دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
اهدای ۳ میلیون جلد کتاب به کتابخانه‌های مدارس/ هدف جشنواره«دانایی و توانایی» ایجاد موج کتاب‌خوانی است

چهارمحال و بختیاری- مدیرکل، فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش از اختصاص سه میلیون جلد کتاب به کتابخانه‌های مدارس کشور در راستای راه‌انداری کتابخانه‌های کلاسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، محمدحسین پورثانی عصر یکشنبه در نشست با اهالی رسانه در خصوص اختتامیه جشنواره دانایی و توانایی اظهار داشت: این جشنواره سال گذشته بین ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور برگزار و حدود ۷۰۰ هزار کتاب غیردرسی توسط دانش‌آموزان در این جشنواره مطالعه شد.

وی افزود: این جشنواره ابتدا در مدرسه، بعد در منطقه و سپس در استان اجرا می‌شود و در این اختتامیه نفرات اول پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم هر استان حضور دارند و اختتامیه در دو بخش دانش‌آموزان دختر و پسر و با حضور بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز برتر در حال برگزاری است که از روز جمعه پذیرش دختران برای اختتامیه در چهارمحال و بختیاری شروع شد و دانش‌آموزان ضمن شرکت در کارگاههای آموزشی و اردوی تفریحی، با برخی نویسندگان آشنا شدند، از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید و در یک برنامه معنوی و بصیرتی شرکت کردند و امروز در اختتامیه بخش دختران، این دانش‌آموزان با اهدا لوح سپاس، تندیس و مبلغی برای خرید کتاب مورد تقدیر قرار گرفتند و اختتامیه بخش پسران این جشنواره نیز تا پایان این هفته برگزار می‌شود و همه این دانش‌آموزان در ماه‌های آینده به مشهد مقدس اعزام می شوند و میهمان حضرت رضا (ع) خواهند بود.
پورثانی اظهار داشت: آنچه مهم است مجموع برنامه‌های آموزش و پرورش در مورد کتاب و کتاب‌خوانی است که به صورت جشنواره یا پویش انجام می‌شود و از ابتدای سال تحصیلی تاکنون حدود ۱۱ پویش کتاب‌خوانی بین دانش‌آموزان برگزار شده است که از جمله آنها می‌توان به پویش‌های «کتابخانه خودت را بساز» و «من این را خوندام» اشاره کرد.

مدیرکل، فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای پویش‌هایی که در کشور برگزار می‌شود نمره‌ای قرار داده می‌شود و باشگاه کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای دانش‌آموزی نیز خروجی جشنواره دانایی توانایی است که دانش‌آموزان وارد فضایی می‌شوند که با هم ارتباط دارند و رشد می‌کنند و با پایان جشنواره کارشان خاتمه پیدا نخواهد کرد.

پورثانی ادامه داد: پیوند فضای رسمی درسی با فضای غیررسمی و کتب غیردرسی نکته بسیار مهمی است که جزو اهداف اصلی جشنواره دانایی و توانایی است و ما امروز دروس بسیاری برای دانش‌آموز داریم که نیاز است با منابع غیردرسی پیوند بخورند و به همین واسطه دانش‌آموزان با افراد شاخص، توانمند و موفق در حوزه‌های مختلف آشنا شوند و به دنبال این هستیم که یک نمره فرضی برای مطالعه کتاب‌های غیردرسی در کنار کتابهای درسی بگذاریم.

وی بیان کرد: در راستای تجهیز کلاس‌ها به کتابخانه‌های کلاسی از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار کلاس درس به کتابخانه کلاسی تجهیز شده‌اند و کتابخانه‌های مدرسه‌ای نیز با تزریق حدود ۳ میلیون جلد کتاب در حال به روز رسانی و فعالیت دوباره است و تجهیز فضای کلاس و مدرسه به کتابخانه و منابع مطالعاتی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای سرانه کتاب‌خوانی اضافه کرد: در جشنواره دانایی و توانایی و همه برنامه‌های پیرامون آن به دنبال آن هستیم که سرانه مطالعه را افزایش دهیم و از کسی که در فضای مجازی قرار می‌گیرد و فقط دانلودکننده و آپلودکننده است او را با کمک کتاب به یک فرد تولیدکننده، کنشگر و موثر تبدیل کنیم و در نهایت کتاب را به یک دوست مهربان برای دانش‌آموز تبدیل کنیم.

اهدای ۳ میلیون جلد کتاب به کتابخانه‌های مدارس/ هدف جشنواره«دانایی و توانایی» ایجاد موج کتاب‌خوانی است

مدیرکل، فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مهمترین اصل در آموزش و پرورش به دنبال پرورش دانش‌آموز تمام ساحتی است که با استفاده از فضاها و محتواهای آموزشی مختلف، موقعیت‌های تعلیم و تربیت را توسعه می‌دهد چراکه این جفایی در حق دانش‌آموز است که صرفاً کتاب‌های آموزش و پرورش مبنای ارزشیابی و رشد و پرورش او باشد و باید سبد فرهنگی دانش آموز توسعه پیدا کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران در شهرکرد در خصوص نحوه انتخاب کتاب‌های این جشنواره، همکاری این وزارتخانه با وزارت ارشاد در حوزه کتاب و نقش معلمان در پرورش نسل کتابخوان گفت: نحوه انتخاب منابع این جشنواره بدین صورت است که فعالین حوزه کودک و نوجوان طی جلسات مختلف با این وزارتخانه به بررسی تازه‌های نشر کودک و نوجوان می‌پردازند و پس از جمع بندی کتابهای جذاب، آموزنده و قوی این حوزه برای جشنواره انتخاب می‌شود و در سال آینده بنا داریم از ظرفیت خود دانش‌آموزان نیز برای انتخاب استفاده کنیم. ما تعامل خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم و طی مذاکرات و تفاهم صورت گرفته با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت خوب این وزارت در تجهیز کتابخانه‌های کلاسی و مدرسه‌ای استفاده خواهیم کرد. همچنین معلمان می‌توانند از فضای کتاب‌خوانی برای تدریس استفاه کنند و حتی یکی از جلسات درسی را در کتابخانه مدرسه برگزار نمایند و تلاش کنند که هدف اصلیِ اجرای این جشنواره، یعنی ایجاد یک موج جدی در راستای کتاب‌خوانی را محقق کنند.

پورثانی بیان داشت: ۳۴۶ اردوگاه در کشور داریم که اردوها به سمت پذیرش ارودهای روزانه سوق پیدا می‌کنند و تعداد زیادی را در برخواهد گرفت و تلاش می‌کنیم ۴۰ اردوگاه را به وسایل بازی روز تجهیز کنیم، ضمن اینکه اساسنامه‌های اردوگاه در حال تدوین است و در حوزه عمران ۱۵ اردوگاه به صورت ملی در حال پیگیری است که تلاش می‌کنیم ان‌شاالله تا پایان دولت به انتها برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها