شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
«اخلاق نوشتن» کتابی با نثری ممتاز

خراسان‌رضوی - یک محقق، مترجم و نویسنده مشهدی گفت: معصومی‌همدانی در کتاب «اخلاق نوشتن» آنقدر دقیق به ایجاز و نظم پرداخته که نثر وی را ممتاز کرده و نویسنده را در نثر خود نامرئی کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ابینا) در مشهد، پنجاه‌وچهارمین برنامه پردیس کتاب مشهد با موضوع نقد و بررسی کتاب «اخلاق نوشتن» به قلم حسین معصومی‌همدانی با حضور سلمان ساکت، دبیر شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ محمود روحانی، قرآن‌پژوه بزرگ معاصر؛ علی خزاعی‌فر، نویسنده، فیلمساز و صاحب امتیاز مجله مترجم و همینطور نویسنده اثر در محل شعبه مرکزی پردیس کتاب مشهد برگزار شد. در ابتدای این رویداد فرهنگی، حسین معصومی همدانی مدرس ادبیات فارسی، تاریخ ریاضیات، تاریخ علم و فلسفه علم گفت: مقالات این کتاب بر اساس ضرورت‌هایی که امروز به آنها نیاز داریم و براساس یک انگیزه بیرونی نوشته شده است.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: من دغدغه‌های فکری زیادی داشتم که از مهمترین آنها، جدایی بین دانشگاهیان و جامعه است. حس می‌کنم دانشگاهیان به صورت یک گروه صنفی تبدیل می‌شوند که از بدنه اجتماعی جدا می‌شوند. این موضوع در رشته‌های مختلف نیز جریان دارد و مربوط به یک رشته و گرایش خاص هم نیست.

معصومی همدانی خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده که به جای آنکه دانشگاه‌ها فضای عمومی جامعه را تغذیه کنند، این فضاهای روشنفکری هستند که به منبع تغذیه دانشگاه‌ها تبدیل شده‌اند. به عبارت دیگر، مراحل فکری که در بیرون دانشگاه‌ها تولید می‌شود، حتی سرنوشت دروس دانشگاهی را معلوم می‌کنند. لذا دانشگاه‌ها رفته رفته به سمت موضوعاتی می‌روند که حتی در دانشگاه‌های پیشرفته دنیا نیز تدریس نمی‌شود و یا در سطح نظری به آن اکتفا می‌شود. ما به سمت نظریه‌پردازی در مسائلی می‌رویم که نه درس نظریه آن را خوانده‌ایم و نه منابع لازم آن را داریم. همین موضوع هم موجب سست شدن ارتباط فارغ التحصیلان دانشگاهی، خصوصاً در رشته‌های علوم انسانی با جامعه می‌شود.

وی ضمن ضرورت توجه جامعه به فارسی نوشتاری خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ام مقالات من برای عموم مردم قابل فهم باشد و به جز ۲ مقاله از این مجموعه، در گذشته در نشریات مختلف منتشر شده است.

نثرِ «اخلاق نوشتن» ممتاز است

«علی خزاعی‌فر» محقق، مترجم، نویسنده و کارگردان نیز در این نشست گفت: با وجود اینکه پیشینه تحصیلات دکتر معصومی همدانی ادبیات نبوده، ایشان در این اثر آنقدر دقیق به ایجاز و نظم پرداخته که نثر وی را ممتاز کرده و در حقیقت، نویسنده را در نثر خود نامرئی کرده است.


 

«اخلاق نوشتن» کتابی با نثری ممتاز



این دانشیار بازنشسته گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: پاداش اصلی خواننده از خواندن این کتاب، مطالعه یک نمونه درخشان از نثر علمی است. نثری که زیربنای تعهد است و می‌تواند مفاهیم را به درستی به خواننده منتقل کند.

خزاعی‌فر در ادامه به برخی از مقالات این کتاب اشاره کرد و گفت: به نظر من بهترین مقاله این کتاب، مقاله‌ای با عنوان «پاسخ دندان شکن» در بخش پایانی آن است که از کلیه مطالب کتاب متفاوت است و در حقیقت یک طنز محض در ادبیات است که متاسفانه این ژانر در ایران چندان متداول نیست. موضوع آن هم درباره این است که اگر کسی از شما انتقاد کرد، در برابر او چه می‌کنید.

وی همچنین به برخی دیگر از مقالات موجود در این کتاب اشاره کرد و به تبیین مطالب آن پرداخت.

این کتاب مطالب بسیار پیچیده را به آسانی تبیین کرده است

«سلمان ساکت» نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: دکتر معصومی همدانی فلسفه خوانده است و این باعث می‌شود هر موضوعی را بتواند از زوایای متنوع و متفاوت مورد بررسی قرار دهد.

استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی اظهار کرد: این کتاب نیز سرشار از انتقادات مختلف به سیستم آموزشی و دانشگاهی، سیاسی و اجتماعی است و انتقادات در آن به گونه‌ای بیان شده است که از یک سو آنقدر رقیق است که به شخصی بر نمی‌خورد و از سوی دیگر، آن‌قدر دقیق است که همه را به فکر وا می‌دارد.

ساکت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کتاب، مثال‌های کمی دارد که به شخصیت نویسنده به عنوان شخصیتی کم‌سخن و گزیده‌گو باز می‌گردد. ضمن آنکه مطالب بسیار پیچیده را به آسانی و راحتی تبیین کرده است و خود مولف نیز این ساده‌نویسی را نیز یک امر اخلاقی می‌داند.

پیام اصلی کتاب اخلاق نوشتن همان درست نوشتن است. نویسنده در این کتاب نکته‌ها و ایده‌های ارزشمندی درباره نوشتن، ترجمه و ویرایش ارائه کرده است که هر اهل قلم و علاقه‌مندی به نوشتن می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد. مقالاتی که در این کتاب آمده است، در مدت بیش از چهل سال نوشته یا ترجمه شده است.


به گزارش ایبنا؛ کتاب «اخلاق نوشتن» نوشته «حسین معصومی همدانی» در قطع رقعی و ۳۵۲ صفحه توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل حسینی عطار IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    مساعی ارجمندتان ماجور باد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها