دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
تشکل‌های نشر پاتوق فعالیت‌های فرهنگی هستند

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر گفت: معتقدیم، تشکل‌های نشر، پاتوق فعالیت‌ها و کارهای فرهنگی هستند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر دیدار کرد، در این دیدار که با حضور محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا سلمان‌زاده، سرپرست مشاور اجرایی معاونت فرهنگی، مریم جدلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی، هنری زنان ناشر، مریم سادات ظهوریان، مدیرعامل انجمن فرهنگی، هنری زنان ناشر و تهمینه آقامحمدعلی کرمانی مدیر انتشارات پیام مشرق یکشنبه‌(۱۴ آبان) برگزار شد.

در ابتدای این نشست مریم جدلی در سخنانی با اشاره به عضویت ۸۰ ناشر در این انجمن، عنوان کرد: شورای سیاستگذاری متشکل از هشت نفر از بانوان فعال در عرصه نشر نیز در این انجمن فعال است که در سیاستگذاری و هدف‌گذاری اقدامات و برنامه‌های انجمن فعال هستند.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌هایی که انجمن طی سالیان مختلف دنبال کرده است، افزود: از برنامه‌های انجمن برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با حوزه نشر و برپایی کارگاه‌های مهارت‌آموزی برای زنان ناشر شاغل در حوزه فرزندپروری و امثالهم بود که در موضوعات مختلف برگزار شدند.

جدلی با بیان اینکه انجمن در برنامه‌ریزی برای هفته کتاب همواره بحث اهدای کتاب را به‌عنوان یک رسالت دنبال کرده است، گفت: زنان ناشر عضو انجمن اهدای کتاب به زابل و روستای قلعه‌گنج همچنین سایر نقاط و روستاهای کم‌برخوردار و دورافتاده را طی این ۱۵ سال دنبال کرده‌اند و امسال نیز امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

وی همچنین برنامه‌ریزی برای انجام کار تخصصی در حوزه نشر را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: در بازار نشر شاهد انتشار یک عنوان کتاب توسط ناشران مختلف هستیم؛ در تعامل با اعضای انجمن تلاش کردیم تا پراکنده‌کاری را کاهش و به‌جای آن تولید کتاب مناسب و فاخر را در دستور کار خود قرار دهیم.

جدلی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به حضور زنان ناشر در نمایشگاه‌های کتاب خارجی، گفت: تجربه چند دوره حضور در نمایشگاه کتاب فرانفکورت را داریم که تجربیات خوبی بود، در این زمینه معتقدم حضور در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس نیز می‌تواند در رشد و توسعه فعالیت‌های حرفه‌ای آن‌ها موثر باشد.

در ادامه مریم ظهوریان نیز با اشاره به فعالیت‌های انجمن در طول سالیان مختلف، گفت: فعالیت‌های انجمن حول دو محور برون‌سازمانی و درون‌سازمانی بوده است، تجهیز کتابخانه‌های روستایی اطراف تهران یکی از این اقدامات بود، در حادثه زلزله کرمانشاه زنان ناشر عضو انجمن خیلی فعالانه در زمینه تامین و جمع‌آوری البسه و مواد مورد نیاز از جمله کانکس و کتاب اقدام کردند و هنوز هم ارتباط داریم.

تهمینه کرمانی نیز در بخش دیگر این نشست با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های آموزشی این انجمن برای زنان ناشر، عنوان کرد: شاهدیم که گاهی برخی از همکاران ما با اصول اولیه کار حرفه‌ای نشر آشنا نیستند و نیاز است که آموزش‌های اصولی و پایه‌ای ببینند، در این میان با توجه به ظرفیت و تجربه موجود در انجمن و سایر تشکل‌های صنعت نشر باید یک کار عملیاتی انجام داد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال مهارت تولید کتاب برای کودک و نوجوان موضوعی مهم و کاربردی است که بسیاری از ناشران از آن مطلع نیستند؛ همچنین ظرفیت خوبی در انجمن برای ایجاد اشتغال و فرهنگسازی در حوزه نشر وجود دارد تا زنان ناشر یا سایر ناشران از مهارت‌های علمی و تجربی در این بخش بهره‌مند شوند.

اهدای کتاب؛ کاری ارزشمند

یاسر احمدوند پس از صحبت اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر در سخنانی با بیان اینکه دوره تازه‌ای از گفت‌وگو با همکاران ناشر در تشکل‌ها و انجمن‌ها شکل گرفته است، گفت: چنین نشست‌هایی با هدف دید و بازدید با فعالان نشر همچنین مطلع شدن از حال و هوای تشکل‌های این صنعت برگزار می‌شود زیرا معتقدیم که تشکل‌های نشر، پاتوق فعالیت‌ها و کارهای فرهنگی هستند.

وی با استقبال از برگزاری دوره‌های آموزشی در فرهنگی هنری زنان ناشر افزود: مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان خانه ناشران، ظرفیت و آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی و مراسم رونمایی کتاب را دارد و انجمن می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

احمدوند درباره حضور زنان ناشر در نمایشگاه‌های خارجی نیز عنوان کرد: امکان حضور و مشارکت در این رویدادها فراهم است، برای تسهیل حضور و رفت و آمد زنان ناشر و حضور آن‌ها در غرفه ایران نیز حمایت انجام می‌شود، در این میان اگر ناشری علاقه‌مند است، می‌توان حمایت‌ها و اقدامات لازم را انجام داد.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به بحث اهدای کتاب اشاره کرد و از آن به‌عنوان یک کار ارزشمند نام برد و گفت: در این طرح‌ها باید از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌های فعال صنعت نشر استفاده کنیم، معتقدم حتی می‌توان علاوه بر نقاط محروم در ایران کارهایی هم در حوزه کتاب‌های عربی برای غزه یا کتاب فارسی برای هرات انجام داد؛ البته این موضوع فعلاً در حد ایده است و باید پخته شود.

احمدوند همچنین با پیشنهاد تأسیس مجمع خیران کتاب، افزود: مدتی به دنبال طراحی این مجمع بودیم و معتقدم همه کسانی که به نوعی در حوزه کتاب فعال هستند از ناشران و کتابفروشان تا مروجان کتاب می‌توانند، داوطلبانه در این مجمع فعالیت کنند، در این زمینه انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از ارکان آن فعال باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها