چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
ادبیات بهترین ابزار معرفی چهره فاطمی و مهدوی هرمزگان است

هرمزگان- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: ادبیات بهترین ابزار معرفی چهره فاطمی و مهدوی هرمزگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، فرشاد محمدی سه شنبه‌شب در محفل ادبی «بانوی بی نشان»، با اشاره به کاربرد ادبیات و تاثیر عمیق آن پرداخت و ابراز داشت: ادبیات این امکان را به ما می‌دهد تا چهره فاطمی و مهدوی هرمزگان را معرفی کنیم و در واقع ادبیات، بهترین ابزار معرفی چهره فاطمی و مهدوی هرمزگان است.

وی با تسلیت ایام فاطمی و بر شمردن نیکی‌های دُخت نبی اکرم (ص) گفت: محور جلسه حضرت زهرا، ام ابیها، مادر همه خوبی هاست.

او افزود: با تأسی به اولیا و انبیا می‌بایست راه درست زندگی کردن را بیاموزیم. همانطور که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: فَتَأَسَّ بِنَبِیِّکَ الْأَطْیَبِ الْأَطْهَرِ (صلی الله وعلیه وآله)، محبوبترین‌بندگان نزد خدا کسی است که به پیامبر تأسی کند. از سوی دیگر حضرت فاطمه (س) نیز آیینه پیامبر اعظم (ص) است، بنابراین برای رستگاری باید به چشمه کوثر متوسل شد.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان اضافه کرد: در همین راستا، تلاش برای اجرای عدالت فرهنگی چه در حوزه زیر ساخت و چه به لحاظ برنامه‌های ادبی و … از اولویت های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان است.

وی ادامه داد: ترسیم تقویم سیره حضرت فاطمه زهرا (س) از ایده‌آل های ماست. زیرا هم از آرمان‌های امام انقلاب و هم برگرفته از قرآن و هم از آئین اهل بیت است.

محمدی با تحسین انجمن شعر درخت هرمزگان گفت: این درخت را در دیگر شهرها و شهرستان‌ها بکارید تا شمیم آن تمام هرمزگان را فرا بگیرد. سپس با ایجاد چنین محافلی در سایر استان‌ها تلاش کنید تا عطر اشعار آئینی در سراسر ایران منتشر شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان اذعان نمود: همانطور که شهر بندرعباس را شهر محبان حضرت عباس (ع) می‌دانند، استان ما نیز باید در کشور به عنوان استان فاطمی شناخته شود. ادبیات این امکان را به ما می‌دهد تا چهره فاطمی و مهدوی هرمزگان را معرفی کنیم.

زن، حضرت زهرا (س)، زندگی اوست و آزادی را نیز فاطمه برای زن آورد

حجت الاسلام بهزاد پودات ضمن تسلیت ایام فاطمی در خصوص معارف فاطمی و سیره حضرت زهرا (س) با متن مداحی جواد مقدم: «هزار مرتبه شُستم دهان به مُشک و گلاب؛ هنوز نام تو بردن کمال بی ادبی ست» کلام را در شرح کتاب صدیقه شهیده زهرا سلام الله علیها را آغاز کرد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: انصافاً از فاطمه گفتن کار بسیار مشکلی است. این موضوع خیلی اهمیت دارد که بدانیم در چه شرایط و وضعیتی خدا این هدیه بزرگ و منجی بزرگ را به پیغمبر هدیه کرد. منجی را از این منظر می‌گویم که او منجی زن است، کسی به زن هستی و آزادی داد.

این نویسنده و مولف هرمزگانی با اندوه و با ذکر احادیث و روایت بر اساس منابع معتبر اهل تسنن به محاسن حضرت پرداخت و ادامه داد: «زن، زندگی و آزادی» که می گویند؛ زن، حضرت زهرا (س)، زندگی اوست و آزادی را نیز فاطمه برای زن آورد.

این منتقد ادبی با پرداخت به فضیلت حضرت زهرا (س) ادامه داد: امام زمان (عج) فرموده است: «مادرم فاطمه الگوی من است». در جای دیگر پیامبر فرمود: «دو تن پاره تن من هستند، فاطمه و امام رضا (ع)».

وی اضافه کرد: زینب فرموده است مادرم همه حوادث کربلا را تعریف کرد. هیچ چیز برای من تازگی ندارد. زهرا اینگونه بود و اگر علی نبود، هم کفویی برای این بانوی مکرمه نبود.

با عشق مولایش بغل می‌گیرد او در را؛ اینگونه زهرا فتح کرده قلب حیدر را

به نام عشق، به نام نامی حسین (ع)، شعر خوانی فاطمی به حُرمت نام حضرت زهرا (س)، با شاعر همنام حضرت زهرا آغاز شد.

زهرا اُسپید، مولف و شاعر آئینی بندرعباس با شعر بلند بندری، باورُم نی که تو … داغ تو واپُرمی که مُردم، مه دگه زینب پِشتِری نَهُم. محفل ادبی فاطمی را با وداع سیدة نساء العالمین (برترین زن در دو عالم) آکنده از اشک و اندوه کرد.

معصومه زارع از دیگر شاعران آئینی هرمزگان با غزل بخوان برایم اولین ورق از این لهوف را؛ حدیث درد یک هلال مانده در خسوف را… کارش را آغاز کرد و سپس با شعر بلند بعد احمد شدند سر در گم؛ فتنه بالا گرفت ای مردم… شب مهتابی بقیع است آه؛ رمز شب لا اله الا الله، تحسین حاضران را برانگیخت و در پایان گفت: فاطمیه، مادر قیام عاشورا است.

مطهره دهقانی از شاعران کلاسیک سرا و خوش قلم آئینی غزل: در کنار غزل این بار قلم خم شده است؛ در میان در و دیوار هوا دم شده است … را به زیبایی خوانش کرد.

فاطمه رحمانی غزلسرای قشمی با غزل: با عشق مولایش بغل می‌گیرد او در را؛ اینگونه زهرا فتح کرده قلب حیدر را … لرزه‌ای بر تن مخاطبان انداخت و حلقه اشک را میهمان دیدگان کرد.

بر سینه علی اندوه اعظم است؛ دریای سینه اش مواجِ از غم است

محبوبه عابدینی از شاعران صبور که از شهرستان رودان در ۹۵ کیلومتری شمال شرق بندرعباس خود را به این محفل رسانده بود با غزل بر سینه علی اندوه اعظم است؛ دریای سینه اش مواجِ از غم است… غم جانکاهی را در جان‌ها ریخت.

آمنه صفت زاده از معلمان بازنشسته و شاعران آئینی شعر بلند سال‌ها بگذشت بر دل نوک خنجر می‌زنیم؛ حرف از ظلمی که شد بر آل حیدر می‌زنیم؛ ناله از سوز جگر از ضربت در می‌زنیم؛ از وقوع حادثه بر سینه و سر می‌زنیم … را خواند.

محمد دهقانی از ترانه سرایان با شعر بندری از تو کوچه بنی هاشم، گُم بو رَد طاها؛ همه بَی خُو شوزه وا خُو… در رسای حضرت زهرا (س) با صدای رسا شعر خواند و ضمن اینکه منقلب شد، اشک سایر حاضران را نیز جاری ساخت.

مهدی رستگاری از شاعران مهدوی، ابتدا غزل جفا از حد گذشت و خاطرم از یار شرمنده است؛ شبی شوم است و دل از حضرت دلدار شرمنده است … را خواند و سپس قصیده بلند: بر جت و طاغوت زمان لعنت هزاران بار… را خوانش کرد و در تکرار بند «لعنت هزاران بار»، سایر شاعران وی را همراهی می‌کردند.

ایرج انصاری فرد مولف و شاعر پیشکسوت، غزل زیبایش را به پیشگاه بانوی آفتاب فاطمه زهرا (س) پیشکش کرد: آمد رسید بوی پیمبر به چادرت؛ جاری شد آیه آیه‌ی کوثر به چادرت … امشب که بی بهانه‌ی مادر بخواب رفت؛ زینب گذاشته است مگر سر به چادرت؟؛ از میخ و آتش و در و پهلو شروع شد؛ حالا رسیده روضه منبر به چادرت.

یحیی دهقانی از دیگر شاعران صاحب اثر با شعر سپید: بعد از تو غدیر را به بند کشیدند؛ کشان کشان به مقتل بردند … شگفتانه ای برای حاضران شد.

بوی پیراهن خونین تو می‌آید و در شرمنده است

حجت الاسلام بهزاد پودات، مولف، منتقد و شاعر پرکار هرمزگانی نیز غزل: بوی پیراهن خونین تو می‌آید و در شرمنده است… را به محضر بانوی دو عالم تقدیم کرد.

پریزاد محمدی از دیگر شاعران آئینی این دیار با شعر: نخی از چادر خاکی آت؛ به تبرک در بقیع؛ می‌برد دل را در هوای بقیع؛ بانوی بی نشانی و… حس اندوه را بیش از پیش در محفل جاری ساخت.

ملکه شهسواری نسب از شاعران جوان، ترانه کودکانه ناتمام: موهامو شونه بکش، دستمو بگیر اصلا… را قرائت کرد. شعر مقاومت غزه: درون سینه‌ام ابری مدام آهسته می‌گرید را نیز خواند تا نشان دهد از مردم مظلوم غفلت نکرده‌اند.

شهین بهاری از شاعران آئینی با شعر: می‌آورد هر بار نامت، شوق دیدن را … لحظات نابی را رقم زد.

حُسن ختام شعر خوانی، نیز کم سن و سال ترین عضو انجمن حلما انصاری نسب و پدرش بود: فاطمه را می‌خواهم؛ می‌خواهم در آغوش گرم او بروم...
لطفاً چادرت را به من بده.

عبدالحمید انصاری نسب مسئول انجمن شعر درخت هرمزگان نیز با شعر: کنار تو آدم حس می‌کند؛ آدم رهاترین پرنده دنیاست… را خوانش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها