چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
نمایشگاه آثار برگزیده مرتبط با حضرت علی (ع) در موزه ملی ملک افتتاح شد

امیر خوراکیان، رییس کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به قطعه‌ای از زیارت ششم امیرالمومنین علیه‌السلام گفت: آن حضرت ناظر بر همه اعمال و رفتار ما است و دست گشوده الهی برای مددرسانی در همه امور معنوی و مادی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشنواره یک‌روزه فرهنگی به مناسبت ولادت امیرالمومنین علیه‌السلام، هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد مبارک امام علی علیه‌السلام با مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی- هنری در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. در آیین گشایش این جشنواره، امیر خوراکیان رییس کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان خیر مقدم به مهمانان، استادان، هنرمندان و هنرجویان و اشاره به قطعه‌ای از زیارت ششم امیرالمومنین علیه‌السلام افزود: آن حضرت ناظر بر همه اعمال و رفتار ما است و دست گشوده الهی برای مددرسانی در همه امور معنوی و مادی به شمار می‌آید.

در ادامه نمایشگاه «خطِ اَمان»، گزیده آثار مرتبط با حضرت علی علیه‌السلام از بهترین خوش‌نویسان ایرانی در دوره‌های گوناگون تاریخی در کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با برپایی آیین میلاد مبارک امیرالمومنین علیه‌السلام گشایش یافت. در این نمایشگاه که بیش از ۳۰ قطعه خوش‌نویسی و هشت مجموعه مرقع هنری از آثار خوش‌نویسان برتر تاریخ ایران به نمایش درآمده، جلوه‌هایی از اثر ارادت هنرمندان به ساحت امیرالمومنین علی علیه‌السلام و خاندان عصمت و طهارت بازتاب یافته است.

از آثار شاخص این نمایشگاه می‌توان به «قطعه خوش‌نویسی از انواع خطوط اسلامی»، «قطعه خوش‌نویسی: دُرّ دریای سرمد است علی…» به خط میرحسین خوش‌نویس‌باشی، «قطعه خوش‌نویسی بخشی از دیوان منسوب به امام علی علیه‌السلام» به خط محمدشفیع تبریزی، «قطعه خوش‌نویسی دعا در توسل به حضرت رسول‌الله و ائمه اطهار علیهم‌السلام» به خط ام سلمه دختر فتحعلی‌شاه قاجار، «قطعه خوش‌نویسی مناجات منظوم منسوب به حضرت علی علیه‌السلام» به خط میرعماد الحسنی اشاره کرد. این نمایشگاه تا پایان فروردین ۱۴۰۳ برپا خواهد بود.

نمایشگاه آثار برگزیده مرتبط با حضرت علی (ع) در موزه ملی ملک افتتاح شد

برگزاری دو کارگاه آموزشی از دیگر برنامه‌های تخصصی این جشنواره در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی بود.

کارگاه «آشنایی با طراحی فرم در خطوط توقیع و رقاع» با تدریس استاد ناصر طاووسی، نگاهی تخصصی به دو گونه خط در تاریخ ایران داشت. حاضران در این کارگاه که با حضور چشم‌گیر دوستداران فرهنگ و هنر و هنرجویان و خوش‌نویسان همراه شد، با رویکردی تاریخی و تخصصی به خطوط توقیع و رقاع و چگونگی طراحی فرم در این دو خط آشنایی یافتند.

کارگاه «ره عشق (خط‌نقاشی)» با تدریس استاد سعید نقاشیان و همراهی شش تن از شاگردان ایشان با حضور گسترده دوستداران فرهنگ و هنر و هنرجویان برپا شد. حاضران در این کارگاه با موضوع هنر خط‌نقاشی و شیوه‌های گوناگون این شاخه هنری و چگونگی اجرای آن آشنا شدند.

در این مراسم همچنین استاد ناصر طاووسی یک قطعه خوش‌نویسی در منقبت حضرت علی علیه‌السلام به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کرد.

نقالی و منقبت‌خوانی با اجرای مرشد میرزاعلی و همراهی مرشد نادی و اجرای یک گروه موسیقی سنتی، بخش آیینی این جشنواره و آیین گرامی‌داشت میلاد امام علی علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها