یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
دفتر سوم کتاب «امداد فرهنگی؛ از ادبیات تا تجربه» روانه بازار نشر شد

دفتر سوم کتاب «امداد فرهنگی؛ از ادبیات تا تجربه؛ تجربه‌های زیسته روحانیون امدادگر امداد فرهنگی بانوان» اثر معصومه حریزاوی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دفتر سوم کتاب «امداد فرهنگی؛ از ادبیات تا تجربه؛ تجربه‌های زیسته روحانیون امدادگر امداد فرهنگی بانوان» اثر معصومه حریزاوی است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۱۶ صفحه به چاپ رسید.

تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای یکی از بایسته‌ها و ضرورت‌ها به شمار می‌آید. طی سال‌های اخیر در میان روش‌های متعدد موجود برای رویارویی و حلّ معضلات اجتماعی، امداد فرهنگی با نگرش پیشگیری از شکل‌گیری انحرافات فکری، اخلاقی و رفتاری و اصلاح آنها بر مبنای باورهای دینی مورد اقبال و توجه بیشتری از جانب صاحب نظران و متولیان امر قرار گرفته است.

زنان از نیروها و ظرفیت‌های به کار گرفته شده در عرصه امداد فرهنگی هستند. ارزیابی‌های به دست آمده از عملکرد زنان حاکی از توانمندی آنان در کنشگری و ایفای نقش‌های مؤثر و کارساز است. زنان با توجه به ویژگی‌های روحی و روان‌شناختی خود، امدادگریِ متمایزی را رقم زده و گام‌های موفقی در این مسیر برداشته‌اند که شایسته ارتقای حضور، جایگاه و الگوگیری جهت بهره‌وری هر چه بیشتر است.

اقدام مهمی که در این راستا به تحقق موضوع یاری می‌رساند، به دست آوردن شناخت از ویژگی‌ها و شرایط امدادگری زنان است که در این پژوهش صورت پذیرفته است.

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «مفاهیم و مبانی روشی» مشتمل بر دو بخش است. بخش اول با عنوان «مفهوم شناسی» به بیان مروری بر مددکاری اجتماعی، مروری بر امداد فرهنگی و مروری بر نقش جنسیتی اختصاص دارد. بخش دوم با عنوان «روش شناسی» عرصه نظری و عرصه عملیاتی را شرح می‌دهد.

فصل دوم با عنوان «درآمدی بر امدادگری فرهنگی زنان» مشتمل بر چهار بخش است. بخش اول با عنوان «قوت‌ها و تمایزات» به بررسی ویژگی‌های جنسیتی متناسب با امدادگری فرهنگی و نداشتن نگاه اقتصادی به امدادگری فرهنگی می‌پردازد. بخش دوم با عنوان «فقدان‌ها و ضعف‌ها» ضعف گفتمانی زنان امداد فرهنگی، تخصص و مهارت، ضعف در مدیریت احساسات و غفلت از خانواده را به رشته تحریر درآورده است. بخش سوم با عنوان «فرصت‌های پیش رو» پیوند میان ماهیت امداد و ویژگی‌های زنان در امدادگری، اقبال به امدادگری زنان، درک شدگی ضرورت مشارکت هرچه بیشتر بانوان طلبه و تعدد و تنوع محیطی را بیان کرده است. بخش چهارم با عنوان «چالش‌ها و محدودیت‌ها» آسیب‌های احتمالی امدادگری فرهنگی برای بانوان و محدودیت‌های اثرگذار بر امدادگری فرهنگی بانوان را مورد تأکید قرار داده است.

«فرجام سخن» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن طی دو بخش مروری بر مباحث پیشین و راهبردهای پیشنهادی به نگارش درآمد است.

برشی از اثر

ویژگی‌های مشترک میان ماهیت امداد و رویکرد امدادگری زنان

در میان خصوصیات برشمرده شده برای امدادگری مواردی وجود دارند که با رویکرد امدادگری زنان مشترک‌اند. در بخش مربوط به نقاط قوت، بحث مبسوطی در مورد هر یک بیان شده است. دگرخواهی و انسان دوستی، مهربانی و عطوفت، توانایی برقراری روابط همدلانه، انگیزه‌های خیرخواهانه، التزام بیشتر به اصول و ارزش‌های اخلاقی و صبر و بردباری مواردی هستند که به عنوان نقاط مشترک می‌توان از آنها یاد کرد. این پیوند عمیق، نشان دهنده جنس زنانه و مادرانه امدادگری است که می‌توان آن را به عنوان یک فرصت دیگر ذکر کرد.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط