پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این آیین که عصر چهارشنبه با حضور محمد درویش فعال محیط زیست، میثاق شایق مترجم کتاب و میلاد حسینیان مدیر نشر دکسا برگزار شد، ابتدا محمد درویش گفت: موضوع کتاب اخلاق محیط زیست مورد مداقه و دغدغه بسیاری از ماست.

به گفته او، میلاد حسینیان مدیر انتشارات دکسا کتاب‌هایی را منتشر می کند که شاخص سلامت اجتماعی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه کمتر کاری از نویسنده کتاب فوق در ایران ترجمه شده است، افزود: شاید اگر بیشتر زنده می‌ماند آثار بیشتری منتشر می کرد. نویسنده برای اولین بار به موضوعاتی در این کتاب اشاره می‌کند که برای برخی پذیرفتنی نیست. سوءتفاهم بسیاری درباره این موضوعات وجود دارد اما کار بسیار قابل تقدیری است.

درویش افزود: «گرگوری باسشام» خیلی ریز درباره مسایل زاویه جدیدی را در زمینه اخلاق محیط زیست در این کتاب باز می کند.

میثاق شایق، مترجم این کتاب هم عنوان کرد: موضوعات زیست محیطی تازه نیستند و این کتاب در شمار چنین آثاری است.

وی با تمجید از ناشر تصریح کرد: ناشر با تمام مشکلاتی که در مسیر نشر وجود دارد موضوع محیط زیست را مورد توجه قرار داد که قابل تقدیر است.

درویش درباره این کتاب یادآوری کرد: یکی از موضوعات ثابت توجه کتاب این است که آیا کار اخلاقی فایده دارد؟ زیرا بسیاری از رفتارهای ما بر اساس فایده باوری است. البته در جزییات فایده باوری تناقضاتی وجود دارد.

فرونشست زمین در ایران به بیش از ۵۰ هزار کیلومتر رسیده است

این فعال محیط زیست با بیان اینکه فرونشست زمین در کشور به بیش‌از ۵۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است افزود: بخشی از این پدیده ناخوشایند در استان فارس و دشت مرودشت اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به آنچه بر دریاچه پریشان در شهرستان کازرون رفته است، گفت: باوجود اینکه سدسازی در سرنوشت این دریاچه نقشی نداشت، اما میزان برداشت آب از چاه‌های حفر شده بلای جان این دریاچه و زیست بوم این تالاب شد. با وجودی که کازرون به نسبت استان فارس درآمد سالانه خوبی دارد که می تواند به داد احیای این دریاچه برسد.

درویش تصریح کرد: وقتی می‌شود تالاب کمجان را نجات داد حتماً می شود دیگر تالاب‌های استان را نجات داد.

سپس میثاق شایق، مترجم کتاب اخلاق محیط زیست قسمت‌های کاربردی این کتاب را اخلاق غذا و محیط زیست دانست و گفت: نکات ظریفی در زمینه غذا در این کتاب مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.

دوراهی اخلاقی به محیط زیست محدود نیست

میلاد حسینیان، مدیر نشر دکسا نیز در این نشست، گفت: دوراهی‌های اخلاقی اساساً به محیط زیست محدود نمی شود و راجع به هر چیز دیگری می شود گفت. باید از نگاه دو قطبی فاصله بگیریم. این کتاب امید این را داشته است که امکان بدهد این اثر روی یک نفر تاثیر بگذارد.

در معرفی این کتاب آمده است: با مطالعه کتاب اخلاق زیست‌محیطی متوجه اضطرار نیاز امروز به اخلاقی زیست‌محیطی می‌شویم که به شکل چتری گسترده مردمی با پیش‌زمینه‌ها و عقاید مختلف را در زیر خود جای دهد تا با کمک هم زمین را التیام بخشند و سلامت نسبی آن را حفظ کنند. نویسنده در این کتاب چشم‌اندازی ارائه می‌دهد که بر پایه احترام به طبیعت، ارزش‌گذاری به طبیعت به خاطر خودش، رفتاری منعطف‌تر نسبت به محیط زیست و موجودات زنده و تلاش بیشتر نسبت به حال برای زندگی در تعادلی پایدار با طبیعت قرار دارد.

در دنیایی که شهرنشینی و زندگی میان بتن و فولاد و اعتیاد به دستگاه‌ها و ابزارهای الکتریکی با سرعتی سرسام‌آور در حال رشد است، بیش از همیشه به دریچه‌ای برای تنفس و نگریستن ورای این شیوه زندگی ناهمخوان با طبیعتمان نیاز داریم. پژوهش‌ها نشان داده‌اند گذراندن وقت در طبیعت می‌تواند استرس را کاهش دهد، یادگیری و خلاقیت را تقویت کند، افسردگی را کاهش دهد و ارتباط اجتماعی را بهبود بخشد. اما با شیوۀ فعلی زندگی‌مان نه تنها خود بلکه دیگر شکل‌های حیات این سیاره را هم با بحران جدی مواجه کرده‌ایم. امروز ششمین انقراض بزرگ با دلایل کاملاً انسانی در حال وقوع است. انقراض، فرآیند زایندگی را به طور کامل متوقف می‌کند و داستان شگرف تکامل با قدمت هزاران ساله را به نقطۀ پایان می‌رساند.این کتاب با ارائه دیدگاهی بی‌طرفانه از ما دعوت می‌کند از چشم‌اندازی منصفانه به جایگاه خودمان در این کرۀ خاکی نگاه کنیم و لزوم بازنگری در بینشمان در امور زیست‌محیطی را به ما گوشزد می‌کند.

«گریگوری بسم» نویسنده کتاب اخلاق محیط زیست پیش از این استاد فلسفه در کالج کینگ (پنسیلوانیا) بوده است. وی نویسنده، همکار نویسنده یا ویراستار ۹ کتاب است، از جمله Critical Thinking: A Student's Introduction (چاپ ششم).
 

به گزارش ایبنا؛ کتاب اخلاق محیط زیست نوشته گرگوری بسم با ترجمه میثاق شایق و ویراستاری آروین صداقت‌کیش در ۳۷۶ صفحه به بهای ۳۰۰ هزار تومان در نشر دکسا منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها