دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
تازه‌های نشر و کتابخانه سیار روستایی؛ نیاز کتابخانه‌های فامنین

همدان - کمبود منابع اطلاعاتی، نبود کتابخانه سیار برای روستاهای فاقد کتابخانه، نیاز به روزآمد کردن منابع اطلاعاتی و … از مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین است که رفع آنها دست یاری می‌طلبد.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی در کشور سعی در پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی همه اقشار دارند که با عرضه خدمات فرهنگی، آموزشی و علمی به همه گروه‌های جامعه، در سطوح شهری و روستایی، یکی از معیارهای رفاه اجتماعی و شاخص‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شوند.

توجه به کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی، همواره در اولویت است زیرا مرکز نشر علوم مختلف بوده و آگاهی بخش جامعه خواهد بود.

محرومیت کتابخانه‌ای شاید در شهرها و روستاهای مختلفی وجود داشته باشد اما در شهرستان فامنین با ۶۳ روستا بسیار محسوس است که می‌توان آن را با کتابخانه‌های سیار پوشش داد.

همچنین به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌های عمومی برای دسترسی همه اقشار جمعیتی این شهرستان به تازه‌های کتاب از دیگر نیازمندی‌هاست که می‌طلبد نهادهای مختلف در این زمینه اهتمام داشته و بتوانند این به این شهرستان کمک کنند.

فامنین یکی از ۳۱ نقطه کم‌برخوردار در سطح کشور

در همین راستا رئیس کتابخانه عمومی شهرستان فامنین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان اظهار کرد: شهرستان فامنین به عنوان یکی از ۳۱ نقطه کم برخوردار سطح کشور نیازمند توجه ویژه برای فرهنگ‌سازی و مهمتر از آن حفظ بوم و خرده فرهنگ‌های آن است.

روح‌الله رسولی بیان کرد: این مهم از طریق مختلف از جمله ایجاد کتابخانه‌های عمومی مجهز (ثابت و سیار)، در دسترس قرار دادن منابع اطلاعاتی، برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های محلی و … برای تمام اقشار بدون هرگونه تبعیض امکان پذیر است.

وی ادامه داد: ضرورت توزیع عادلانه منابع اطلاعاتی در اقصی نقاط این شهرستان کم برخوردار ما را بر آن داشت تا استفاده از ظرفیت مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فرمانداری شهرستان و ضلع سوم و مهم خیرین نسبت به این مهم اقدام کنیم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی فامنین عنوان کرد: شهرستان فامنین با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر و با وجود ۶۳ روستا، فقط در نقاط پرجمعیت شهری و روستایی دارای پنج باب کتابخانه (سه باب روستایی و دو باب شهری) است.

کتابخانه ششم فامنین در ماه‌های آینده افتتاح می‌شود

وی تاکید کرد: با تلاش‌های صورت گرفته کتابخانه ششم شهرستان نیز در ماه‌های آتی افتتاح و تقدیم اهالی فرهنگ دوست شهرستان در روستای نگارخاتون خواهد شد.

رسولی با بیان اینکه دسترسی به کتاب و منابع اطلاعاتی در سایر نقاط شهرستان به سختی و یا اصلاً امکان پذیر نیست، گفت: در کتابخانه‌های شهرستان حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر عضو کتابخانه هستند و حدود ۴۶ هزار جلد کتاب برای مطالعه عمومی در اختیار مراجعان به کتابخانه قرار می‌گیرد.

تازه‌های نشر و کتابخانه سیار روستایی نیاز کتابخانه‌های فامنین

وی با اشاره به اینکه سرانه ۱۱۸ جلد کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر نشان‌دهنده پایین بودن تعداد منابع اطلاعاتی برای اعضای کتابخانه‌هاست، افزود: یکی از معضلات و مشکلات کتابخانه‌های عمومی نبود بودجه‌های جاری برای اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی است.

رسولی، کمبود منابع اطلاعاتی، نبود کتابخانه سیار برای روستاهای فاقد کتابخانه، نیاز بروزرسانی منابع اطلاعاتی و … را از دیگر مشکلات کتابخانه عمومی شهرستان فامنین برشمرد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی فامنین با تاکید بر اینکه محرومیت در این شهرستان به اشکال مختلف بر مباحث مختلف تاثیر منفی گذاشته است، گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به بحث‌های فرهنگی و نبود امکانات و بودجه مناسب برای اجرای ویژه برنامه‌های مختلف از جمله برنامه‌های کتاب پایه برای گذراندن اوقات فراغت و نیازمندی‌های دیگر عمومی مردم اشاره کرد.

بی‌شک محرومیت شایسته کتاب و کتابخوانی نیست و نباید کتابخانه‌ها به لحاظ فیزیکی و نرم‌افزاری دچار رخوت و محرومیت باشند، بنابراین می‌طلبد در به‌روز شدن و رسیدن آنها به وضعیت مطلوب همت گماشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها