یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
هویت ملی از نگاه رهبری/ دوست داشتن ایران و توجه به ارزش‌های انسانی و اسلامی و رسیدن به هویت انقلابی

عباسعلی رهبر، نویسنده کتاب «درآمدی بر هویت ملی» گفت: هویتی که رهبر انقلاب در نظر می‌گیرند یک نگاه طیفی است که از دوست داشتن ایران و وطن و توجه به ارزش‌های انسانی و اسلامی و در نهایت هویت انقلابی می‌رسد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مراسم رونمایی از کتاب «درآمدی بر هویت ملی از نگاه رهبر معظم انقلاب» بعدازظهر امروز یک‌شنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

این مراسم با تلاوت قرآن توسط ابوالفصل نبی‌لو آغاز و سپس صلوات خاصه امام رضا (ع) پخش شد.در ادامه موشن کتاب پخش و سپس امیرخوراکیان -رییس کتابخانه و موزه ملک خدمت حضار خیرمقدم عرض کرد. سپس منتخبی از مستند «غیررسمی» مربوط به بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران پخش شد.

در ادامه این مراسم اسحاقی - معاون آموزش و پژوهش موسسه انقلاب اسلامی- با اشاره به شخصیت پیچیده رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ما در مواجه با بیانات رهبر معظم انقلاب باتوجه به تنوع شخصیتی ایشان با یک فرد به عنوان یک فقیه، حاکم، اندیشمند، یک هنرشناس و همچنین جریان‌شناس منطقه‌ای مواجه هستیم و این کار را سخت می‌کند چون با یک منظومه فکری پیچیده‌ای از منظر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ملی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: شخصیت رهبر معظم انقلاب قوام‌یافته با فرهنگ قرآن و اهل‌بیت (ع) است و اگر ایشان یک بحث اقتصادی مطرح می‌کنند زوایای دیگر هم از بیان ایشان قابل توجه است و صرف بک بیان ساده نیست.

معاون آموزش و پژوهش موسسه انقلاب اسلامی با بیان اینکه در هویت ملی باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم گفت: گام اول شناخت صحیح و درست جامعه از هویت ملی است، سپس تبیین و ترویج هویت ملی برای جامعه و اهلش است که زمینه تحقق آن مشخص شود.

اسحاقی بیان کرد: موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نیز پژوهش‌های مختلفی در مورد موضوع هویت ملی از منظر رهبر انقلاب را داریم که این پژوهش‌ها نیز در آینده منتشر خواهد شد.

وی افزود: معمولاً هویت که تعریف می‌شود ما به اشتراک بخشی از جامعه و امتیاز مشترکی از سایر جوامع فکر می‌کنیم. از نظر رهبر انقلاب هویت ملی سه بعد اسلامی، ایرانی و انقلابی را دارد. این سه ضلع به خوبی خود را نشان می‌دهد و مرز، حریم و حصارکشی ندارد.

معاون آموزش و پژوهش موسسه انقلاب اسلامی تصریح کرد: در بعد اسلامی به اندک اشتراکات در توحید همه ادیان را دعوت می‌کند و حصار جداسازی را ندارد.

اسحاقی خاطرنشان کرد: در بعد ایرانی هم ایشان فقط ایرانیان که در مرز محدود ایران هستند را هدف قرار نمی‌دهد بلکه هر کسی که در حوزه تمدنی ایرانی زندگی می‌کند همه را در بر می‌گیرد.

وی ابراز کرد: در بعد انقلابی هم ایشان استکبارستیزی و حمایت از مظلوم و حمایت از انسان‌های آزادی‌خواه را شامل می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش موسسه انقلاب اسلامی در پایان سخن گفت: این کتاب اولین کار برای هویت ملی است و حساسیت زبانی و هویت ملی و مرز هویت را پاس داشته است.

پس از سخنان اسحاقی نماهنگ سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد «تعریف هویت ملی» پخش شد.

کتاب «درآمدی بر هویت ملی» با روش‌های دانشگاهی نوشته شده است

در بخش دیگری از این مراسم عباسعلی رهبر، نویسنده کتاب «درآمدی بر هویت ملی» با اشاره به اتفاقات این کتاب اظهار کرد: در این کتاب اتفاق مهمی افتاد و آن هم این بود که از روش‌های دانشگاهی برای تبیین مفاهیم استفاده کردیم که این موضوع در کتاب هویت ملی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: پنجاه سال سخنان رهبر معظم انقلاب در بحث هویت ملی در قالب این روش بازخوانی شده و از مجموعه سخنان رهبر انقلاب به یکسری مفاهیم مبنایی رسیدیم.

رهبر یادآور شد: در این کتاب که در آمدی بر هویت ملی است یک مقدمات روش‌شناسانه و نظری مورد توجه قرار گرفته که در دو فصل و پنج گفتار است که نهایتاً به یک نظریه مختار از نویسنده می‌رسیم.

وی بیان کرد: در بحث هویت ملی دو بحث مدنظر قرار گرفته است، ابتدا همسان‌گرایی است که رهبری بر روی آن تاکید دارند و تعلق، تعهد و آگاهی تاریخی را مطرح می‌کنند.

رهبر خاطرنشان کرد: در این کتاب هویت ملی از نظر رهبر معظم انقلاب در یک سبد یازدگانه وارد فهم می‌شود. ما در این کتاب ابعاد هفت‌گانه هویت ملی را بررسی کردیم و در یک نظام هوشمند آنها را در بحث سیاسی، تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی بررسی کردیم.

وی افزود: اکثریت افرادی که در شناخت هویت مردم صحبت کردند خیلی به عزت و احترام از سابقه تاریخی ایران یاد نکردند اما رهبر معظم انقلاب در هویت ملی؛ مردم ما را مردم آزاد و عزتمند یاد می‌کنند و مردم‌سالاری دینی دقیقاً به مطرح شده از سوی‌ایشان دقیقاً به همین معنا است.

نویسنده کتاب خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب معتقدند «ما می‌توانیم این هویت ملی را بازسازی کنیم و می‌توانیم با یک مردم نوآور، فناور و آبرودار جهانی تبدیل شویم».

رهبر اظهار کرد: هویتی که رهبر انقلاب در نظر می‌گیرند یک نگاه طیفی است که از دوست داشتن ایران و وطن و توجه به ارزش‌های انسانی و اسلامی و در نهایت هویت انقلابی می‌رسد.

وی در پایان گفت: از معدود هویت‌پژوهان رهبر انقلاب هستند که از هویت ملی به سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هم توجه می‌کنند. در منطقه هویت اسلامی و در سطح بین‌المللی یک دابتکار یعنی صلح جهانی را مطرح می‌کنند.

در ادامه این مراسم احمد بابایی از شاعران برجسته آئینی دقایقی به شعرخوانی در وصف امام علی (ع) و هویت ملی و انقلابی پرداخت.

سپس کلیپ «زنگ هویت» با سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد نقش معلمان در هویت‌سازی دانش‌آموران پخش شد.

در ادامه مراسم موسی نجفی از اساتید دانشگاهی به تبیین هویت ملی از منظر رهبر انقلاب پرداخت و هویت ملی در ایران را در طول تاریخ تشریح کرد.

در پایان بخش این مراسم با حضور خوراکیان، اسحاقی، رمضانی و عباسعلی رهبر از کتاب «درآمدی بر هویت ملی» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها