دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
فارسی، عنصر هویتی برای شکل گیری ‌دولت_ملت قدرتمند ایران است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همیشه برای شکل‌گیری دولت‌ها و ملت‌ها، زبان نقش پیشرو دارد. معتقد هستیم زبان فارسی عنصر هویتی برجسته برای شکل‌گیری دولت_ملت قدرتمند ایران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین همایش ملی «قند پارسی» که امروز، دوم بهمن در تالار رودکی تهران برگزار شد، گفت: در اردیبهشت امسال از جایزه قند پارسی در زادروز فردوسی که نقش بی بدیلی در ارتقای زبان فارسی داشته، رونمایی کردیم. درباره زبان فارسی و لزوم صیانت از آن زیاد صحبت می‌کنیم اما باید در حوزه عمل این پاسداشت انجام شود.

وی با بیان اینکه همیشه برای شکل‌گیری دولت‌ها و ملت‌ها، زبان نقش پیشرو دارد، افزود: معتقد هستیم زبان فارسی عنصر هویتی برجسته برای شکل گیری دولت_ملت قدرتمند ایران است. برخلاف همه مشکلاتی که دچار آن هستیم فرزندان ما به‌راحتی گلستان و بوستان را می‌خوانند که نشان‌دهنده پیوستگی زبانی با گذشت ۸۰۰ سال از تألیف این دو اثر است و امری بی‌نظیر به‌شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: وظیفه داریم با این نگاه تعظیم بزرگان زبان و ادبیات فارسی را در رسم الخط و ساختار زبانی پی‌گیری کنیم. نوشتن زبان فارسی با اعراب‌گذاری غلط است، در فضای مجازی کلمات به شکل شکسته و مختصر نوشته می‌شوند که حتماً کار اشتباهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید از کاری که دوستانم در بخش خبر صداوسیما در صیانت از زبان فارسی انجام دادند تشکر کنم چرا که این تذکر مدام خیلی موثر است. خیلی بد است مدیر ارشد ما پشت سخنگاه بیاید و از کلمات خارجی استفاده کند. با شرمندگی باید عرض کنم این مسئله ریشه در حقارت تاریخی دارد وگرنه چه کسی حاضر است زبان شیرین خودش را کنار بگذارد و به جایش از کلمات نامانوس استفاده کند.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرها اسم شهر با رسم الخط غیر فارسی نوشته شده است، افزود: ما مخالف الزامات گردشگری نیستیم و در همه شهرها کنار نام فارسی نام انگلیسی شهر نیز نوشته شده اما اینکه تنها از کلمات غیر فارسی استفاده شود حتماً محل اشکال است. برخی از کالاهای ایرانی فقط از اسامی غیرایرانی استفاده می کنند که باید تولید آنها متوقف شود و به‌زودی جشن تغییرنام مجموعه مهم تجاری شهر برگزار می شود.

در این مراسم ضمن رونمایی از تمبر قند پارسی از مجید دوخته‌چی، شاهین ترکمن، مریم شفیعی، هادی مظفری، فواد تجلی، حسین اکبری، یوسف فراهانی، امید جلوداریان، کاوه مرحمتی و احسان نادعلی تقدیر شد.

پیش‌تر در ۲۳ اردیبهشت سال جاری، همایش رونمایی از نشان قند پارسی در تالار رودکی تهران برگزار شد که در آن جمع کثیری از سفرای کشورهای خارجی در ایران، نخبگان و علاقه‌مندان زبان پارسی حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها