سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
«تورم به زبان ساده» در ساری رونمایی شد/ تورم خوب است یا بد؟

مازندران-کتاب «تورم به زبان ساده» رونمایی شد و به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، نویسنده کتاب «تورم به زبان ساده» پیش از ظهر سه‌شنبه در مراسم رونمایی از این کتاب، گفت: از دستاوردهای انقلاب اسلامی، فراهم آوردن فرصت نوشتن و به نقد گذاشتن کتاب است که نشانگر اهمیت دادن به اقشار مختلف در جامعه است.

حامد اسماعیلی درباره قیاس آمار بی‌سوادی در دوران پیش و پس از انقلاب اظهار کرد: در دوره پهلوی ۴۸ درصد افراد باسواد بودند که خواندن و نوشتن نشان سواد بود، در دهه ۸۰ شمسی این رقم به بالای ۸۰ درصد ارتقا یافت، همچنین آمار سواد در جامعه زنان از ۱۸ درصد پیش از انقلاب به بالای ۸۰ درصد رشد یافت که از برکات انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی درباره چرایی نگارش کتاب تورم به زبان ساده افزود: رهبری، منویاتی در قالب شعار سال درباره مهار تورم داشتند که ما پاسداران و ولایی‌ها آن را نه یک شعار بلکه یک فرمان می‌دانیم.

این نویسنده تصریح کرد: در راستای تحقق جهاد تبیین و فرمایش ایشان به ویژه در این ایام مبارک، به فکر پژوهش در زمینه تورم و نگارش این اثر افتادم.

اسماعیلی درباره تورم گفت: ابتدا باید بدانیم تورم خوب است یا بد؛ عموم مردم تصور می‌کنند تورم بد است اما درحقیقت تورم بد نیست و در نبود آن، فساد و رکود اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: تورم باید مناسب باشد تا مایه پیشرفت شود، در کشور از ۱۰ سال گذشته تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم و بر اساس آمارهای جهانی اگر کشوری تا ۳ سال ۳۰ درصد تورم داشته باشد، دچار ابرتورم خواهد شد، ابرتورم کشور ما تا امروز ادامه داشت و درمان آن به فرمان رهبری آغاز شده و ادامه دارد.

«تورم به زبان ساده» در ساری رونمایی شد/ تورم خوب است یا بد؟


این نویسنده با بیان اینکه در این دولت اقداماتی برای مهار تورم در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در صفحه ۸۶ کتاب و بر اساس جدول، نشان دادم که دولت‌ها طی سال‌های گذشته چه تورمی داشتند، در این کتاب پیشنهاد دادم که قیمت بنزین کاهش یابد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه عمده بار تورم بر روی حامل‌های انرژی است، اظهار کرد: تورم محصول موضوعات پوشاک، مسکن، دخانیات، حمل و نقل و بسیاری دیگر است و با افزایش روزانه قیمت به دست نمی‌آید.

این نویسنده افزود: برای کنترل تورم در این کتاب پیشنهاداتی به دولت ارائه دادم، دولت باید برای تحقق این امر اولویت‌بندی کند که اتمام پروژه‌های ناتمام و پیشگیری از پروژه‌های جدید در همین مسیر انجام می‌شود.

وی درباره خلق پول در این دولت گفت: در دولت‌های مختلف این مسئله رخ داده و در این دولت نیز متعادل انجام می‌شود.

اسماعیلی درباره جایگاه اقتصاد ایران در آینده تصریح کرد: پیش‌بینی من از اقتصاد ایران این است که سال ۲۰۲۸ باتوجه به رفتار این دولت و در صورت تداوم آن، ما قدرت اقتصادی منطقه خواهیم بود، اما به موازات آن برخی فعالیت‌های اجتماعی را نیز باید انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در غیر این‌صورت باخت، در بافت اجتماعی داریم که به عقیده من این عامل را هم می‌توان از علائم ظهور برشمرد.

دسترسی به سامانه رسا از سراسر جهان

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در این نشست گفت: اسناد به‌عنوان حافظه تاریخی و هویت ملی جامعه شناخته می‌شوند و امروز یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی جوامع به شمار می‌آیند.

محمد فوقی با اشاره به نگهداری اسنادی از ۷۰۰ سال قبل مازندران در این نهاد اظهار کرد: تا امروز ۲۴ هزار برگ اسناد این نهاد توسط پژوهشگران مورداستفاده قرار گرفته است.

«تورم به زبان ساده» در ساری رونمایی شد/ تورم خوب است یا بد؟


وی افزود: ۲ تا ۱۰ نسخه از کتاب‌های تازه انتشار یافته و یک نسخه از تمامی نشریات نیز در این مرکز نگهداری می‌شود.

وی درباره سامانه رسا تصریح کرد: در این سامانه تمامی اسناد نگهداری می‌شود و از سراسر جهان قابل‌دسترسی است.

فوقی جمع‌آوری و نگهداری اسناد تاریخی خانوادگی، رونمایی کتاب و مانند آن را از دیگر فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: به دنبال کتاب‌های راهبردی هستیم که بتواند در جامعه اثرگذاری لازم را داشته باشد.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها