یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
کتاب «فیلمِ زندگی» منتشر شد/ چگونه سرگرمی بر واقعیت غلبه کرد

کتاب «فیلمِ زندگی» نوشته نیل گابلِر ترجمه شیما عالی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ برای اولین بار به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «فیلمِ زندگی» شرح ماجرای تغییر زندگی انسان معاصر به واسطۀ سرگرمی است.

نیل گابلِر با ابداع مفهوم «زندگی_فیلم» (Lifie) در این کتاب شرح می‌دهد که اگر تا پیش از دوران حاضر می‌توانستیم از رابطۀ سرگرمی و زندگی سخن بگوییم؛ اکنون باید دربارۀ ادغام سرگرمی و زندگی صحبت کنیم. در گذشته انسان‌ها به سینما می‌رفتند و هنگام تماشای فیلم موقتاً از مسائل و مشکلات زندگی واقعی می‌گریختند و با روشن شدن چراغ‌های سالن دوباره به زندگی بازمی‌گشتند؛ اما اکنون خودِ زندگی به فیلمی تبدیل شده است که در بستر رسانه‌های متعارف به نمایش درمی‌آید. ماجراهای واقعی مرتبط با چهره‌های مشهور، اخبار جنجالی، افتضاحات سیاسی، مفاسد اقتصادی و حتی پرونده‌های جنایی پرده‌هایی از این فیلم بزرگ‌هستند که تا مدت‌ها رسانه‌های متعارف را به خود مشغول می‌سازند و به موضوع گفت‌وگوی ملی تبدیل می‌شوند. در این شکل جدید سرگرم شدن ما هرگز از سالن نمایش بیرون نمی‌رویم و بازگشتی به زندگی واقعی نداریم، بنابراین در وضعیت مشغولیت دائمی به سر می‌بریم و بی وقفه نیاز به سرگرم شدن داریم.


از سوی دیگر، کاربرد آگاهانۀ شگردهای عالم نمایش در سیاست، دین، آموزش، تجارت، جنگ، جرم و جنایت این عرصه‌ها را به شاخه‌هایی از صنعت نمایش تبدیل کرده است. حتی موضوعاتی که ذاتاً نباید سرگرمی تلقی شوند به ابزار سرگرمی تبدیل می‌شوند. هر امر جدی به حاشیه می‌رود و انسان‌ها را از اندیشیدن به مسائل بنیادین بازمی مانند. عموم مردم مخاطبان این فیلم بزرگ هستند و فعالانه در آن مشارکت می‌کنند و به اجراکنندگان و تماشاگران یک نمایش بزرگ تبدیل می‌شوند. انسان معاصر به جای زندگی کردنْ زندگی خود را ایفا می‌کند، بنابراین اکنون به جای انسان خردمند در عصر انسان نمایشگر به سر می‌بریم.

این کتاب در ۵ فصل با این عناوین تدوین شده است:


۱- جمهوری سرگرمی
۲- جامعۀ دوبعدی
۳- اثر ثانویه
۴- سرگرمی انسانی
۵- خویشتن واسطه مند


گفتنی است کتاب «فیلمِ زندگی» نوشته نیل گابلِر ترجمه شیما عالی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ برای اولین بار به چاپ رسیده است.

خبرنگار: نیره شفیعی پور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط