن کتاب خوب احتیاج داشتم سپاس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها