شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
ضرورت راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستایی

ایلام- وجود کتاب‌های روزآمد، جذاب و متناسب با توان ذهنی و اندیشه‌ای کودکان و نوجوانان روستایی و عشایری، در میان قفسه‌های کتابخانه‌های روستایی و عشایری، یک ضرورت انکارناپذیر است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عبدالصاحب ناصری‌ - مدیر مجتمع آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری امام علی (ع) ایلام: ساعت شنی خدمت رسمی‌ام در دستگاه تعلیم و تربیت دانه‌های آخرش را بر نوک مخروطی می‌نشاند که محصول بیش از ۳۵ سال تلاش پرتلاطم در این حوزه است و من بر مسیر قواعد جاری از خط پایان دوره تقاعد گام‌هایی گذشته‌ام.

مدرسه، درس و کتاب از ۵۴ سالِ زندگی‌ام بر ۴۸ سال آن سیطره بی‌زوال داشته است. تقدیر، چند سال پایانی کارم در آموزش و پرورش را به خدمت در مدارس روستایی و عشایری، به عنوان مدیر مجتمع آموزشی و پرورشی امام علی (ع) رقم زد.

با تشکیل تیمی تمام قامت جهادی، اراده‌ها را برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی در ۱۸ واحد آموزشی جزم کردیم. کوشیدیم در مقام عمل، نه شعار، خرابه‌ها را که فقط نامی از مدرسه بر خود داشتند به مدرسه ای با نشاط، جذاب، پر از رنگ و بوی امید و زندگی تبدیل کنیم تا دانش آموزان با امید و انگیزه و امنیت خاطر در کلاس ها حضور پیدا کنند.

الطاف بی‌پایان پروردگار در این جد و جهد مستمر، پیوسته بر ما بارید و خداوند مهربان راه‌ها را بر ما نمایان کرد و دل ها را برای یاری‌رساندن متوجه تلاش ما نمود و گلستان مدرسهٔ زندگی در این مجموعه شکوفا شد که شرح مجاهدت‌های مستمر، هدف‌مند و برنامه‌ریزی شده در طول شبانه‌روز توسط همکارانم مجال بسیار می‌طلبد.

در این مجموعه تلاش‌ها را بر راه‌اندازی کتابخانه به عنوان یک ضرورت تاثیرگذار فرهنگی متمرکز کردیم، تا مکانی برای انتشار دانایی و دانش در اختیار کودکان و نوجوانان محروم روستایی قرار دهیم، اما فقر و فقدان کتاب‌های جذاب متناسب با سن و سال دانش‌آموزان و فضای مدارس روستایی و عشایری، چالش بزرگی در راستای رونق کتاب و کتابخوانی در میان دانش‌آموزان و همکاران بوده است.

اغلب کتاب‌ها کهنه و از نظر موضوعی قدیمی بودند و جذابیت چندانی برای مطالعه و امانت نداشتند. با رایزنی‌ها و پیگیری‌های مناسب، موفق شدیم تعدادی کتاب کودک و نوجوان از دستگاه‌های فرهنگی استان همچون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت و در قفسه های کتابخانه قرار دهیم.

وجود کتاب‌های روزآمد، جذاب و متناسب با توان ذهنی و اندیشه‌ای کودکان و نوجوانان روستایی و عشایری، در میان قفسه‌های کتابخانه‌های روستایی و عشایری، یک ضرورت انکارناپذیر است.

هر چند کوشیده‌ایم از طریق نهادهای متولی کتاب و کتابخوانی در قالب کتابخانه سیار بخش‌هایی از این خلأ را جبران کنیم، اما وجود کتابخانه‌های مدارس به همراه ایجاد مشوق‌های لازم، نه یک زینت که ضرورت گریز ناپذیر علم‌آموزی در عصر کنونی است.

کتاب‌هایی که می‌توانند اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی و عشایری را به نحو شایسته پر و بر فهم و فرزانگی آنان اضافه کنند.

دانش آموزان روستایی و عشایری، به عنوان بخشی از جامعه دانش آموزی به تجهیز و روزآمدشدن کتابخانه‌هاشان نیاز دارند تا همگام با سایر دانش آموزان، از برکات کتاب و کتابخوانی بهره‌مند شوند.

امیدواریم الطاف خورشید اهالی «یار مهربان» بر مدارس مجتمع آموزشی و پرورشی امام علی (ع) ایلام پرتو افشانی و کانون کتاب و کتابخوانی در آنها نور دانایی منتشر کند.

به گزارش ایبنا؛ مدیر مجتمع آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری امام علی (ع) ایلام به همراه معلمان این مجموعه، در راستای ارائه خدمات جهادی، تلاش‌های مناسب و گسترده ای در حوزه‌های تجهیز کتابخانه‌ها و تعمیرات فضاهای آموزشی که بر اثر وقوع سیل و مخاطرات ناشی از وقایع طبیعی آسیب دیده اند، انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریدون کریمی IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    درود بر مرد خستگی ناپذیر. دست علی نگهدارت
  • اسفنديار جمشیدی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    درود یزدان بی همتای فروزان مهر برزین صفات نیکوارزش برقدمت قدوم مملو عطوفت وعشق واخلاق وانسانیت که وجودتان را بردرگاه یزدان رسمتان همچونامتان فروزان فریزدان باد .💖💖🙏🙏💐💐🙏🙏💖💖

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها