شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
ریشه‌های طوفان الاقصی در شعر عرب بررسی می‌شود

همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این همایش که یکم، دوم، هشتم و نهم بهمن در حوزه هنری برگزار می‌شود، طوفان الاقصی در فرهنگ، ادبیات و شعر جهان بررسی خواهد شد.

مهدی صالحی، دبیر این همایش، با اعلام این خبر عنوان کرد: در این همایش سخنرانان با بهره‌گیری از دانش‌های زبانی، ماجرای طوفان اقصی و مسائل ادبی، فرهنگی، سیاسی و الهیاتی پیرامون آن را بررسی می‌کنند. به میدان فراخواندن دانشوران با رویکرد دانش‌های زبانی مانند نشانه‌شناسی، گفتمان‌شناسی، نقد ادبی و زبان‌شناسی سیاسی، واکاوی رستخیز ناگهان طوفان اقصی و نشان‌دادن توانمندی‌های این دانش‌ها در فهم ریشه‌ها و حال و آینده وقایع مهم‌ترین هدف این همایش است.

این کنشگر عرصه زبان فارسی در ادامه با بیان این نکته که بررسی هر واقعه به‌مثابه متن مسیرهای متفاوتی را برای فهم آن پیش رو می‌نهد، بیان کرد: طوفان اقصی در چارچوب‌های گفتمانی و نظام‌های دانایی و روایی و نشانه‌ای خاصی ریشه دارد که شناخت این پیشینه در فهم خود این واقعه بسیار مهم است. همچنین این نظام با نظام‌های دیگری در تقابل و در تعامل بوده است و در جنگ غزه این تقابل‌ها به شکست بعضی نظام‌ها و به برآمدن بعضی نظام‌های جدید منجر شده است. چرخش گفتمانی و شکست بعضی نظام‌های نشانگانی در این ماجرا بسیار مشهود است و به بررسی نیاز دارد.

در این همایش کارشناسان مختلف حضور خواهند داشت. از جمله احمد طرفی مضامین مقاومت در آثار ادیبان شهید طوفان الاقصی را بررسی می‌کند، محمدرضا وحیدزاده به سخنرانی درباره نشانه‌شناسی شعر شاعران جهان درباره غزه می‌پردازد و سمانه خلف‌زاده درباره ریشه‌های طوفان الاقصی در شعر شاعران عرب سخن می‌گوید.

همچنین محمد نصراوی به واکاوی نشانه‌شناسانه اتوپیای یهود می‌پردازد، طیبه محمدی‌کیا درباره مسئله فلسطین و گفتمان تکفیری سخن می‌گوید و عبدالمجید مبلغی عقلانیت گفتمانی و مسئله فلسطین را بررسی می‌کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها