سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
«معماری جهان» سیری در تحول و تاریخچه معماری است

همدان- عضو هیئت علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: هدف از نگارش کتاب «معماری جهان»، تألیف کتاب درسی برای رفع نیاز دانشجویان رشته معماری در درس معماری جهان بود.

فرهاد کارون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، با بیان اینکه برای دانشجوی رشته معماری مانند هر رشته دیگری آشنایی با تاریخچه و سیر تحول معماری در طول تاریخ ضروری به نظر می‌رسد اظهار کرد: هدف از نگارش معماری جهان، تألیف کتاب درسی برای رفع نیاز دانشجویان رشته معماری در درس معماری جهان بود.

وی تصریح کرد: مطالعه همه منابع موجود و به خصوص کتاب‌های معرفی شده به عنوان منبع اصلی این درس بسیار وقت‌گیر بوده و در فرصت یک نیمسال تحصیلی عملاً مقدور است.

عضو هیئت علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه مدرسین دانشگاه در این درس از منابع مختلف استفاده می‌کنند، افزود: با توجه به شیوه‌های مختلف مطالعه سیر تاریخی آنها می‌تواند باعث ایجاد چندگانگی در امر آموزش باشد تألیف و وجود چنین کتابی ضروری به نظر می‌رسید.

وی با تاکید بر اینکه این کتاب به دنبال یافتن پاسخی کلی به این پرسش هست که دوره‌های عمده تاریخ معماری، از چه زمانی شروع شده و تکامل یافته است، عنوان کرد: همچنین این کتاب نشان می‌دهد آثار شاخص معماری در هر دوره کدام‌ها ویژگی‌های معماری آنها هستند.

کاروان خاطرنشان کرد: منابع مورد استفاده در تألیف این اثر در درجه نخست کتاب‌های معرفی شده از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم در سرفصل درسی مصوب رشته مهندسی معماری است و در مراتب بعدی مطالب سایر کتاب‌های معتبر و مرتبط به آن اضافه شده‌هاست.

برگزیده جشنواره فرهیختگان یادآور شد: در این کتاب به ابعاد مختلف نکات معماری در یک دوره خاص و در پی آن به تحلیل آثار هنری مربوط به همان دوران اشاره شده است ولی از آنجا که مخاطب کتاب دانشجویان معماری هستند تأکید بیشتر بر جنبه‌های معماری است.

وی اضافه کرد: در آغاز هر فصل کتاب با طرح چند سؤال عمده و مهم که خواننده پس از مطالعه آن فصل باید در جستجوی پاسخ آنها باشد شروع شده و پس از آن با ارائه نقشه، مکان و در قالب جدولی خلاصه شده، موقعیت زمانی سبک و شیوه معماری معرفی شده؛ و در ادامه سعی شده اشاره‌ای کوتاه، به موضوعات اعتقادی، اجتماعی و یا وقایع تاریخی مؤثر در پدید آمدن آن اثر ارائه‌شده است.

کاروان با بیان اینکه محور بحث کتاب به صورت دسته‌بندی‌های کلی ارائه شده تا پیوستگی کلی موضوع حفظ گردد افزود: محوریت کلی با معماری است ولی مطالب هنری نیز آنچه بیشتر در ارتباط با معماری است مانند تزئینات داخلی یا نوع هنری که مکمل معماری است، بیان شود.

وی بیان کرد: در پایان هر فصل نیز با خلاصه کردن مطالب سعی شده تا مطالب مهم و شاخص از متن فصل بیرون آورده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها