یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کتابخانه «ملک» دیجیتال می‌شود/توسعه روابط بین‌المللی نخستین موزه وقفی ایران

معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به اینکه در دوره جدید بنابر نیاز مخاطبان عصر جدید به دنبال ایجاد کتابخانه دیجیتال هستیم، گفت: در این دوره اشتراک پایگاه‌های نشریات داخلی و خارجی را نیز در داخل کتابخانه دنبال می‌کنیم.

مجتبی خشایارفرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دوره جدید ریاست کتابخانه و موزه ملی ملک و برنامه‌های جدید این موسسه در این دوره عنوان کرد: در بحث فضای کتابخانه‌ای در دوره جدید چند اولویت را پیگیری خواهیم کرد. یکی از اولویت‌های تیم جدید با توجه به نیازهای جدید مخاطبان در عصر حاضر، ایجاد یک کتابخانه دیجیتال است. کتابخانه دیجیتال باید همه ابعاد از عضویت تا امانت، تمدید کتاب و به‌طور کلی تامین نیازهای مخاطبان را در تمام زمینه‌ها مرتفع کند، شکل‌گیری، ایجاد و توسعه این نوع کتابخانه دیجیتال که بتواند به همه ابعاد و نیازهای مخاطبان پاسخ دهد مد نظر تیم جدید کتابخانه ملک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در فضای نشریات موسسه و کتابخانه ملی ملک به دنبال اشتراک پایگاه‌های نشریات داخلی و خارجی به خصوص پایگاه‌های خارجی هستیم، گفت: بنا داریم این پایگاه‌ها را برای استفاده مخاطبان و پژوهشگران کتابخانه ملک فراهم کنیم تا افراد بتوانند از نسخه دیجیتال نشریات ایرانی و خارجی در این پایگاه‌ها استفاده کنند.در حوزه کتاب‌های چاپ سنگی و نسخه‌های خطی نیز تلاش می‌کنیم دسترسی به این منابع را تسهیل کنیم؛ البته این هدف را با امکان رایت و دسترسی به منابع دیجیتال کتابخانه فراهم می‌کنیم.

معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه در حال حاضر نیز امکان دسترسی به نسخه دیجیتال نسخه‌های خطی کتابخانه ملک برای پژوهشگران فراهم است، گفت: این امکان و دسترسی البته شرایط آسانی ندارد؛ بنابراین تلاش می‌کنیم این دسترسی را تسهیل کنیم. وقتی می‌گویم آسان‌تر شدن شرایط دسترسی، یعنی در تلاش هستیم اولاً افراد در داخل و خارج از کشور بتوانند با تسهیلات بهتر و آسان‌تر به نسخه‌های خطی و منابع مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند و در عین حال این دسترسی اثربخش و نتیجه‌بخش باشد.

خشایارفرد درباره چشم‌انداز و بازه زمانی اجرا شدن اولویت‌ها و برنامه‌های تیم جدید کتابخانه ملک گفت: به‌دلیل اینکه در شروع کار قرار داریم، در حال برنامه‌ریزی برای انجام این فعالیت‌ها هستیم اما با مشخص شدن شروع برنامه‌ها حتماً زمان‌بندی احتمالی اعلام می‌شود. درباره برنامه‌های قبلی نیز باید بگویم، یکسری از برنامه‌ها براساس تاکید واقف است و باید اجرا شود که این برنامه‌ها بر قوت خود باقی می‌ماند و براساس سنوات گذشته اجرا می‌شود. یکسری از برنامه‌ها فراتر از حوزه‌های وقف‌نامه‌ای باید ادامه یابد؛ ازجمله اینکه این کتابخانه را به پایگاه جدی کتاب و نشر و رونمایی از کتاب تبدیل کنیم.

معاون فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه تلاش می‌کنیم اینجا را یک محفل جدی برای کتاب و نشر و نقد کتاب تبدیل کنیم گفت: درصدد هستیم در یک بازه زمانی خاص مباحث رونمایی کتاب و نقد کتاب را داشته باشیم و این کتابخانه را تبدیل به یک پایگاه برای معرفی کتاب‌های جدید و ارزشمند شود.

انتشار ۵ عنوان کتاب جدید تا پایان سال

خشایارفرد درباره ادامه فعالیت انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک که از سال گذشته ایجاد شده است، اظهار کرد: بخشی از سیاست‌های حوزه نشر کتابخانه ملک در حوزه هنرهای اسلامی و موزه‌ای و نسخ خطی است که این سیاست ادامه پیدا می‌کند. در اینجا؛ انتشار کتاب‌ها براساس موجودیت منابع موسسه ملک، منتشر می‌شود. متاسفانه دو سه ماه به خاطر فوت آقای رضوان‌طلب و تغییر مدیریت و تاخیری که رخ داده قدری در کارها و فعالیت‌های کتابخانه ملک وقفه ایجاد شد اما تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۵ عنوان کتاب را به مرحله چاپ و رونمایی برسانیم. این آثار با محوریت بررسی نسخ خطی، مرمت و هنرهای اسلامی منتشر خواهند شد.

تجهیز ۳۵۰۰ کتابخانه منطقه محروم هرمزگان با همکاری «مکتب»

معاون فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک درباره سیاست ادامه خرید کتاب از نمایشگاه و پیگیری موضوع اهدای کتاب به کتابخانه‌های مناطق محروم گفت: در بحث اهدای کتاب افراد زیاد و خاصی تمایل دارند به مجموعه و موسسه کتابخانه ملک، کتاب اهدا کنند که این کتابخانه با آغوش باز آن‌ها را می‌پذیرد و از طرف دیگر موضوع تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم را با جدیت دنبال می‌کنیم مانند ۳۵۰۰ عنوان کتاب که قرار است با همکاری مکتب مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور برای تجهیز کتابخانه‌های هرمزگان ارسال شود.


وی درباره سیاست‌های بخش موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: سالن موزه سکه موسسه و کتابخانه ملی ملک بازطراحی شده است. و در بخش تمبر نیز یکسری منابع جدید به مجموع اضافه خواهد شد.


خشایارفرد با اعلام خبر گسترش روابط فرهنگی با سه کشور و برپایی سه نمایشگاه مشترک در سال جدید در این کشورها و ایران عنوان کرد: اکنون مشغول رایزنی با سه کشور برای انجام پروژه‌های مشترک موزه‌ای و برپایی سه نمایشگاه مشترک با همکاری آنان در کتابخانه ملک و کشورهای مذاکرکننده هستیم. بازه زمانی احتمالی برای برپایی این نمایشگاه‌ها نیمه دوم سال آینده خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها