پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
«پریان دره‌ی انار» منتشر شد

کتاب نوجوان «پریان دره‌ی انار» به قلم مهدی پوربلاسی به کوشش انتشارات قدیانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پریان دره‌ی انار» اثر مهدی پوربلاسی رمانی است در گونه داستان‌های افسانه‌ای، عاشقانه، رازآلود و تا حدی هم ترسناک.

زمان داستان مربوط به ۸۰ یا ۹۰ سال پیش است که البته بعضی از فصل‌های کتاب، بازه زمانی قبل‌تر از این را هم در بر می‌گیرند. ماجراهای رمان در مناطقی از استان آذربایجان شرقی، به‌ویژه روستاهای اطراف شهرستان «سراب» روی می‌دهند. هرچند کم و بیش به بخش‌های دیگر مناطق ترک‌نشین مثل باکو و استانبول هم اشاراتی شده است. خواننده در رمان «پریان دره‌ی انار» با فرهنگ، آداب و رسوم و افسانه‌های آذربایجان روبه‌روست؛ با موجوداتی مثل «آل» یا قهرمان‌های افسانه‌ای چون «کور اوغلی».

رمان «پریان دره‌ی انار» از زبان چند شخصیت روایت می‌شود؛ اما شخصیت اصلی داستان، نوجوانی به نام «اسماعیل» است که دلباخته دخترعموی خود «صفورا» است. صفورا سه سال از اسماعیل بزرگ‌تر است و به همین خاطر اسماعیل جرأت ابراز علاقه و خواستگاری از او را ندارد. آن دو، شب‌های زیادی را به امید دیدن پری‌ها، زل می‌زنند به دره انار که از پنجره خانه‌ی اسماعیل پیداست.

صفورا در همان صفحات اولیه کتاب ازدواج می‌کند و به روستای دیگری می‌رود و اسماعیل پانزده‌ساله را با دره انار تنها می‌گذارد و بعد از آن است که پای اسماعیل به شکلی ناخواسته به ماجراهایی کشیده می‌شود که ۱۶ سال از زندگی‌اش را در بر می‌گیرد و در طول آن، او با حوادث زیادی روبه‌رو می‌شود و رازهای زیادی نیز برایش فاش می‌شوند.

مهدی پوربلاسی متولد سال ۱۳۵۰ در شهر تهران و از پدر و مادری اصالتاً سرابی است.

پوربلاسی رمان «پریان دره‌ی انار» را بر اساس خاطراتی که والدینش و به‌خصوص مادرش از دوران کودکی خود در روستاهای سرد و برفی سراب تعریف می‌کردند، به نگارش درآورده است. او آن خاطرات را با هم ترکیب کرد، تغییر داد، کم و زیادشان کرد، چیزهایی را اضافه و بخش‌هایی را کم کرد و در سال ۹۸ شروع به نگارش کتابش کرد و درنهایت در مدت دو سال و هشت ماه و چهار روز توانست رمان «پریان دره‌ی انار» را به اتمام برساند.

انتشارات قدیانی این رمان را در ۶۸۸ صفحه، قطع رقعی و جلد سخت به بهای ۳۸۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط