سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
ماجرای «تحریم نانوایی عزیزآقا» چیست؟

مجموعه داستان «تحریم نانوایی عزیز آقا و ۱۵ داستان دیگر» نوشته علی‌الله سلیمی با موضوع نقش نوجوانان در اقتصاد مقاومتی، به تازگی از سوی انتشارات قدیانی چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تحریم نانوایی عزیز آقا و ۱۵ داستان دیگر» شامل ۱۶ داستان کوتاه برای مخاطبان نوجوان است که حال‌وهوای حاکم بر این گروه سنی در سال‌های اخیر را روایت می‌کند؛ موضوعاتی آشنا برای نوجوانان امروزی که دغدغه‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف، از جمله دوستی و رفاقت در این مرحله سنی حساس، تحصیلی، شغلی و در نهایت زندگی در شرایط فعلی را روایت می‌کند.

در بیشتر آثار این مجموعه، موضوع مهم و فراگیر «اقتصاد مقاومتی» و چگونگی مواجهه نوجوانان با این موضوع در قالب داستان برای مخاطبان نوجوان امروزی روایت شده است. عناوین داستان‌های کوتاه این مجموعه عبارت‌اند از: «سفارش تازه»، «سوغاتی حاجی‌بابا»، «صورت‌حساب پرنده‌باز»، «نان خشخاشی بدون نوبت»، «تعمیر وسایل نان دارد»، «تحریم نانوایی عزیزآقا»، «مهتابی خانه آقای صدیقی»، «فروش گل ایرانی»، «تولد در کوی سنبل»، «چراغاتی کوچه آشتی‌کنان»، «شرایط جعفر کلّه»، «صدای طبل و سنج در آواز باد»، «جام رمضان در زمین‌های خاکی»، «اختراع دردسرساز»، «کبوترهای غار داشلی‌جا» و «کاروان شب میلاد».

از دیگر کتاب‌های علی‌الله سلیمی برای مخاطبان نوجوان می‌توان به آثاری چون «دل‌بستگی در سال‌های سخت»، «مسافر دجله»، «آواز نخلستان»، «زمستان و چله‌ها» و «تولد در باران» اشاره کرد.

در بخشی از داستان کوتاه «تحریم نانوایی عزیزآقا» که عنوان کتاب هم از آن برگرفته شده می‌‎خوانیم:

«ماجرای رودررویی مادربزرگم با عزیزآقا از آنجا آغاز شد که شاطر قدیمی عزیزآقا که همه اهل محل همیشه از مهارت و هنرش در پخت نان با کیفیت تعریف می‌کردند، بی‌خبر گذاشت و رفت. عزیزآقا یکی دو روز برای پیدا کردن یک شاطر خوب مغازه را بست. بعد مثل این‌که فکر تازه‌ای به ذهنش رسیده باشد، برگشت و پسر جوانی را که کارگر نانوایی‌اش بود به جای شاطر قبلی گذاشت. از همان روز اول که پسر جوان به جای شاطر قدیمی شروع به کار کرد، کیفیت نان‌های مغازه عزیزآقا هم افت کرد. همسایه‌ها تا چند روز غر می‌زدند اما باز هم از مغازه عزیزآقا نام می‌خریدند. می‌گفتند شاید عزیزآقا فعلاً شاطر خوب پیدا نکرده، اما وقتی دیدند عزیزآقا بی‌خیال پیدا کردن شاطر کاربلد و حرفه‌ای شده و بدش نمی‌آید با دستمزد پایین از جوان چانه‌گیر به جای شاطر حرفه‌ای استفاده کند، صدایشان درآمد. اولین کسی که به طور علنی اعتراض کرد و عزیزآقا را تهدید کرد که اگر یک شاطر خوب نیاورد دیگر از او نان نمی‌خرد، مادربزرگم بود.».

چاپ اول کتاب «تحریم نانوایی عزیزآقا و ۱۵ داستان دیگر» نوشته علی‌الله سلیمی، در ۱۰۴ صفحه، شمارگان هزاروصد نسخه و به بهای ۶۵ هزار تومان از سوی انتشارات قدیانی چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط