شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
ارائه ۹۰ درصدی خدمات غیرحضوری بخش اسناد کتابخانه مجلس

مدیر اشاعه منابع اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان خدمات غیرحضوری به کاربران و پژوهشگران متفاوت است، گفت: این درصد در بخش اسناد ۹۰ درصد و در بخش نشریات ۳۰ درصد است.

سکینه مردای، درباره میزان ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی کتابخانه به کاربران و پژوهشگران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در حوزه نسخ خطی تقریباً ۹۵ درصد منابع اسکن شدند و این وضعیت نشان می‌دهد ۸۰ درصد نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس به‌صورت غیرحضوری سرویس داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نشریات به‌طور کلی ۳۰ درصد از خدمات به‌صورت مجازی ارائه می‌شود، اظهار کرد: نشریات کتابخانه مجلس شامل دوره قاجار، پهلوی اول و دوم دوران جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی است که نشریات دوره قاجار اسکن و بارگذاری شده است؛ در حال حاضر نیز این نشریات به‌صورت مجازی سرویس داده می‌شود.

مدیر اشاعه منابع اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشریات دوره پهلوی اول، تقریباً ۳۰ درصد آن اسکن شده است، عنوان کرد: نشریات دوره پهلوی دوم ۱۰ تا ۱۵ درصد اسکن شدند و نشریات دوره بعد از انقلاب اسلامی نیز حدود ۱۰ درصد اسکن شدند؛ البته تلاش کردیم با تعامل مراکز دیگر به‌خصوص روزنامه‌ها؛ آرشیو نشریات کتابخانه را به‌طور مجازی کامل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کاربران از طریق پست الکترونیکی کتابخانه مجلس نیز می‌توانند تقاضای اسکن نشریه مورد نظر خود را که در آرشیو اسکن نشریات کتابخانه مجلس وجود ندارد و هنوز اسکن نشده را بدهند، گفت: کتابخانه مجلس بر اساس آیین‌نامه این اسکن را برای کاربران انجام می‌دهد و از طریق پست الکترونیک resources@ical.ir برای آنان ارسال می‌کند.

مدیر اشاعه منابع اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتباط و تعامل با کاربران از طریق کتابخانه دیجیتال و غیر حضوری از شروع دوران اپیدمی کرونا آغاز شده است، اظهار کرد: از زمان شروع کرونا درگاه resources.ir را ایجاد کردیم تا از این طریق بتوانیم به کاربران خدمت بدهیم.

مرادی درباره ارائه خدمات غیر حضوری در بخش کتاب‌های چاپی اظهار کرد: کتاب‌های چاپی که پیش از سال ۱۳۲۰ شمسی منتشر شده است، اسکن می‌شوند و در اختیار مراجعان قرار می‌گیرند اما امکان اسکن کتاب‌های چاپی که بعد از این سال منتشر شده است؛ را به دلیل رعایت حق مولف نداریم. کاربران برای استفاده از کتاب‌های چاپی مجموعه باید حضوری به کتابخانه مراجعه کنند و امکان ارائه خدمات در این بخش به‌صورت غیرحضوری نهایت ۵ درصد است.

مدیر اشاعه منابع اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره ارائه خدمات غیر حضوری در بخش منابع لاتین اظهار کرد: کتاب‌های لاتین جزو منابعی است که رعایت حق مولف درباره آن‌ها مطرح نیست اما این منابع هنوز اسکن نشده‌اند اما درصورت درخواست؛ کاربران هر کدام از بخش‌های منابع لاتین را که بخواهند از طریق همان پست الکترونیک برایشان ارسال می‌شود.

مرادی با اشاره به گرانی دستگاه‌ها و مسئله گرانی ارز و سختی تعمیر ماشین‌های اسکن خارجی کتابخانه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس این ملاحظات؛ اولویت کتابخانه مجلس ابتدا با اسکن نسخ خطی، نشریات قدیمی و کتاب‌های سنگی و سربی و اسناد است.

وی با بیان اینکه در حوزه اسناد بعد از ثبت درخواست و تأیید مدیر بخش اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ سند درخواستی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در مجموع می‌توان گفت ۹۰ درصد خدمات در بخش اسناد از طریق غیرحضوری ارائه می‌شود. این اسناد و سایر منابع از طریق قسمت کاوش که مسئول ارائه خدمات از درگاه و بخش دیجیتالی کتابخانه است، ارائه می‌شود.

مدیر اشاعه منابع اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ارائه خدماتی دیجیتالی کتابخانه مجلس درصورتی مجاز است که افراد به‌صورت اینترنتی در کتابخانه مجلس ثبت‌نام انجام دهند و درصورتی که ثبت‌نام نشوند، امکان استفاده از منابع کتابخانه دیجیتال و مجازی را ندارند.

وی درباره امانت کتاب در کتابخانه مجلس گفت: در بخش آثار سنگی و سربی و خطی امانت نداریم اما در بخش چاپی امانت کتاب فقط به نمایندگان مجلس، کارکنان کتابخانه مجلس داده می‌شود و برای سایر کاربران امکان امانت کتاب در داخل کتابخانه فراهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها