یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کتاب «ارزش اخلاقی؛معنا و معیار» روانه بازار نشر شد

قم - کتاب «ارزش اخلاقی؛ معنا و معیار» اثر حمیده شریفی در ۱۴۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «ارزش اخلاقی؛ معنا و معیار» اثر حمیده شریفی در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) در ۱۴۴ صفحه تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

برخی مکاتب اخلاقی و فلسفی، ارزش‌های اخلاقی را نسبی و برخی دیگر مطلق می‌دانند, گروهی از نسبی‌گرایان، ارزشمندی یک عمل را تابع احساسات و سلیقه‌های افراد جامعه قلمداد می‌کنند و عده‌ای ملاک ارزشمندی عمل را به توافق اجتماعی مستند می‌دانند. در نظام اخلاقی اسلام، ارزش یک عمل و اخلاقی بودن آن، مشروط بر خوبی خود عمل و هم‌چنین انگیزه‌ای است که در فرد برای انجام آن عمل وجود دارد.

اثر پیش رو ضمن ایضاح مفهومی «ارزش اخلاقی»، نظریه‌های متقدم و کانونی در این زمینه را مرور می‌کند و در نهایت با تقریر جدیدترین نظریه‌ها در خصوص معنا و معیار ارزش اخلاقی، خوبی و بدی اخلاقی را بر مبنای نظریه تناسب با کمال مطلوب انسان و هم‌چنین نظریه تناسب وجودی بررسی می‌کند.

ساختار اثر

این کتاب در چهار فصل تألیف شده است. فصل اول با عنوان «مفاهیم و مباحث مقدماتی ارزش اخلاقی» به بیان مفهوم شناسی (ارزش و انواع آن، ارزش اخلاقی و معنا و معیار ارزش اخلاقی) و تاریخچه بحث اختصاص دارد.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «معنا و معیار ارزش اخلاقی بر اساس نظریات قائل به مطابقت» مطابقت یا عدم مطابقت با آرای عقلا (مشهور دانستن خوبی و بدی اخلاقی) و مطابقت یا عدم مطابقت با قوانین تشریع شده را بررسی کرده است.

فصل سوم با عنوان «معنا و معیار ارزش اخلاقی بر اساس نظریات قائل به ملائمت» ملائمت یا عدم ملائمت با قوه عاقله و ملائمت یا عدم ملائمت با من علوی را به رشته تحریر درآورده است.

«معنا و معیار ارزش اخلاقی بر اساس نظریات قائل به تناسب» عنوان چهارمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن تناسب یا عدم تناسب با کمال مطلوب و تناسب یا عدم تناسب وجودی تشریح شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها