چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
مراسمی برای تجلیل از مسئولان و سخنران‌ها

جواد کلاته عربی، نویسنده حوزه ادبیات پایداری در نقد مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال دفاع مقدس یادداشتی خطاب به سردار کارگر نوشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه بیست و یکمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه برگزار و جوایز بخش‌های مختلف این جایزه به برگزیدگان اهدا شد. اما نحوه برگزاری این مراسم انتقادهایی را به همراه داشت که از جمله آنها جواد کلاته عربی؛ نویسنده حوزه ادبیات پایداری نویسنده شایسته تقدیر در یکی از بخش‌های این جایزه است. وی در نقد جایزه کتاب سال دفاع مقدس در صفحه شخصی خود یادداشتی خطاب به سردار کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نوشته است که متن آن را در ادامه می خوانید:

جناب آقای سردار بهمن کارگر
رییس محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس
سلام علیکم
کوتاه عرض می‌کنم؛ اگرچه در مدت بسیار طولانی دوازده سالۀ شما در راهبری و مدیریت این حوزه، حتی این اندک‌نوشته‌ها و گفته‌های کوتاه هم فرصت ابراز پیدا نکرده‌اند!
دیروز در محفلی با نام و یاد شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس شرکت کردم؛ مراسمی تحت عنوان «جایزۀ کتاب سال ادبیات دفاع مقدس» که توسط سازمان متبوع شما به سامان رسیده بود؛ همایشی که هر ساله در تجلیل و تکریم جایگاه کتاب و نویسندگان این عرصه برگزار می‌شود؛ نویسندگانی که رسالت بزرگ «زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا» را بر دوش می‌کشند و به‌ظاهر بناست که این قشر فریخته در این مجلس بر صدر بنشیند و ارج ببیند؛ نویسندگانی که با کم‌ترین توقع در این میدان مجاهت می‌کنند و انگیزه‌ای جز عشق به شهدا ندارند.
اما چگونه می‌شود برای سخنرانی کسالت‌بار چندین نفر مسئول باربط و بی‌ربط و مجری برنامۀ شما که خود در نقش چندین سخنران ملال‌آور ظاهر شد زمان کافی وجود داشته باشد، ولی برای تقدیر از صاحبان این مجلس، برای تجلیل از برجسته‌ترین نویسندگان دفاع مقدس این مرز و بوم (بیش از چهل نفر از صاحبان رتبۀ شایستۀ تقدیر) که با شور و شوق از گوشه‌گوشۀ شهر و از اقصی نقاط کشور با دعوت شخص شما پای در این مجلس گذاشته‌اند، فرصتی وجود نداشته باشد و در یک بی‌حرمتی آشکار، بخش اعظم تجلیل و تقدیر را از جشنوارۀ کتاب سال دفاع مقدس حذف کنید؟
جناب آقای کارگر! جشنوارۀ کتاب سال ۱۴۰۲ در تجلیل از مسئولین و سخنران‌ها برگزار شد یا احیاناً باید با هدف بزرگداشت مقام نویسندگان مظلوم این حوزه به انجام می‌رسید؟
آقای کارگر! نویسندگانی که در برنامه شما قدر ندیدند، دقیقاً همان کسانی هستند که در مطالبۀ اخیر رهبری مبنی بر حفظ و ارتقای کیفیت آثار مکتوب دفاع مقدس، علمداران این حوزه هستند. حالا شما چگونه از تلاش‌هایتان برای تحقق مطالبۀ رهبر معظم انقلاب در افزایش صدبرابری و ارتقای کیفیت تولیدات ادبیات دفاع مقدس سخن می‎رانید و در عین حال، قدر و منزلت نویسندگان برتر این حوزه را اینگونه نادیده می‌گیرید؟
اینجانب به عنوان یکی از نویسندگان حاضر در مراسم، مراتب اعتراض خودم را از نحوه برخورد شما با بیش از چهل نفر از صاحبان رتبۀ شایستۀ تقدیر در جریان برگزاری مراسم کتاب سال دفاع مقدس ۱۴۰۲ اعلام می‌دارم.


جواد کلاته عربی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نویسنده ادبیات دفاع مقدس

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رمضانعلی کاوسی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    سلام برادرم می دانم این کامنت مرا تایید نمی کنند، اما تا بوده، همین روند بوده. من هم یک نویسندۀ جانباز قطع نخاع ادبیات پایداری هستم. چند سال پیش برای رونمایی از کتابم (سهم من از عاشقی) با چه مشقتی از شهرستان به تهران آمدم. حدود دو ساعت اقایان مسئول و ... صحبت کردند. در پایان به من و دو نویسندۀ جانباز دیگر با التماس هر کدام یک دقیقه وقت دادند تا صحبت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها