چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
باید از فلسطین برای جهانیان بگوییم تا واقعیت‌های آن به میل صهیونیسم روایت نشود

علی‌الله سلیمی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: ملت و حتی نویسندگان فلسطینی این‌روزها چنان درگیر جنگ و اتفاقات ناگوار در سرزمین‌های اشغالی هستند که مجالی برای روایت‌گری در این عرصه ندارند و این‌جاست که وظیفه ما حکم می‌کند از فلسطین برای جهانیان بگوییم تا واقعیت‌های این سرزمین به میل و اراده صهیونیست روایت نشود.

علی‌الله سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اینکه چرا درباره مسئله فلسطین و ظلم و جنگی که بر آنها اتفاق افتاده در ادبیات کودک و نوجوان ما آثار کمی تولید و تألیف شده است؟ گفت: بخشی از این مسئله به شناخت کم و محدودِ نویسندگان ایرانی حوزه کودک و نوجوان برمی‌گردد که آشنایی لازم با محیط، جغرافیا و روابط فرهنگی و اجتماعی ساکنان سرزمین‌های اشغالی ندارند.

وی افزود: برای نوشتن یک اثر ادبی موفق و تأثیرگذار، علاوه بر قدرت قلم و خلاقیت نویسنده، به زمینه‌های زیستی نویسنده هم نیاز است تا آنچه می‌نویسد با واقعیت‌های محیطی منطقه مورد نظر تطابق لازم را داشته باشند. هر چند پایه و اساس ادبیات بویژه داستان، متکی به تخیل است؛ اما وقتی می‌خواهیم داستانی بنویسیم که از یک واقعیت ملموس سخن بگوید و پیام و محتوای مشخصی داشته باشد، لازم است که زمینه‌ای فراهم شود تا نویسنده‌ای که می‌خواهد راجع به منطقه یا سرزمین خاصی داستان بنویسد، به آن منطقه یا کشور سفر کند و با آداب و آیین‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین موقعیت و مشکلاتی که ساکنان آن منطقه با آن مواجه هستند از نزدیک آشنا شود تا بعدها در آثار داستانی که نویسنده می‌نویسد به طور غیرمستقیم مطرح شود.

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه از دلایل این امر گفت: چون یکی از ویژگی‌های اصلی ادبیات بویژه داستان در غیرمستقیم‌گویی مسائل و موضوعاتی است که برای عده‌ای به عنوان یک معضل یا مشکل پیچیده مطرح است. بنابراین، اگر بخواهیم در زمینه مسئله فلسطین آثار ادبی مطرحی در ادبیات کودک و نوجوان داشته باشیم باید زمینه کار نویسندگان برای ورود به این مسئله را هموار کنیم و یکی از ضرورت‌‎ها در این زمینه، در اختیار قرار دادن منابع معتبر و حتی معرفی چهره‌های پرحادثه در ماجرای فلسطین است. اگر اردوهای فرهنگی برای سفر به مناطق فلسطینی‌نشین برای نویسندگان علاقه‌مند فراهم و برپا شود، نتیجه به مراتب بهتری به دست می‌آید.

سلیمی مسئله فلسطین و پرداختن به آن در آثار ادبی را بسیار مهم برشمرد و در این‌باره توضیح داد: مسئله فلسطین، موضوعی نیست که مسلمانان به راحتی از کنار آن بگذرند. باید در این زمینه بویژه در بخش فرهنگی کار جهادی صورت گیرد. الان یکی از واقعیت‌های دنیای امروز، جنگ روایت‌‎هاست که دشمنان ملت فلسطین در این بخش سرمایه‌گذاری عظیمی انجام داده‌اند و می‌خواهند هر طوری هست با ساخت روایت‌های جعلی، واقعیت‎‌های مسئله فلسطین را وارونه جلوه دهند. در چنین شرایطی وظیفه نویسندگان بویژه در بخش ادبیات مقاومت به مراتب سنگین‌تر است و آنها باید با نوشتن آثاری که به تبع، مخاطبانی در گوشه و کنار دنیا دارد، واقعیت‌های مسئله فلسطین را برای جهانیان روشن کنند. در این جنگ روایت‌‎ها، اگر خدای ناکرده غفلت کنیم، دشمن صهیونیستی آن طور که برای خودش مطلوب است، موضوع فلسطین را در سطح جهانی مطرح خواهد کرد. از سوی دیگر، ملت و حتی نویسندگان فلسطینی این‌روزها چنان درگیر جنگ و اتفاقات ناگوار در سرزمین‌های اشغالی هستند که مجالی برای روایت‌گری در این عرصه ندارند و این‌جاست که وظیفه ما حکم می‌کند از فلسطین برای جهانیان بگوییم تا واقعیت‌های این سرزمین به میل و اراده صهیونیست روایت نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها