یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
ساخت فیلم و سریال از زندگی و زمانه بهمن‌بیگی ضروری است

فارس- در دیدار محمدرضا رفیعی راد مستندساز، فیلمساز و عکاس دوران دفاع‌مقدس و سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی فعال فرهنگی با سکینه کیانی بانوی ایلات و عشایر ایران و پیشکسوت فرهنگی کشورمان بر ضرورت ساخت فیلم و سریال از زندگی و زمانه، خدمات و تلاش‌های وی برای تعلیم و تربیت عشایر تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این دیدار که شامگاه شنبه ۱۳ آبان جاری برگزار شد رفیعی‌راد ضمن تجلیل از خدمات این زوج فرهنگی و گفت‌وگوی صمیمانه با همسر محمد بهمن‌بیگی بنیانگذار فقید تعلیم و تربیت عشایر ایران، برای تهیه و تدوین و ساخت مستند داستانی یا فیلم کوتاه و سریال از زندگی و خدمات آموزشی و فرهنگی استاد بهمن‌بیگی اعلام آمادگی کرد.

وی با بیان نقش ارزشمند چهره‌های تاثیرگذار معاصر ایران از جمله محمد بهمن‌بیگی در توسعه علمی و آموزشی کشور خواستار توجه و اهتمام بهتر و بیشتر از قبل دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فارس‌شناسی و… بر معرفی چهره‌های فرهیخته‌ای همچون بهمن‌بیگی و یاران او که از موسسین دانشسراها و مدارس عشایری ایران در دهه‌های قبل از انقلاب بودند، شد.

تهیه بانک اطلاعات نخبگان و بزرگان عشایر ایران

در این دیدار حسینی‌ارسنجانی نیز با اشاره به تالیفات ارزشمند و برجای مانده از محمد بهمن‌بیگی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او در راه آموزش فرزندان عشایر دوازده استان عشایری ایران دریافت جایزه بزرگ علمی و جهانی «پیکار با بی سوادی» توسط وی از سازمان علمی و فرهنگی یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد در ۵۰ سال پیش (۱۳۵۲) را حکایت از اوج همت و جاودانگی بزرگمردی همچون محمد بهمن‌بیگی در عرصه‌های علمی و ادبی و آموزشی دانست.

وی اظهار کرد: نقش شما بانو کیانی در تربیت فرزندان و پیشرفت‌های آموزشی فرزندان عشایر و بروز موفقیت‌ها و معرفی خدمات ارزشمند همسر دانشمند خود چه در قبل از انقلاب و در زمان کار و تلاش وی در اداره کل تعلیمات عشایری ایران و چه در بعد از انقلاب و بویژه بعد از فوت همسر خود را نباید از نظر دور داشت زیرا بخش اعظم شناخت و شناساندن بهمن‌بیگی بزرگ و معرفی خدمات جاودانه وی مرهون زحمات بانو سکینه کیانی بانوی برتر و با تدبیر ایلات و عشایر ایران است.

دبیر اجرایی برنامه فرهنگی شاهدان شیراز برگزاری جلسات سالانه تجلیل از چهره‌های نامدار علم و فرهنگ عشایر فارس بویژه قشقایی‌ها را در وحدت عمومی جامعه و انسجام اقوام و ایلات موثر دانسته و افزود: لازم است با تهیه بانک اطلاعات از نخبگان و دانشمندان گذشته و حال عشایر، تا حد ممکن نسل امروز و فردای اقوام و قومیت‌ها از مفاخر بزرگ خود مطلع بوده و با خدمات آنان در عرصه‌های گوناگون آشنا باشند.

منزل بهمن‌بیگی، خانه امید عشایر است

حسینی ارسنجانی بیان کرد: تجلیل از چهره نامدار علم و بیان خدمات شخصیت طراز اول آموزش در عصر حاضر به روش‌های گوناگون، شیوه کاری علاقه‌مندان و ارادتمندان اوست زیرا بهمن‌بیگی بزرگ نماد شاخص یک جریان فرهنگی اصیل و ادامه دار و خانه او که در حکم موزه‌ای فرهنگی است خانه امید ایلات و عشایر ایران به شمار می‌رود.

سکینه کیانی پیشکسوت فرهنگی و همسر زنده‌یاد محمد بهمن‌بیگی در این دیدار با تشریح بخشی اندک از زندگانی وی با همسر فقیدش بر صداقت و پاکی درون و صراحت بیان و نفوذ کلام بهمن‌بیگی در بین همکاران و اهالی ایل و طایفه خود و دیگر مردم روستاها و عشایر ایران زمین تاکید کرد.

وی با قدردانی از حضور دو تن از فرهنگوران معاصر در منزل وی گفت: درهای خانه بهمن‌بیگی همیشه به روی اصحاب خرد و دانایی باز است و من مشتاقانه همه کسانی که بهمن‌بیگی را دوست دارند و برنامه‌های او را می‌پسندند پذیرا هستم.

به گفته کیانی، تجلیل از بهمن‌بیگی فقط تجلیل از یک فرد نیست بلکه تجلیل از یک جریان فرهنگی ادامه دار و یک شخصیت چند جانبه و تاثیرگذار معاصر در حوزه‌های گوناگون است.

بانوی ایلات و عشایر ایران در این دیدار برای به شور و مشورت گذاشتن و ارائه اطلاعات کامل از زندگی و زمانه محمد بهمن‌بیگی به جهت ساخت و تولید فیلم و سریال و مستند و تهیه دیگر محتواهای علمی و آموزشی از وی اعلام امادگی کرد.

در این دیدار که مرضیه بهمنی از فرهنگیان صاحب قلم (فرزند مسیح بهمنی از پیشکسوتان فقید تعلیم و تربیت عشایر) حضور داشت، کتاب «الف قامت دوست» (مجموعه تصاویر محمد بهمن‌بیگی) به محمدرضا رفیعی‌راد مرمتگر بافت تاریخی شیراز اهدا شد.

به گزارش ایبنا؛ محمد بهمن‌بیگی متولد ۲۶ بهمن ۱۲۹۸ و متوفی سال ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ از تاثیرگذارترین افراد معاصر در آموزش و پرورش ایران و بنیانگذار موسسات و مراکز آموزشی عشایر ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها