شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
ترجمۀ کتاب ۲ جلدی «منسوجات جهان» منتشر شد

بوشهر – کتاب دوجلدی «منسوجات جهان» نوشتۀ دایان میلر و شیلا ویر با ترجمۀ طیبه اصغریان دستنائی و مهری هنرمند نجف‌آبادی به همت انتشارات «حله» منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب دوجلدی با موضوع هنرهای تزئینی و صنایع دستی پارچه‌ای زمستان ۱۴۰۲ با شمارگان یک هزار جلد منتشر شده است.

در مقدمۀ کتاب «منسوجات جهان» آمده است: «منسوجات از تاریخچه‌ای کهن و ماندگار برخوردار هستند. برای قرن‌ها در زندگی روزمره افراد سراسر جهان نقش مهمی را بازی کرده‎اند. منسوجات کاربردی هستند؛ اما در عین حال برای بسیاری از افراد حالت تشریفاتی و آیینی معناداری دارند و در عروسی‎ها، جشنواره‌ها، ضیافت و جشن از پوشش‎های متناسب با این ایام استفاده به عمل می‌آید.

منسوجات همچنان بیانگر هویت و وضعیت فردی هستند که از آنها استفاده می‌کند؛ برای نمونه، یک لباس زنانه نه تنها می‌تواند مشخص کند که او از کجا آمده است (مثلاً به کدام روستا تعلق دارد) همچنین نشان‌دهنده این موضوع است که آیا او ازدواج کرده است؟ به‌دنبال یافتن همسر است یا عزادار است؟ منسوجات غنی از معانی فرهنگی هستند و همچنین می‎توانند در بردارنده نمادها و معانی معنوی و مذهبی نیز باشند.

منسوجات در مورد مهارت‌ها و شیوه زندگی افرادی که آنها را تهیه کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند، اطلاعات زیادی را در اختیار ما می‌گذارند. مقدمه‎ای که در اینجا در اختیار شما قرار گرفته، مروری است بر رسوم و تکنیک‌های مربوط به منسوجات در کشورها و نواحی سراسر جهان که به‌واسطه میراث‌های منسوجاتی خود مشهور هستند؛ ما آنها را بر اساس زمینه‎ای که در آن زندگی می‎کنند و محیطی که در آن منسوجات را تهیه کرده و استفاده می‎کنند، ارزیابی می‎کنیم. منسوجات انتخابی این کتاب از بهترین مجموعه‎های موزه بریتانیا انتخاب شده‎اند تا از این رهگذر، الهام‎بخش افراد در استفاده از الگوها و رنگ‎های مورد استفاده در آنها باشند؛ همچنین در انتخاب منسوجات از نقطه نظر طراحی انجام شده برای آنها نیز بهره گرفته شده‌است.»

به گزارش ایبنا؛ کتاب دوجلدی «منسوجات جهان» با ترجمۀ مترجمان بوشهری زمستان ۱۴۰۲ به همت انتشارات «حله» راهی بازار کتاب شده است. این کتاب اطلاعات مفید و تازه‌ای را در حوزۀ منسوجات و پارچه‌ها و هنرهای دستی و تزئینی جهان ارائه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها