یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
مجموعه داستان فرشته نوبخت منتشر می‌شود

تقابل وضعيت امروزي زنان با مناسبات سنتی، از موضوعاتي است كه فرشته نوبخت در اولين مجموعه داستانش به آنها نظر داشته. مجموعه داستان «مرغ عشق‌های همسايه روبرويی» مجوز نشر دریافت کرده و توسط انتشارات «افراز» منتشر مي‌شود.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «مرغ عشق‌هاي همسايه روبرويي»، مجموعه داستان تازه فرشته نوبخت، روزنامه‌نگار و منتقد ادبي است اين كتاب از 16 داستان كوتاه تشكيل شده.

نوبخت در گفت‌و‌گو با «ايبنا» درباره اين مجموعه داستان گفت: بيشترين رويكردم در اين مجموعه، مسايل زنان و مشكلات اجتماعي و خانوادگي اي است كه زنان در جامعه امروز با آنها دست به گريبانند.
 
وي افزود: در اغلب داستان‌ها راوي‌ها، ‌زنان و اول شخص هستند ولي چون قصد داشتم كه به طريقي نسبي و چند وجهي به موضوعات بپردازم، از راوي مرد و داناي كل نيز بهره گرفته‌ام. 

اين روزنامه‌نگار كه محتواي اين مجموعه داستانش را تقابل سنت‌هاي غلط خانوادگي و اجتماعي با مسايل زنان دانست، گفت:  در اين داستان‌ها بر آن بودم تا به تلاش زنان براي شكستن پوسته سنت و رويارويي آنان با دنياي آزادانه‌تر و خوشبينانه‌تر جديد، نگاهي ديگر بيندازم. 

وي در پاسخ به اين سوال كه در اين مجموعه زنان اغلب در چه مرحله‌اي از اين تحول قرار دارند، اضافه كرد: زنان در مرزي بين سنت و آگاهي از دنياي جديد و يافتن هويت و خودباوري هستند و اتفاقا براي موفقيت در اين مرحله به درون خودشان رجوع مي‌كنند. 

نوبخت تصريح كرد: قصدم از شفاف ساختن مرحله‌اي كه زنان به خودشان رجوع مي‌كنند،رسيدن به خودباوري در آنان است كه اميدوار بودن را در آنان تقويت مي‌كند. 

اين منتقد ادبي درباره توجه به وضعيت اقشار مختلف زنان در كتاب«مرغ عشق‌هاي همسايه روبرويي» گفت: همچنين در اين كار سعي داشته‌ام اقشار متفاوت زنان مانند روشنفكر و خانه‌دار و طبقات اجتماعي گوناگون را در نظر بگيرم. ضمن آنكه انگيزه‌هاي مقابله با محدوديت‌ها، فقط به زنان جوان محدود نمي‌شود. 

وي با اشاره به توجه به سفيد‌خواني در متن گفت: شايد ويژگي ديگر اين مجموعه، توجه به سفيد‌خواني باشد و اينكه علاوه بر كاركرد ماهيت قصوی، از نتيجه‌گيري و دخالت در پايان‌بندي دوري كرده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها